Darmowy program do rysunku z wymiarowaniem.

Witam grupę.

Zdarza mi się sporadycznie (raz na kilka lat) wykonać rysunek techniczny jakiegoś detalu. Robię to pod OpenOffice Draw. Ostatnio zmieniłem na LibreOffice, bo słyszałem, że jest bardziej rozwijany i rzeczywiście np. arkusz kalkulacyjny bardziej mi się podobał, ale jak przyszło do rysunku to porażka (łuk robi się nie tam, gdzie kursor myszy, linii wymiarowej nie mogę odsunąć więcej jak 10mm - bez żadnego komunikatu obcina każdą większą liczbę do 10mm) - grzecznie wróciłem do OpenOffice.

W OO przeszkadza mi właściwie tylko jedna rzecz - nie da się (albo ja nie umiem) postawić kółka na przecięciu prowadnic bo nie przyciąga środka kółka do niczego. Aby postawić kółko fi 3,3 w pozycji 10;10 musiałbym ustawić prowadnice np. na 11,65;11,65 co jest wg mnie chore.

Akurat wczoraj robiłem rysunek i ręczne wpisywanie pozycji dla każdego otworu skłoniło mnie do poszukania jakiegoś programu na przyszłość.

Jeśli ktoś wie jak te kółka w OpenOffice ustawiać (może jakaś nie znaleziona przeze mnie opcja) to nie mam więcej pytań.

Google w tym temacie wskazało mi wątek sprzed dwu lat na p.s.i. Pojawiły się tam: DraftSight LibreCad FreeCad BobCAD Sketchup Solid Edge 2D Drafting Solvespace

Pytanie do używających tych programów: Które są darmowe do zastosowań komercyjnych? W których kółko daje się myszą przesunąć na przecięcie przygotowanych prowadnic? Pytam o przesunięcie a nie postawienie, bo jak mam kilkanaście jednakowych otworów to robię jedno kółko o konkretnych wymiarach i potem kopiuję i przesuwam. Nie używałem żadnego innego programu do grafiki. Może jakby podczas rysowania kółka gdzieś było widać liczbowo jego aktualną średnicę to zamiast kopiować rysowałbym każde osobno.

Skupiłem się na tych kółkach bo to jedyny problem na który się natknąłem. Jeśli ktoś wie na jakie problemy natknąłbym się pod którymś z tych programów to bardzo proszę o info.

Nie lubię zaśmiecać sobie komputera i dlatego pytam bo liczę na zawężenie listy kandydatów do sprawdzenia w boju :) P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu wtorek, 16 maja 2017 19:28:22 UTC+9 użytkownik Piotr Gałka napisał:

Część tych programów które wymieniłeś jest 3D. Napisz czego potrzebujesz: 2D, 3D, parametryczny itd.

W dniu 2017-05-16 o 12:28, Piotr Gałka pisze:

DraftSight. Inne też, ale tego używam. Do 2D idealny. Filozofia rysowania AutoCad-a.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

W dniu 2017-05-16 o 13:14, Konrad Anikiel pisze:

Do tego o czym pisałem potrzebuję 2D (ale.... w tej chwili już nie wiem czy faktycznie potrzebuję). Nie wiem co to znaczy parametryczny.

Zapytałem też na pl.misc.elektronika, gdzie jestem obecny od lat i pierwsza odpowiedź nasunęła mi wątpliwość, że być może ja wcale nie powinienem wykonywać takiego rysunku.

Ktoś mi napisał, że Inkscape, ale nie wie jak tam chodzą wymiary, bo nie używa go do nieautomatycznej obróbki.

Przy płytkach drukowanych nic nie wymiaruję - wszystko załatwiają pliki gerberów i owiertu.

W ciągu ostatnich 10 lat to jest chyba czwarty przypadek, że wykonuję jakiś rysunek mechaniczny - nie pomyślałem, że w mechanice zapewne jest podobnie jak w PCB i zamiast robić klasyczny rysunek powinienem dążyć do wytworzenia plików do sterowanych numerycznie obrabiarek.

Jeśli się okaże, że to tak ma/może być i Inkscape to załatwia to na pewno wybiorę Inkscape (wczoraj go pierwszy raz zainstalowałem, a że nie znalazłem jak narysować linie wymiarowe i mi się śpieszyło to zrobiłem rysunek pod OpenOffice). P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Dzięki. Jak pisałem to o takie odpowiedzi mi chodziło. Ale na chwilę obecną wygląda mi, że pisząc nie zdawałem sobie sprawy, że raczej powinienem zrobić skok cywilizacyjny :) P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu 2017-05-16 o 13:57, Piotr Gałka pisze:

Nie nadaje si e do tego. Wiem bo mam i używam, ale do czegoś innego.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

W dniu 2017-05-16 o 13:57, Piotr Gałka pisze:

Nie, nie tędy droga. Chyba,że sam będziesz to obrabiał na CNC.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Dzięki, ale nie. Wersja próbna, jeśli (jak przypuszczam) ograniczona czasowo to może się nie dać (za parę lat) ponownie zainstalować. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu wtorek, 16 maja 2017 21:21:06 UTC+9 użytkownik Piotr Gałka napisał:

Jeśli stwierdzisz że trzeba będzie wskoczyć do 3D to zalecam Freecad. Nie wiem co tam dokładnie strugasz, ale freecad potrafi bezpośrednio sterować z obrabiarką, drukarką 3D, dużo fajnych rzeczy to umie.

