Jak zabezpieczyć wodę przed zamarzaniem

Jest pewna instalacja, w której krąży ok 3000 l wody. Fragment tej instalacji jest narażony na zew. niską temperaturę w zimie a wymuszanie obiegu nie wchodzi w grę. Czy są jakieś niedrogie preparaty (koszt całkowity max 1000 zl) aby po dolaniu ich do tej wody zabezpieczały by ją przed zamarzaniem, tak do -20°?

Pozostałe mieszanka nie może być agresywna dla stali.

Kiedyś do spryskiwiaczy dolewało się denaturatu, ale ile litrów denaturadu potrzeba aby zabezpieczyć 3000l wody?

Reply to
Marek

Pół na pół. Musisz mieć praktycznie 40% objętośćiowo.

Jak się okoliczne żule dowiedzą, że masz 3000l 'wódki' z kranikiem 'narażonym na warunki zewnętrzne'... ;-)

Z prostych rzeczy, glikol, izopropanol, wszytko to samo.

Lepszy jest matanol, ale tylko dwa razy lepszy, więc to nadal setki litórw! (przekroczy koszt no i włąsnośći ficzyczne cieczy się mocno zmienią)

I jakoś nie widzę trzymać pół tony metanolu w "piwnicy" ;-)

pzdr bartekltg

Reply to
bartekltg

a nie można zaizolować i grzać?

Reply to
masti

Użytkownik "Marek" snipped-for-privacy@fakeemail.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Dużo tej instalacji jest na zewnątrz? Jak chemia za droga, to może rury owinąć kablem grzejnym?

Reply to
yabba

żeby uzyskać odporność do -20 stC musisz wlać do tej instalacji 1000l koncentratu a to koszty rzędu 6 tyś zł może taniej przerobić tylko narażoną końcówkę i postawić wymiennik z pompą, myślę że wyjdzie taniej lecz nadal zdrowo powyżej twojego 1tyś zł

jeffrey

Reply to
Jeffrey

Część jest zaizolowane, ale nie wszystko. Sa okresy, że kilkanaście dni zima fabryka stoi a specjalne grzanie żeby nie zamarzlo się średnio opłaca.

Reply to
Marek

Uwodniony Kryptonit rozwiąże problem. Wystarczy w ilościach homeopatycznych. Nalewasz do litrowej butelki wody, może być demi. Stawiasz butelkę w odległości metra od pojemnika z uwodnionym Kryptonitem. Na każda minutę jak butelka będzie stała obok pojemnika uzyskuje się 1 stopień poniżej zera zamarzania tysiąca litrów wody jak dolejesz zawartość butelki.

Reply to
kogutek444

Jest jeszcze jedna sprawa - jesli tego etanolu jest mniej, to owszem, woda zamarznie, ale w postaci malych krysztalkow i tylko czesciowo. Reszta plynu bedzie miala podniesiona zawartosc alkoholu i nie zamarznie. A to co zamarznie bedzie mialo konsystencje sniegu a nie lodu, wiec:

- nie rozsadzi rury,

- bedzie jakas porowatosc i przepustowosc, wiec woda sie przecisnie, a po podgrzaniu stopi. Oczywiscie bryly sniegu beda krazyc, wiec uwaga na pompy ...

gliceryna ?

Co to za wynalazek, google nic nie zwraca sensownego.

Reply to
Marek

"Marek"

Może dąc zawory na newraligicznym odcinku i wycofać wodę. Np. sprężonym powietrzem.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

O ja pierdolę. Pokoloruj drwala.

Reply to
kogutek444

Może być jeszcze gorzej. lód ("śnieg") się osadzi, reszta ma więcej etanolu, ale jakiś delikatny przepływ jest i zaraz odpłynie. To co napłynęło znów ma odpowiedni skład do odłożenia pewnej porcji lodu.

Jeśli coś nie ejst jakimś super aktywnym świństwem, to zmiana temperatury jest dość fizycznym efektem, wszystkie materiały bądą się podobnie zachowywać i mieć podobny skutek. Przynajmniej coś mi się tak kołacze z termodynamiki:/

Ale może jest szansa w jakiejś ostrzejszej chemii.

pzdr bartekltg

Reply to
bartekltg

Kogutek jaj znosić nie może, to je sobie robi.

Kryptonit to taki zielony kryształek dający supermenowi super kaca. Na Ziemi niespotykany. Następnie masz dość rzetelny opis technologii produkcji preparatów homeopatycznych, ale to większa fikcja niż punkt pierwszy.

pzdr bartekltg

Reply to
bartekltg

"bartekltg"

To może zapytać na pl.sci.chemia (to do Marka).

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Żartować trzeba umieć.... kogutek powoli kwalifikuję się już do kf'a za całokształt.

Co zrobić z przypadkami gdy placebo pomogło?

Reply to
Marek

"Marek"

Jeżeli placebo pomogło to normalne. Jeżeli homeopatia to ściema.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Mi raczej chodzilo o to, ze w czasach gdy robili biodiesla masowo, to gliceryna zaczela byc "uciazliwym odpadem", wiec moze tanim.

Ale widze ze cena sie trzyma ... 1.6 zl/kg to chyba porownywalnie z etanolem. Znalezli zbyt, czy daje sie tym w piecu palic ?

Chlorek wapnia ? Ale tez go trzeba sporo sypnac.

No i ... najpierw jakas probe rdzewna trzeba zrobic :-)

Zaraz ... CaCl2 ma rozpuszczalnosc 75g/100cm3 w 20C, przy -20 pewnie znacznie mniej ... to moze nie tak duzo ?

Do samochodow ciagle jeszcze glikol leja, widac najlepszy :-)

J.

O, tabelka

Caesium formate CsHCO2

335g w 100cm3 wody w 0C :-)

Cynk tez niezly ...

Przecież to to samo.

Reply to
Marek

"Marek"

Ja wiem, ale przemknęło mi przez myśl, że Ty uważasz inaczej. Na szczęście się myliłem. :-)

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

W dniu piątek, 20 lutego 2015 22:01:27 UTC+1 użytkownik Marek napisał:

Ten wynalazek to znany od lat trol usenetowy. Do każdego wątku dokleja jakieś brednie, z reguły kompletny bełkot. Ta grupa składa się z ludzi którzy z nim gadają i z tych co nie.