metalowa motorówka dla dzieci (Młody Technik)

Witam, czy ktoś z Szanowych Użytkowników grupy ma
w swoim archiwum numer Młodego Technika (bodajże
1972 lub 1973 r.), w którym był zamieszczony projekt
metalowej motorówki z napędem parowym (nazywało
się to bodajże "motorówka pyk-pyk").
Pozdrawiam
Piotr Walkowiak, Poznań
Reply to
Piotr Walkowiak
Witam Stare dobre czasy :) To nie zupełnie był napęd parowy. MT niestey nie posiadam, ale palny podobnej łódki były w którymś wydaniu: A. Słodowy "Zrób to sam". Łódka posiadała wbudowany niewielki zbiornik podgrzewany świeczką i dwie rurki, jedna pobierajaca wodę zimna z otoczenia i zasilająca zbiornik, druga z wylotem skierowanym do tyłu, przez którą gorąca woda wyplywała, tworząc napęd "odrzutowy". Działało to podobnie do konwekcyjnej instalacji CO, tyle że obieg był otwarty. Pozdrowienia
Reply to
Paweł Pracki
Witam :) Właśnie - chodzi mi o sposób pobierania wody. Bo nie mogę sobie przypomnieć, jak to było zaprojektowane; (jak przez mgłę) pamiętam, że były dwie rurki zanurzone w wodzie - wykonane ze zużytch wkładów długopisowych. Ale nie kojarzę, jak było zorganizowane pobieraniem wody... Czy będzie to tak, że, niejako automatycznie, jedna rurka będzie ssać wodę, a przez drugą będzie wylatywała para? Pozdrawiam
Reply to
Piotr Walkowiak
nie, woda była wyrzucana i zasysana tymi samymi rurkami
ta motorówka tak "klapała" - wyrzut, zassanie, wyrzut, zassanie...
PMK
Reply to
PeKlesyk
Aaaa... No tak. Teraz rozumiem, dlaczego w projekcie zbiorniczek na wodę był podłużny i płaski. No - to niedługo zabiorę się za robotę. Jednak najpierw muszę znaleźć miłośnika szynki Krakus... i kadłub gotowy. ;) Pozdrawiam.
Reply to
Piotr Walkowiak
Piotr Walkowiak snipped-for-privacy@NOSPAM.gazeta.pl> napisał(a):
Nie para, tylko gorąca woda. Jeżeli dobrze pamietam to rurka doprowadzająca wodę zimną powinna kończyc się przy dnie zbiornika, a rurka przez którą samoczynnie wypływa woda ogrzana powinna kończyc się u góry zbiornika. Woda w miarę ogrzewania unosi sie do góry zbiornika i z tamtąd powinna wypływac przez rurkę skierowaną do tyłu łódki.
Reply to
Paweł Pracki
Ja gdzies posiadam ten nr Mlodego Technika, jak uda mi sie go jutro odszukac to skan opisu łodki moge przeslac na maila. Tez dawniej plywalem ta łodka ;)
pozdrawiam Gumis
Reply to
gumis2001
Użytkownik "Paweł Pracki" snipped-for-privacy@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:enec1n$9p4$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...
Cześć!
To wcale tak nie działa!
Motorówka ma napęd pulsacyjny. Para musi być szybko wytworzona w elastycznym płaskim kotle. Jak wyleci przez metalowe rurki, to w kotle powstanie częściowa próżnia, wzmagana chłodzeniem metalowych rurek stykających się z dnem. Woda jest zasysana do kotła i cykl się powtarza. Kocioł musi mieć elastyczne górne wieczko. Dlatego część kotła wykonuje się z nieelastycznej stali, a wierzch ze sprężystej, cienkiej blaszki mosiężnej.
Pozdrowienia. Krzysztof.
Reply to
invalid unparseable
Głowy nie dam, ale chyba była też opisana w którymś tomie "młodego konstruktora" Jankowskiego (silnik pulsacyjny)
MAc
Reply to
MAc
Opis takiej samej motorówki był we "współczesnym" Młodym Techniku, jakieś dwa lata temu. Mam ten numer, planów tak dokładnych nie ma, ale są szkice pomocnicze, z tego co pamiętam. Jak coś to pisz na maila.
Pozdrawiam, Szymon
Reply to
invalid unparseable