noża

No to może spróbuj papier ścierny odpowiedniej granulacji? Papier ścierny to nie tylko granulacja typu piasek, a też bardzo subtelna, dająca prawie lustrzane wykończenie. Coś P800 i powyżej mogłoby się pewnie nadać.
Przekierowuję na pl.sci.inzynieria, tam Ci powinni konkretniej doradzić, może też w kwestii skóry i marmurku.
Reply to
Marcin Debowski
Ale nie zwykła tarcza polerska, tylko twarda być musi. Z MDF-u najlepiej.
Coś takiego:
Jeżeli chodzi o pas skórzany, to też z użyciem pasty polerskiej, a pas przyklejony do deseczki:

pozdro
Reply to
robot
sąsiad ostrzy noże na lastriku, na schodach na korytarzu
Staje poniżej stopnia i ostrzy, albo z jednego segmentu schodów ostrzy na wyższym segmencie, przez poręcz
W domu tego się nie zrobi
Mozna napluc na schody przed ostrzeniem albo dac troszke wody
Ale potem wytrzeć, aby nie było slisko
Żadna szlifierka, pasek, tylko ostrzenie noży na schodach, na klatce schodowej tam są różne gradacje betonu, lastrica
Reply to
a a
Ze wstydem sie przyłącze do pytania - tez prawie nie umiem naostrzyc noza.
Szlifierka stolowa - za duzo bierze, zawija krawedz. "kamienie" rozne ... nie wiem o co chodzi, efekt jakis kiepski. Przyrzad trzeba sobie zrobic, do pilnowania kąta?
A teraz jeszcze wyzwanie specjalne - mam kilka nozy "ceramicznych", z takiego białego materialu ...
J.F
Dnia Mon, 30 May 2022 09:34:43 +0200, J.F napisał(a):
Szlifierka zawija krawędź??? Zby zawinęła krawędź, to musiała by być na tyle duża siła przyłożenia, aby wpierw przegrzać tę krawędź. To jest mało możliwe. Musiałbyć ewentualnie do twardej stali używać twardego kamienia. Ale zwykłe noże raczej nie są z twardej stali.
W szkole na praktykach ostrzyło się trudniejsze rzeczy: noże tokarskie i wiertła, zarówno do stali jak i do drewna. Czasem frezy palcowe, tarczowe itp. To wszystko z ręki, bez przyrządów. A tam kąty są znacznie ważniejsze, niż w domowym nożu. Zresztą do tej pory zdarza mi się poprawiać fabryczny szlif w nowych wiertłach, które ktoś kupił w jakiejś Castoramie czy innym dziwnym sklepie. Dość często też ostrzę u kogoś wiertła używane. Bez przyrządów.
Tutaj nie wiem. Typowe materiały korundowe to raczej nie. Z zasad ogólnych to bym stawiał raczej na pył diamentowy i raczej niższe obroty. Ziarnistość to chyba co najmniej 800 - oczywiście zależnie od stopnia zużycia noża. Ważny jest i materiał ściernicy, i posuw, i prędkość tarczy, i nacisk, i chłodzenie. Ja bym poczytał i zrobił testy.
Reply to
Adam
Super, o coś takiego właśnie mi chodzi.  Papier P800?
Niestety, używany serwer newsów chyba nie obsługuje tej grupy bo nie widzę jej na liście dodania do czytnika.
Reply to
trybun
Sila mala, ale obroty duze, to moze i przegrzewa. Sie szlifuje, to iskry lecą, tak ma przeciez byc :-)
Kamien jest jaki jest. Jeden chropowaty, a drugi "gładki" :-)
A nóz tez jest jaki jest - stal odpowiednia, dosc twarda, sprezysta.
Eee tam trudniejsze. Przykladasz i sie naostrzy. Najwyzej kąt bedzie inny niz sobie inzynier zalozył, ale chwile skrawac bedzie.
