Ekonomiczne obroty silnika

Patrzę na charakterystykę zewnętrzną silnika benzynowego i widzę, że minimalne jednostkowe zużycie paliwa jest przy określonych obrotach np przy: 3000obr/min. Czy to oznacza, że przy dowolnej prędkości jazdy, trzeba tak dobrać bieg, aby mieć te obroty (3000obr/min)?

Ekonomiczna prędkość jazdy, jak piszą fachowcy, wynosi około 90km/godz. Są tacy, którzy nie redukują biegu przy prędkości jazdy 50km/godz, nadal jadąc na najwyższym. Czy słusznie?

WM

Reply to
WM

Zauwaz, ze zuzycie paliwa jest nie tylko funkcja obrotow, ale i otwarcia przepustnicy. Na przymknietym gazie masz efektywnie mniejszy stopien sprezenia i co prawda mniejsza moc, ale i mniejsza sprawnosc silnika - a jedziesz dluzej i dluzej zuzywasz paliwo.

pozdrowienia

krzys

Reply to
myszek

myszek snipped-for-privacy@lodz.tpsa.pl> napisał(a):

Znalazłem ciekawy wykres zużycia paliwa.

każdego obciążenia silnika istnieje minimum, przy określonych obrotach. Ponadto widać, że przy większym dociążeniu silnika mamy mniejsze zuż. paliwa. Jest tak aż do osągnięcia pewnej wartości, potem zużycie paliwa rośnie.

Opłaca się czasem dociążyć silnik, co można zrobić łatwo np. w hybrydzie.

Wykres pochodzi z tego artykułu:

WM

Reply to
WM

Zależy od silnika.

Nie zawsze, bo przy 90km/h z silnikiem benzynowym turbo 2l można mieć

2000obr/min i jechać na 6 biegu albo na 5 biegu i 2300 obr/min a spalanie będzie zbliżone.

Zależy od nadwozia.

Przy 50km/h na piątce? Taaa, a później dodają mocno gazu i koła dwumasowe idą w pi.

Ekonomiczne obroty silnika to takie, przy których jest dostępne 70-90% maksymalnego momentu, patrząc od dołu. Wtedy silnik jest na tyle silny by utrzymać prędkość samochodu i na tyle się wolno kręci, by mało palić.

zyga

Reply to
Zygmunt M. Zarzecki

WM pisze:

Długo jeździłem autem trzymając się owych 3000 1/min, a potem założyłem komputerek pokazujący spalanie na bieżąco i liczącym średnią. 3000 1/min jest wielkim uproszczeniem "akademickim" - w rzeczywistym ruchu oszczędności są gdzie indziej.

Reply to
PeJot ( home

PeJot ( home) snipped-for-privacy@o2.pl napisał(a):

Mnie interesują tylko ekonomiczne obroty silnika podczas jazdy ze stałą prędkością po równej nawierzchni.

Opory ruchu są tym większe im większa jest prędkość samochodu. Jak to się ma do zalecanej prędkości ekonomicznej 90km/h? Jeżeli chcę jechać wolniej od tej prędkości to spalę więcej?

Sprawdzałeś jakie jest zużycie paliwa/km np. przy 50km/h i różnych włączonych biegach? Czy minimum jest właśnie przy tych 'magicznych' 3000obr/min?

WM

Reply to
WM

Jadąc wolniej zmniejszają się opory ośrodka, czyli potrzeba mniejszej siły do utrzymania tej samej prędkości, czyli mniej spali. Ale, jeżeli chcesz na tym samym biegu jechać

90km/h przy 3krpm i 50km/h przy 1200krpm to jest to co najmniej nieekonomiczne z punktu widzenia przeciążeń w silniku(przyspieszania jego zużycia). A silnik teoretycznie powinien palić mniej przy mniejszych obrotach. To można bardzo łatwo sprawdzić (czy nie kłamię, ale wydaje mi się, że nie). Jak ktoś ma wskaźnik spalania, to na postoju na biegu jałowym wciskać powoli pedał w podłogę i gapić się we wskaźnik.

Przy różnych prędkościach do utrzymania tej konkretnej prędkości potrzeba różnej siły. Jechałeś kiedyś w trakcie burzy z silnym wiatrem? Jedziesz po trasie na 5-tce 120km/h, wjeżdząsz w obszar burzowy, zaczyna Ci wiać prosto na maskę i prędkość spada... Wrzucasz 4-ke i jedziesz 120km/h.

Reply to
Sqeeb

Sqeeb snipped-for-privacy@internet.community napisał(a):

Jak to jest ze zuzyciem paliwa na różnych biegach już wiem, bo znalazłem wykres nr5 i tabelę 1, str.53 tutaj:

prędkości 90km/godz mamy takie zużycie paliwa:

5-ty bieg 0,009 g/s 4-ty bieg 0,15 g/s 3-ci bieg 0,22 g/s

Przy prędkości 70km/godz mamy zużycie paliwa:

5-ty bieg 0,08 g/s 4-ty bieg 0,05 g/s 3-ci bieg 0,082 g/s

Czyli warto zredukować na czwórkę przy 70km/h :-)

Jak powstaje charakterystyka uniwersalna silnika podano tutaj (rys.5):

jadąc w ustabilizowanych warunkach ze stałą prędkością potrzebuje stałej mocy, a ta charakterystyka zawiera krzywe stałej mocy w funkcji obrotow (z naniesionymi liniami zużycia paliwa).

