gazoport





jako niebieskiego ptaka.
[...]

--
Jarek

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
Przedsiebiorstwa panstwowe wplacaly, z wyjatkiem jakis drobnych na zarowki itp, wszystko. Wplacaly poprzez zjednoczenia, za materialy do produkcji pla cily zjednoczenia i robily przelewy do bankow na wyplaty pensji. W systemie w ktorym panstwo jest wlascicielem pobieranie podatku od panstwowego jest bez sensu.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
Dnia Fri, 4 Aug 2017 19:06:39 -0700 (PDT), snipped-for-privacy@gmail.com

No ale jakies kalkulacje te przedsiebiorstwa przeciez robily. Materialy tyle, robocizna tyle, amortyzacja tyle, 20% zysku, wychodzi cena sprzedazy tyle. Nadrukowana na pudelku, albo nawet wytloczona na towarze.
A czesc z tego zysku zostawalo w zakladzie na premie i nagrody.
Wiekszy byl ten zysk w kalkulacji, czy to na amortyzacji zjednoczenie zarabialo ?

J.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload




Jesli w fabryce, to na jedno wychodzi.

Z zatrudnieniem o ile pamietam, to zawsze jednak byl klopot. Choc do obslugi dlugopisu, to moze i nie.


Ale to mnie wlasnie interesuje. O podatku nie slyszalem ... wie tak jak Kogutek mowi - wyslac towary, a zjednoczenie pieniadze na wyplaty przysle ? Chyba nie, fabryki faktury wystawialy.
To skad ten rzad mial pieniadze - z drukarni ? Po % podatku mozna by ocenic przychody budzetowe :-)


No i w pozniejszych latach pojawiala sie w kalkulacji "doplata do eksportu".

Taki reealny, bo jak CHZ przeliczyla te marki po oficjalnym kursie, to sie robila strata. Albo i nierealny, jakby doliczyc konieczne doplaty do zlotowki, w pszenicy, w kukurydzy ...


No to jak policzyc o jakim % wydatkow decydowalo panstwo ?
No, w sumie to o bardzo duzym, bo obywatele mogli wydac tylko na to, co im panstwo dostarczylo :-) Oraz nielegalnie na dolary :-)
J.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload


socjalistycznej) ogromne dochody.



arbuzami.
Jarek
--





Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload



Ja kiedys, juz za nowego ustroju, zobaczylem ze mama dostaje emeryture zawsze w nowych banknotach. Ale sie zmienilo.
Wiadomo, ze banknoty dlugo nie wytrzymuja, pare miesiecy ... ale to nie uzasadnia zeby wszystkim nowymi wyplacac.
Moze instytut przy takim banku, ktory wplywow gotowki nie mial ?



gorzej, jak sie przestanie starac :-)
Ale tak jakos bylo. Fabrykant cos robi, cene zbytu ma ustalona, wszystko mu jedno, gdzie to idzie. I teraz pare mozliwosci: -towar dobry, CHZ potrafi to sprzedac z zyskiem nawet po oficjalnym kursie. To sie chyba rzadko zdarzalo.
-CHZ jest stratna - czemu nie, ale potem kompletnie nie wiadomo co sie oplaca.
-CHZ obniza fabryce cene ... to fabryka klnie i mowi, ze sie jej eksport nie oplaca, i sie nie stara, a potem eksportu brak :-)
-CHZ sie dzieli dolarami z fabryka ... i obie strony sa zadowolone, tylko w kalkulacji krajowej pojawia sie pozycja "doplata do eksportu". Ale dyrekcja tlumaczy, ze tak musi byc, bo wsad dewizowy potrzebuje. I tak pod koniec bylo.



I oni mieli lepiej ?


byly tanie ... ale to znaczy, ze pomarancze byly drogie.
Czeresnie dobry przyklad, bo dzis jakies horendalnie drogie. Bo zbieranie drogie. Ale czemu kiedys byly powszechne ?
J.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

to "nawisem inflacyjnym".
[...]

Komisja Cen).



to tak, mieli lepiej.

--
Jarek

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload



Tak czy inaczej obrot gotowkowy byl, tato te nowe banknoty zanosil do sklepu, sklep wplacal do banku ... i co z nimi robil ?
W imie przekroczenia planu okreslal jako "zniszczone", oddawal na makulature i zamawial nowe? A przy okazji mial papier do d* na premie dla pracownikow ?