A nóz kuchenny ma kąt przekroju bardzo mały. A samo ostrze jeszcze inny. Zle przyłożysz, to zeszlifujesz nie to co trzeba, albo jeszcze stępisz.
Za frezy to doceniam, bo tam powinny byc wymiary poszczególnych ostrzy zgodne.
Ale jaki posuw - noz ma ksztalt nieregularny.
J.F
Musisz mieć obsługę, bo widzę Twój post na pl.sci.inzynieria.
P800 to jest taki wciąż dość szorstki papier, będziesz raczej widział rysy.
Zerknij np. tutaj:
Kup np. P800, P1200, P2500, P5000 i P7000. Majatku nie kosztują. Sam uzywam takiego typowego do noży, co wygląda jak pilnik i jest de facto pilnikiem. Mnie zadowala, ale ja chyba nie jestem tu jakoś wybredny.
Reply to
Marcin Debowski
Dnia Mon, 30 May 2022 12:10:14 +0200, J.F napisał(a):
Ważne nie tyle obroty, co prędkość liniowa.
Przyszła mi jeszcze do głowy jedna myśl - przypomniałem sobie kogoś, kto ostrzył móż "do góry nogami" - czyli tarcza atakowała od strony płaszczyzny, a wychodziła od strony ostrza. Dziwił się, że nie może skutecznie naostrzyć noża. Może Ty też tak robisz?
Mówisz o gradacji. Ale ważne jeszcze spoiwo. Standardowo kamienie miały kolory, m.in. białe, niebieskie, szare, czerwone, czarne. Oznaczało to twardość spoiwa. Ogólna zasada: do twardej stali miękkie spowo, do miękkiej stali twarde.
No, w kuchennym to raczej nie masz stali 440. Chyba, że rzeczywiście kupiłeś coś porządnego.
Już wystarczająco dużo widziałem wierteł z ujemnym kątem. Albo w drugą stronę: zbyt duży kąt przyłożenia i po pierwszym otworze znów tępe.
Szlifuje się kąt natarcia, a nie kąt przyłożenia. Ciężko się pomylić. Natomiast trudniej szlifuje się noże do heblarki bądź grubościówki - tam już ostrze ma kilkadziesiąt centymetrów a tolerancja powinna być ok. 0,1 mm. Ostrze musi być prowadzone w przyrządzie.
Ostrze ząbkowane?
Reply to
Adam
Jak to szlifierka, ma w miare dobrane, choc to model "supermarket".
Zaraz zaraz, czy dobrze rozumiem? Brzeg tarczy sie porusza w dół, zeby iskry nie lecialy w gore, to nóż mam przyłożyc ostrzem w góre? Bo ja w dól.
ten ma zwykly kamien, ale ostrzy faktycznie "ostrzem do przodu"

Jakbym kupowal od początku, to moze bym wiedział :-) A tak, to jest szlifierka i ma jakies tarcze :-)
A kto to ostrzyl? :-)
Ale jeden wyjdzie dobry.
Tak czy inaczej masz tu sporą tolerancje. A w kuchni?
No ale skoro kąt przyłozenia nie jest 90 stopni, to jak zeszliwujesz powierchnie natarcia, to sie zmieni promien krawedzi. tzn odleglosc od osi obrotu do krawedzi. I juz frez bedzie nierowno bral.
Nie, wystarczy ze jest zaokraglony. I juz musisz prowadzic recznie.
Cos takiego sprobować ?
I zobacz - w obie strony szlifuje.
P.S. jeszcze jeden spec
kąt nawet nie na oko, a kierunek ... ja juz zglupialem ...
J.F
Starczy kamien z castoramy. Taki dwustronny. Noz trzymac rowno, starczy doslownie 20-30 pociagniec per strona noza per strona kamienia (ma dwie strony, jedna ostra, druga drobna). Kat nie jest specjalnie istotny. Dla noza kuchennego nie trzeba zadnej filozofii. Kamien trzeba miec mokry. Oplukac po ostrzeniu. Mozna poprawic na papierze sciernym 800-1500-2200 - tez na mokro. Choc nie widze sensu.