Pozdrawiam WM

Reply to
WM

WM pisze:

Czyli czyste podejście akademickie :>

Ano sprawdziłem dzisiaj. Płasko, bez wiatru, auto obciążone 4 osoby+bagaż. 60 km/h mogę jechać na III, IV i V biegu, na V obrotomierz pokazuje jakieś 1400 1/min, a spalanie ok. 4 l/100 km. Na III obrotomierz pokazuje niecałe 3 k, spalanie coś koło 7 l/100 km. Nie znam krzywej spalania, ale charakterystyka M(n) ma maksimum gdzieś koło 3500

1/min.
Reply to
PeJot ( home

PeJot ( home) snipped-for-privacy@o2.pl napisał(a):

Dzięki za informacje. Czy jadąc na 5-tym biegu obserwujesz minimum zużycia paliwa dla jakiejś prędkości jazdy?

WM

Reply to
WM

WM pisze:

Niestety takie wykresy (na dany silnik) nie są dostępne dla zwykłych śmiertelników. Ale widać z tego np. po co jest 6sty bieg:) Z innej beczki: w agregatach prądotwórczych typu VSIG korzysta się właśnie z takich danych by zminimalizować zużycie paliwa.

Reply to
PH

WM pisze:

Za kierownicą jest tyle roboty, że nie ma czasu aby *ciągle* gapić się we wskazania komputera w temacie spalania.

Reply to
PeJot ( home

PH pisze:

A z dostępnych charakterystyk M(n) nic nie da się odczytać ? Czy minimum zużycia paliwa nie jest zbliżone do maksimum momentu ?

Reply to
PeJot ( home

PeJot ( home) snipped-for-privacy@o2.pl napisał(a):

Na stronie 53 na rys.5 jest charakterystyka uniwersalna silnika z naniesionymi przebiegami oporów ruchu przy jeździe na III,IV i V biegu.

Na III biegu minimum zużycia paliwa ok.500g/(kW*s) jest przy 560 rad/s Na IV biegu minimum zużycia paliwa ok.320g/(kW*s) jest przy 570 rad/s Na V biegu minimum zużycia paliwa ok.280g/(kW*s) jest przy 470 rad/s

Słaba rozdzielczość wykresów, dlatego trudno było odczytać ze 100% dokładnością. Używają tego samego oznaczenia Ge na różne wielkości, czym mnie skubańce wprowadzili w błąd bo w tabeli 1 jest co innego niż na rys.6.

WM

Reply to
WM

Moze to pomoze

Wez jeszcze pod uwage ze to tylko sprawnosc silnika [tego jednego]. Opory ruchu rosna wraz z predkoscia.

J.F. <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał(a):

Tam jest charakterystyka uniwersalna silnika, o której już wspominałem.

Pojazd jadąc w ustabilizowanych warunkach ze stałą prędkością potrzebuje stałej mocy.

Krzywe stałej mocy są hiperbolami w układzie /moment ,obroty/ bo: M(n)=A*N1 / n ; gdzie: A to stała z przeliczenia jednostek

Twój wykres zawiera jedną krzywą stałej mocy = 13kW (~100km/h) , która nie przechodzi przez minimum zużycia paliwa. Ktoś dorysował słabo ołówkiem krzywą (wyższej) stałej mocy, która przechodzi przez obszar minimum. Ta ołówkowa krzywa (wyższej) stałej mocy odpowiada prędkości jazdy z jakąś stałą wyższą prędkością niż 100km/h. To jednak nie wystarczy aby trafić w dołek minimum zuzycia paliwa, trzeba obrotów ok. 3000rpm , co wymaga odpowiedniego przełożenia.

WM

Reply to
WM

Tylko wez pod uwage ze zeby jechac 150 potrzeba znacznie wiekszej mocy niz zeby jechac 100. I cala ekonomie diabli biora, chyba ze czas tez kosztuje.

No i zapomnialem o jeszcze jednym wniosku: jak widac jadac 100km/h, lepiej jechac z obrotami rzedu 1500 niz 3000.

[o ile jest sie pewnym ze nie wykonczymy silnika wczesniej, bo niskie obroty i duze obciazenia tez mu szkodza].

No to chyba jest znana od dawna prawda stosujaca sie w duzym zakresie szybkosci - przy danej konkretnej szybkosci najmniej sie spali wrzucajac najwyzszy bieg jaki sie da.

I przyspieszenia zadne, i w ogole. Dlatego zuzycie paliwa nie jest jedynym kryterium...

MJ

Reply to
Michal Jankowski

J.F. <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał(a):

Zysk z lepszej sprawnosci silnika zżerany jest przez straty z większych oporów ruchu.

No ale dla jakiejś większej prędkości od 100km/h to 3000obr/min jest okey.

Kiedyś próbowano utrzymać wysoką sprawnosc dla niepełnych mocy, wyłączając część cylindrów z pracy. Czy nadal stosuje sie tę sztuczkę w dobie napedów hybrydowych?

WM

Reply to
WM