Nie chce mi sie wierzyc, zeby o kazdej srubce czy gwozdziu decydowala, tym niemniej to problemu nie zmienia - dwie ceny, jedna krajowa, druga dla CHZ, nizsza ?


No i pokazywali ... jako dobry przyklad :-)




Ale w jakim sensie - ze ceny towarow w skosunku do sredniej pensji byly nizsze niz u nas ?


Tylko formalnie, bo jak sam pisales - trzeba doplacic do chleba, do kurczaka i to w $ :-)

Jakos nie pamietam, zeby rodacy z glodu umierali. A dzis ci najbiedniejsi maja problem ... choc tez nie umieraja.
Kolejki w sklepach i "nawis inflacyjny" swiadcza o nadmiarze pieniedzy, aczkolwiek ... zamieszki publiczne byly u nas zawsze spowodowane podwyzkami miesa, czyzby wiec brakowalo w portfelu?
Struktura wydatkow tez byla inna, wiec porownac sie nie da. Buty byly drogie, ale porzadne, mieszka tanie, samochod ... samochod nie byl dla wszystkich.
Czeresnie za mlodu jadlem, ale z wlasnej dzialki. Dzis nie jem, bo za drogie. Pomarancze tansze :-)
J.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload





Jarek
--



Jeden szewc, ten co wiesz


Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
dyskusyjnych: snipped-for-privacy@falcon.lasek.waw.pl...




Jakos tak u nas bylo ... ale czy u nich ananasy byly ? Portugalia akurat mogla miec sporo starych kontaktow, wszak kiedy kraj kolonialny.
Ale o ile pamietam, to i u nas sie pojawialy - w puszkach. Wiec problemy tranportowe, czy embargo na Kube ?



Dopoki ludzie sa chetni. Bo potem zaczynaja marudzic, ze za g* pieniadze robic nie beda, albo ze jak zbierac, to winogrona ...



A na wlasne oczy widziales ? Mieszkania byly tanie - jak juz ktos dostal przydzial, leki byly tanie, to na zywnosc zostawalo.


56, 68 i 76 to jednak zaraz po podwyzkach. Byc moze Gierek tego bledu nie zrobil, i podwyzek nie robil. Ale jak widac to nie starcza :-)

Ale skora, a nie trampki :-)

A ilosc wyprodukowana znajdziesz ?

Przy przecietnej placy obecnie mniej wiecej takiej samej, skorzane polbuty kosztuja podobne pieniadze :-) Tak nas kapitalizm zalatwil :-P

A w ktorym roku ? Usiluje sobie przypomniec ile kosztowala przed 1980, nie daje rady, pamietam ze cena chyba z 10 zl co najmniej byla.
Sporo drozej ... ale - dobrze sytuowanych rodzin w miescie, no bo zle sytuowanych nie stac bylo na samochod, stac bylo na benzyne, i to na tyle stac, ze benzyny zabraklo :-)

za mieszkanie 55m to 300zl/mc. Przy 2.5 tys zl sredniego zarobku to nieduzo, musisz przyznac. A przeciez czesto pensje w rodzinie sa dwie. A nawet ktos biedniejszy i zarabial 1500, to mu jeszcze sporo zostawalo.

A tez go brakowalo
>> Czeresnie za mlodu jadlem, ale z wlasnej dzialki. Dzis nie jem,


Ja pomarancze tez lubie, wiec po co przeplacac :-) Jablka tez lubie, wiec na drogie owoce nie narzekam :-)
J.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload





wtedy wspaniale.



Strasznie marnie te buty wykonane.


To chyba trzymano w tajemnicy nawet przed towarzyszem pierwszym
fabruce nakradli.




statystyczny podaje.

Zbierali na piwo.
--
Jarek

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
dyskusyjnych: snipped-for-privacy@falcon.lasek.waw.pl...


[...]