Ludzie kombinuja i cuduja z ostrzeniem i rzeczywiscie uzyskuja dobre rezultaty (ciecie gazety w gore) ale juz nie chwala sie jak dlugo takie ostrze sie utrzyma w kuchni. Szczegolnie w szufladzie kiedy noz jest rzucony luzem. A w praktyce kilka pociagniec na wspomnianym kamieniu wystarczy aby miec ostry noz. Jak ktos sie martwi o to na ile noz starczy to mozna uzywac ostrzalek metalowych - stalki musaki one nie zbieraja tak duzo materialu i nieco prostuja ostrze.
Tyle. 90% efektu mozna osiagnac 10% wysilku.
U mnie naostrzenie nozy kuchennych to jakies 2-3 minuty raz na jakis czas (blizej tygodni niz dni czy miesiecy)
Tych to nie ma jak w domu ostrzyc. Ostrze jest zbyt kruche. Wyrzucic, nie kupowac nowego. A jak sie ma to obchodzic sie jak z nadtluczonym jajkiem.
Reply to
ptoki
w ktorą strone przesuwac, bo juz zglupialem,
IMO - kąt jest o tyle istotny, ze powinien byc taki sam w każdym pociągnieciu. A "w rękach" to trudno utrzymac :-)
Nie wazne jak dlugo, wazne, ze jak tak nie robi
to nie jest ostry :-)
P.S. sa nawet przyrzady do mierzenia ostrosci
ale to chyba bardziej do brzytwy :-)
Jakos tak. Ale moze jednak dają sie naostrzyc, tylko nie umiemy :-)
J.F
Ja przeciagam jak kose. Czyli z grubsza 45 stopni w stosunku do ostrza. Czyli nie "kroje" kamienia ani nie przesuwam wzdluz.
Cos jak tu:
Nietrudno. No chyba ze masz parkinsona :) Na te 20-30 pociagniec to sie bez problemu daje "zablokowac" konczyny i reszte ciala. To ze w nozu kuchennym sie ostrze zrobi ciutke na jajco nic nie zmienia. Jakby dlubac w drewnie to troche tak, do pomidorow i miesa to jest zero roznicy.
No i jak sie jest upartym to mozna mazakiem mazac. Widac co sie robi. Ja patrze na samo ostrze i jego matowienie. Po tym wiem czy mam prosto. Ale oczy mam jeszcze jako tako ok.
To imho nieco przesada. Niech przejedzie ze 20 razy po bukowej desce i pokaze trik z papierem ponownie.
Ta project farm testowal ostrzalki na tym.
Daja, daja. tylko zeby je ostrzyc trzeba dosyc precyzyjnych narzedzi. Takich ktore nie wibruja, dobrze szlifuja i zbieraja te ceramike. Widzialem pare filmow gdzie ludki probowali na osełkach diamentowych je ostrzyc i ostrze wygladalo mocno postrzepione po takiej akcji. A w fabryce robia to sprawnie i szybko
Pisza ze cyrkonowe tarcze maja.
Tyle czy taki noz duzo dluzej zyje niz zwykly? IMHO nie warto. Szczegolnie jak sie noz wrzuca w szuflade albo randomowy ignorant domowy bierze go do krojenia czegotam akurat mu trzeba...
Reply to
ptoki
Diamentowe ostrzałki są widzę nawet przystępnych cenach, ale ponieważ żadej nie używałem, więc możesz gugląć sam :)
Reply to
Marcin Debowski
Gdy duże noże kuchenne ze stali nierdzewnej, z drewniana rączka kosztuja 5zł to nikt nie będzie wydawał 10 zł na ostrzałkę, bo za to kupi 2 dodatkowe, fabrycznie naostrzone noże i mu wystarczą na caly rok
Reply to
a a
Takim nożem za 5 zł to można się po plecach podrapać :)
Reply to
Wiesiaczek
Powtórzę mój post z pl.rec.kuchnia:
Tarcza polerska to tarcza zszyta z wielu warstw materiału (bawełna?) o średnicy 20-50 cm zakłądana na wał szlifierki lub innego sporego silnika. Przed polerowaniem naciera się ją właśnie pastą polerską (na obrotach) i dalej już prosto. Używa się jak zwykłej ostrzałki tarczowej. Dla noża proponuję podłożyć płasko kawałek metalowej płytki wystającej poza krawędź ostrza po to, zeby nie zaokrąglić samej krawędzi ostrza.