W dniu 2017-05-17 o 11:18, Konrad Anikiel pisze:

Przez skok cywilizacyjny rozumiałem dostarczanie dokumentacji nie na papierze tylko w postaci elektronicznej. Projektuję urządzenia elektroniczne. Sam nic nie strugam. Muszę czasem narysować jakie otwory zrobić w jakiejś obudowie, albo jak zrobić jakiś drobny detal. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu środa, 17 maja 2017 19:22:06 UTC+9 użytkownik Piotr Gałka napisał:

No więc jeśli zamiast rysunku, zaniesiesz geometrię 3D tej obudowy i G-kod tego co frezarka ma w niej wyrzeźbić, to może być szybciej, taniej, przyjemniej. A i nie trzeba się szarpać z wymiarami, przekrojami itd.

W dniu 2017-05-17 o 12:30, Konrad Anikiel pisze:

Zapewne producenci obudów dostarczają jakieś pliki, które uda mi się wczytać i obrobić. Nigdy się w to nie bawiłem. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu 2017-05-17 o 12:30, Konrad Anikiel pisze:

Z tym G-kodem to zagalopowałeś się. :-) Wektorowy plik i będzie ok.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

W dniu środa, 17 maja 2017 21:54:08 UTC+9 użytkownik Robert Wańkowski napisał:

Jeśli firma ma wąskie gardło w CAM-ie, to może pomóc. W Korei są samoobsługowe centra z obrabiarkami wynajmowanymi na godziny, ale sam musisz się bawić. Jest jeden koleś na całą halę którego można poprosić o pomoc, ale to technik, powie najwyżej jak czegoś nie popsuć. Trzeba przyjść ze swoim wyCAMowanym programem na karcie SD, bo na miejscu nie ma softu. Ja czasem używam drutówki, w sumie do prostych operacji więc daję radę z ręcznym sterowaniem bez żadnego programu, ale obok ludzie czasem na pięciu osiach coś rzeźbią.

W dniu środa, 17 maja 2017 19:56:50 UTC+9 użytkownik Piotr Gałka napisał:

Ja się bawiłem 20 lat temu i wtedy w większości musiałem ręcznie te pudełka mierzyć i mozolnie odtwarzać w komputerze. Ale i tak było warto, bo potem robota jak z górki. Teraz zapewne na stronie producenta jest plik 3D.

W dniu 2017-05-18 o 03:57, Konrad Anikiel pisze:

Teoretycznie, praktycznie nie wiem jakim frezem zrobią z jaką prędkością i na ile przejść.

Dobre!

Na kogo to jest ukierunkowane? Hobbysta, majsterkowicz, czy firmy, które nie mają takich obrabiarek. Do 3D soft tani/darmowy jest ale 5D już kiepsko.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

W dniu sobota, 20 maja 2017 21:20:27 UTC+9 użytkownik Robert Wańkowski napisał:

To jest formalnie instytut uniwersytetu technicznego, ale nie służy do dydaktyki (przynajmniej nie na co dzień). Jest w samym środku dzielnicy miasta nazwanej "techno valley", znaczy jednej wielkiej startupowni. Nawet we Francji czegoś takiego nie widziałem, a te francuskie inkubatory przedsiębiorczości kiedyś budziły we mnie respekt. Można zapisać się na kurs obsługi maszyny, obsługi softu itd. Wszystko frontem do obywatela.

Dnia Tue, 16 May 2017 12:28:23 +0200, Piotr Gałka napisał(a):

Bo to nie jest program CAD. Za to musi byc kompatybilny z MS Office :-)

A propos - jak sobie radzicie z rysowaniem na wymiar w programach CAD? Patrze na reklamowki, widze jak machaja myszkami, a z praktyki pamietam, ze trafic we wlasciwy punkt to bylo trudno. Zawsze wygodniej mi sie wprowadzalo wspolrzedne numerycznie. No ale to wieki temu bylo, pod AutoCad, teraz chyba lepsze programy sa?

PS

There are three ways to draw an ellipse or a circle:

-Holding down the Shift key while dragging with the mouse draws a circle.

-Holding down the Alt key (together with the Shift key) draws a symmetrical ellipse (a circle) with the starting point at the center.

-Holding down the Ctrl key while dragging with the mouse draws an ellipse or circle that snaps to the nearest grid points.

Druga opcja wyglada ciekawie ...

W dniu niedziela, 21 maja 2017 17:08:02 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

:-) Jak sama nazwa wskazuje, CAD służy do pomagania a nie przeszkadzania.

W dniu 2017-05-21 o 10:08, J.F. pisze:

A co masz na myśli? Wymiarowanie czy rysowanie figury z zadanym wymiarem?

Robert

Reply to
Robert Wańkowski