Akurat tego, to az tak zle nie wspominam. Po co mi w sklepie 50 rodzajow pasty do zebow, masla, telewizorow czy rowerow. Problemem naszego socjalizmu bylo to, ze nie bylo ani jednego rodzaju :-)

No nie wiem, nie wiem - prawdziwym marksistom jakos strasznie sie cybernetyka nie podobala. Ale to gdzies do 56, potem docenili komputery, ale chyba nie do planowania.
Przy czym wydaje mi sie, ze policzyc ile butow trzeba, to nie trzeba wielkiego komputera. Moze sie gdzies na lancuchu dostaw potkneli, a moze po prostu ta socjalistyczna gospodarka dziwnie niewydolna, bo wsystkiego brak.


No nie wiem, czy to tak trudno policzyc, ze jesli polowa obywateli ma zjesc banana, to trzeba ich 8 tysiecy ton ? Przy czym do dobro dodatkowe - mozna sprowadzic najpierw 2 tysiace t, i zobaczyc jak sie sprzedadza.
Ale ... dokladnie to samo musi dzis kto w Lidlu policzyc, i jakos mu wychodzi. A ma trudniej, bo nie wie, ile wystawi bananow biedronka :-)


Ale po co kupowac ? Problemem byl raczej przydzial, wklad czlonkowski do spoldzielni,

Znowu nie przesadzajmy - ludzie z glodu nie umierali, bo towaru nie dowiezli. Tylko troche szczuplejsi byli niz dzis, co akurat dobrze o komunie swiadczy :-)
Jestes pewien tych cen ? Po zakupie przydzialowych 3.5kg miesa to juz bylby spory wydatek.
W kazdym badz razie w 1980 to miesa brakowalo, a nie pieniedzy :-)



w 68 tez byly, ale chyba masz racje - wyjatkowo nie na tle zaopatrzeniowym.



A jeszcze eksport byl ... pewnie jeszcze tajniejszy.



To chyba jakis poliuretan masz na mysli. Porzadne skorzane - od 190zl w gore. 900 tez sie zdarza.

Tylko noga sie poci.

Takie z materialu ? Raczej bym powiedzial od 89 zl, 20 to jakas straszna przecena.

Trampki byly. No - bywaly. Ale po ile to nie pomne.



Gdzie taki dobry rocznik ?


Pierwsza sprawa - w syrenie po ~60 tys km trzeba bylo robic remont silnika. Druga sprawa - a gdzie tak jezdzic ?



Ale to liczysz mieszkanie wlasne. A dolicz teraz rate kredytu hipotecznego od 300 tys zl.

Przed wojna by powiedzieli: bogacz.

Co daje cwierc kg miesa codziennie. I Ty chcesz z glodu umrzec ?


Albo i na co innego. Ale u nas woleli zarobic :)
Piwa zreszta tez brakowalo, a wodka na kartki :-)
J.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload


Nie pytam "po co", gdy mnie to w niczym nie przeszkadza. Poza tym







http://c355.republika.pl/Rocznik_1981.htm




--
Jarek

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload



A mnie troche przeszkadza. Stoje przed ta polka i zastanawiam sie jak glupi, ktora paste wybrac :-)


Do redundacji wystarcza 2, zreszta redundacja moze byc w fabrykach, a nie w rodzajach.



Hm, zmarl w 65. O komputery mogl zahaczyc, ale planowa gospodarke chwalil ponoc od lat 30-tych.

[...]


planisci mogla tez raporty rynkowe uwzgledniac. Mnie chodzilo o to, ze buty potrzebuja, skory, nici, igiel, maszyn, skora krowy czy swini, zwierzeta paszy itd.



A ktory to byl rok ? Bo o wykupy to chyba gdzies w latach 90-ych czytalem. I to po znizkowej cenie bylo - wiec warto :-)
Tym niemniej biedni nie musieli kupowac.


Teraz mieszkan nie brakuje, za to pieniedzy brak :-)
>> Jestes pewien tych cen ? Po zakupie przydzialowych 3.5kg miesa to


Kielbasa 44, a mieso 126 ?

Jak siegam pamiecia ... to jakosc wedlin nam sie popsula.


No i pol litra 100 zl. Alkohol istotnie byl drogi ... znaczy sie stara wladza lepiej dbala o trzezwosc narodu. Dzis minimalnej pensji nie przepijesz :-)
no ale bez alkoholu mozna zyc, wina do oceny biedy nie wliczamy :-)



Podawales i 180 zl.