Trochę to enigmatycznie brzmi, ale w rzeczywistości jest proste:)
Sądzę, że takie ostzenie nie ma sobie równych.
Uwaga, zielona (chromowa) pasta polerska pomimo, że nie zostawia rys, całkiem sprawnie zbiera materiał i trzeba uważać, żeby nie przedobrzyć
Dodam,że tarcze kamienne, papiery ścierne etc. owszem naostrzą ale na krótko. Dwa powody to pozostawione rysy i rozhartowanie samego brzegu ostrza. Ostrzenie na schodach, jak niektórzy sugerują, jest tym samym, co moja babcia robiłą na glinianym garnku lub pocieranie jednego noża o drugi:)
Profesjonalnie użyłbym tzw. magnesówki z chłodzeniem dla prostego ostrza. Pozwala to na zachowanie jednakowego kąta i niewielkie nagrzewanie w trakcie pracy (możliwość zbierania minimalnej grubości). Niestety, z ostrzem zakrzywionym już nie jest tak prosto.
Dlatego szlifowanie tarczą polerską uważam za metodę najbardziej dostępną w warunkach amatorskich.
Reply to
Wiesiaczek
Używam od lat poszukałem calówki Długość ostrza to 20 cm, szerokość ostrza to 3,5 cm, długośc rączki drewnianej to 12 cm, szerokośc 3,5 cm z wyżłobieniami na palce No i rączka twarda, bukowa, wcięta na 7,5 cm na wprowadzenie ostrza i ostrze zanitowane 3 nitami, czyli nic się nie telepie
Ostrze błyszczy blaskiem lustrzanym i ma wyciśnięty symbol głowy byka
Trzeba kupić całe pudełko, chyba 6 albo 12 sztuk i były też krótsze.
Rewelka, ale skoro mówisz, że to rzadkośc i niemożliwe to następnym razem kupię całe pudełko na zapas, skoro twierdzisz, że cena symboliczna.
Reply to
a a
Jestes pewien, ze noze za 5 zl beda ostre rok?
A co po roku - nowe? Bo ostrzalka na wiele nozy starczy :-)
J.F
Po co wyrzucać pieniądze na ostrzałkę, którą użyjemy kilka razy w roku.
Noże sa ostre do chleba caly rok ale zaostrzyłem na osełce kupionej u Chińczyka za 0,90 zł
Dzisiaj czasy cięzkie, inflacja i trzeba być oszczędnym i praktycznym i nie wydawac kasy na żadne badziewia, temu ostrzałki za 10 zl, gdy u Chińczyka za 0,90 zł
Kto ma parapet marmurowy, betonowy z lastrikiem, ostrzy noże na parapecie za frico.
Ja rozumiem, że Zenki codziennie usiłują wcisnąc bezużyteczny kit, aby wyrwać kase od niekumatych Bolków, ale te czasy się dawno temu skończyły, bo mamy kryzys , inflacje i drożyznę i nikt nie ma kasy na badziewia.
Japonka uczyła, że mieszka w Nowym Jorku za 100 $ i niczego nie kupuje, a jeno zbiera ze śmietników. Nie ma pralki, myje się pod prysznicem i robi jednoczesnie pranie.
Meble znalazla na śmietniku.
I to dobry wzór do naśladowania, bo jedni wyrzucaja tony sprzetów, które inni potrzebują i powinny być w centrach miast takie duże magazyny niepotrzebnych sprzętów, do zabrania przez każdego za frico.
Reply to
a a