Silnik 12 zwoi kontra 27 ??

Od jakiegos czasu gryzie mnie jak to w koncu jest z ta iloscia zwojow. Silnik z 12 zwojami bierze mnustwo pradu, daje b. duze obroty ale ma maly moment. Silnik z 27 zwojami bierze o polowe mniej pradu, ma mniejsze obroty ale do 4 razy wiekszy moment. Wiec dlaczego nie stosuje sie sie silnilkow z duza liczba zwojow i np przekladni 1:2. Obroty beda wieksze niz w silnikach 12 zwojowych a moment tez jeszcze jakies 2 razy wiekszy. Kto mi powie gdzie w tym rozumowaniu popelniam blad?? i przy okazji troche wyjasni.

------------ pozdrawia pawelky

Reply to
Pawelky

Co jest panowie, za trudne pytanie? ;). Mialem nadzieje ze czegos sie w koncu dowiem.

Reply to
Pawelky

duża liczba zwojów to zwykle cieńszy drut i wiekszy opór omowy uzwojenia, który pogarsza sprawność silnika. Po prostu propozycja Twojego rozwiązania jest nieopłacalna technicznie, lepiej nawinąć odpowiednio mniej zwojów grubszym drutem. Można zrobić wiele rzeczy które działają, ale te lepsze rozwiązania bedą miały lepszą sprawność przy tej samej lub zbliżonej masie. Pozdr. WJU

Reply to
WJU

Użytkownik WJU napisał:

[..]

To chyba nie do konca tak, dwie moje przerobki (14zw. 0,5mm^2, szczelina bliska zeru) biora tyle pradu ze przy zasilaniu li-ion 3s laptopowe ogniwa sie gotuja (7-8A) a ciagu prawnie nie ma, zrywa synchronizacje, ma problemy z rozruchem, na tych samych ogniwach 2s (~5A) chodza przyzwoicie ale tylko do polowy drazka, potem nie ma juz przyrostu obrotow a jedynie czasem zrywa synchronizacje, w obu przypadkach zasilania silniczki blyskawicznie i bardzo mocno sie grzeja tak ze danie grubszego drutu pogorszy sprawe. Podejzewam ze rdzen jest zbyt malego przekroju lub ze zbyt kiepskiego magnetycznie przewodnika i jak nawine tak ze 2 razy tyle zwoi to na 3s powinno cos z nich byc ale to sie dopiero okaze.

Reply to
AlexY

Pawelky napisał(a):

Stala wielkoscia sa wymiary statora. Grubszy drut to mniej zwoji, bo wiecej po prostu nie wejdzie. Cienszym drutem mozna przepchnac mniejszy prad przy zalozeniu, ze jest takie samo zasilanie. Cienszy drut to wieksza dlugosc uzwojenia i wieksza jego rezystancja. Z drugiej strony cienszego drutu jest wiecej co wiaze sie z wytwarzanym strumieniem magnetycznym. Wiekszy strumien, wiekszy moment. Z trzeciej strony, uzwojenie z wieksza iloscia zwojow ma dluzsze czasy przelaczania (stany nieustalone) co prowadzi do zmniejszenia obrotow silnika. PS. Czy moment jest tak wazny przy silnikach do modeli. Pozdrawiam TomaszB

Reply to
TomaszB

AlexY napisał(a):

A moze to wlasnie przez szczelina bliska 0 masz takie a nie inne objawy. Pozdrawiam TomaszB

Reply to
TomaszB

Użytkownik TomaszB napisał:

Na to wyglada, inny silnik majacy niemal 1mm szczeliny chodzil bezproblemowo, choc ciagu rewelacyjnego to nie mial, nie grzal sie, nie zrywal, zawsze startowal. Przewine te 2, jeden w trojkat drugi w gwiazde z wieksza iloscia drutu i tedy zobacze co sie stanie. A dla zwiekszenia obrotow mozna zmniejszyc ilosc magnesow.

Reply to
AlexY

Zapomnialem wspomniec ze bardziej chodzi mi o silniki szczotkowe do modeli pojazdow. Jesli chodzi o moment to wydaje mi sie bardzo wazny. Jesli jest duzy to mozna krecic wiekszym smiglem lub szybciej przyspieszac pojazdem i jezdzic w trudniejszym terenie. Z kolei samochodziarze w rajdowkach stosuja silniki z mala iloscia zwojow bo da sie na nich szybciej jezdzic(wieksze obroty), pomimo malego momentu. Tomku, to co napisales jest mi wiadome i wynikaja z tego prawie same zalety silnikow z duza iloscia zwojow :), biora malo pradu i sa silne, a obroty mozna podbic przekladnia. I wlasnie takie proste rozumowanie mnie martwi bo najprawdopodobnie jest bledne.

------------- pawelky

Reply to
Pawelky

Pawelky napisał(a):

Prostota rozwiazania jest wlasnie kluczem. Po do bawic sie w przekladnie mechaniczne? O to chodzilo przy przesiadaniu sie z silnikow szczotkowych na bezszczotkowe, zeby wyeliminowac czesci szybko zuzywajace sie. Pozdrawiam TomaszB

Reply to
TomaszB