Ale wtedy nie kosztuja 20zl, ani 40, ani 80 :-)



Dzieki. Ale tamze - wieprzowina z koscia 59 zl w 1980. Wolowina z koscia 30. 126 to na targowisku.
Fryzjer meski 15 zl w kat I w stolicy, dzis na prowincji place 20-25 :-)



500m ?

No dobra, mozna bylo zmienic prace, 20 km, 2 litry, 36 zl.



Bo dzis w zasadzie innego wyjscia nie ma.




Zywnosc relatywnie potaniala, ale IMO - daleko bylo od glodowania z braku pieniedzy.



To tylko wtedy, gdy jedna osoba pracuje, zarabia malo, i kupuje mieso na targowisku zamiast w panstwowym sklepie :-)
J.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload



do celu. Teraz wiemy to, czego nie wiedzieli ojce nasze. Tylko trzeba



stwierdzenie.


Ale ona faktycznie marudna.



planisty).




350 pod koniec Gierka.




To postrzegam jako wielki minus w obecnych polskich zwyczajach.



--
Jarek

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
e jedzono jajek.
przynajmniej na wschodzie. Jajka jedli w zasadzie tylko
L.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
Lisciasty pisze:





Jarek
--


W sercah naszych bowiem inny mamy maj


Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
dyskusyjnych: snipped-for-privacy@falcon.lasek.waw.pl...






Mnie swego czasu uderzylo to, ze prawdziwe komuchy nie lubily, ba - wrecz nienawidzily slowa "cybernetyka". Podobnie jak "genetyka" i "chromosom", ale to mi troche latwiej zrozumiec.
rozstrzeliwaniami.
I mowisz, ze oni liczyli na komputery ? To chyba jakis inny odlam.



No nie wiem, nie wiem. Czym sie rozni taki PRL od np General Electric. A, wiem, GE ma wiekszy obrot.
Jakos niespecjalnie widze problem z policzeniem tego centralnego planu, nawet bez komputerow. Najwyzej trzeba bedzie co roku korekty zrobic.
Oczywiscie wyjdzie kwestia innowacyjnosci - fabryka nic nowego nie zrobi, bo zamowienia nie ma, planista nie zamowi, bo nie wpadnie.
Ale jakos radziecki przemysl mial wiecej pomyslow, wiec sie dalo. Planistow mieli z wieksza wyobraznia ?


Mnie chodzilo o to, ze nie musieli. Byl kiedys tam przydzial, bylo mieszkanie po niskiej cenie.


Tym niemniej mieszkania sa i czekaja na klienta.



Zwyczajna za PRL zla nie byla, a wiec ... kielbasa wcale nie jest tansza obecnie :-)
wycieka nie wiadomo co :-)




Czyli wracamy do ceny 180 ... i nie sa to buty eleganckie, a i co do trwalosci mam watpliwosci.


Jakos tak, ale wiekszosc stala jednak w sklepie i czekala na dostawe. Potem przyszly kartki, i latwiej bylo sie doczekac.


A to chyba faktycznie tradycjonalista.



Sam pisales, ze lepiej wykupic i miec :-) Kwestia ceny i ilosci. Jak ceny beda niskie i stabilne, a zarobki wysokie i stabilne, to sie bedzie oplacalo wynajac. A u nas przedostatnie lata nauczyly, ze lepiej miec, a rata kredytu niewiele wieksza niz wynajmu.
No i historia ... na swiecie tradycyjnie byli kamienicznicy, co budowali cala kamienice pod wynajem. U nas przyszla komuna i pogonila, a tam nierzadko zostali. U nas rynek wynajmu sie powoli odbudowuje ... ale naszych kamienicznikow stac na razie na kilka mieszkan :-)
No i jeszcze jedna sprawa - podatek spadkowy. Chwilowo nie ma, ale w takiej Szwecji to strach dzieciom mieszkanie zostawic :-)


Moze ... ale jajek w sklepie tez nie bylo, wiec cena byla dobra, rynkowa :-)
P.S. Jajka eksportowalismy np do Iranu. Paranoja jakas - 3 tysiace km czy wiecej ...



No to widzisz - nie pracuje, a zarabia :-)
J.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload







+-----------------------------+
+-----------------------------+
--
Jarek

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

Polytechforum.com is a website by engineers for engineers. It is not affiliated with any of manufacturers or vendors discussed here. All logos and trade names are the property of their respective owners.