noża

W miarę dobrze naostrzony nóż nie musi golić, wystarczy że paragon z "Biedronki" w powietrzu poszatkujesz "na makaron". No, chyba że lubisz mieć nóż naostrzony perfekcyjnie... ale nie zauważysz różnicy w pracy.

Reply to
Akarm

Ćwicz dalej, ale w ten sposób nie naostrzysz noża z jedną płaszczyzną. Chodzi o to, że współcześnie ostrzy się tylko 1-3 mm krawędzi pozostawiając resztę płaszczyzny dziewiczą. Tym samym są dwie płaszczyzny o różnych kątach oczywiście. Niestety, takie noże u mnie nie zdają egzaminu, choćby przy krojeniu świeżego pieczywa lub mięsa. Dobrze za to nadają się do warzyw (no, może z wyjatkiem pomidorów), i nawet mam kilka takich sprężynowych z bazaru, których używam na grzybobraniu i które są właśnie ostrzone "na szybko", czyli sama krawędź tnąca jest naostrzona pod większym kątem na szerokośći ok. 2 mm. Do kuchni używam noży z jedną płaszczyzną, gdzie kąt ostrza jest zdecydowanie mniejszy i krojenie pieczywa, mięsa, pomidora nie sprawia najmniejszych problemów.

Ale co kto lubi :)

Reply to
Wiesiaczek

W dniu 01.06.2022 o 18:46, Wiesiaczek pisze:

Przekrój noża ma z grubsza jeden z dwóch kształtów:

> [...]

albo:

I w zależności od tego, odpowiednio należy formować kąt krawędzi tnącej. I (teraz będzie ciekawostka!) nie ma innych kształtów ostrzy. I to nie tylko noży.

Reply to
Akarm

Owszem, jest inny. W przybliżeniu taki - V Tylko dwie płaszczyzny: lewa i prawa.

Reply to
Wiesiaczek

Jest jeszcze nóż samoostrzący się. Hartują go tylko z jednej strony, która pozostaje ostra bo ścierana jest głównie strona druga. Noże o falistych ostrzach tak hartują laserem.

WM

Reply to
WM

Ciekawostka :) Dzięki za info. No ale idąc dalej, można użyć noża laserowego! :) Tego już nie mam jak naostrzyć! :)

Reply to
Wiesiaczek

To jest przykład patentu na samoostrzące się ostrze:

Kształt takiego ostrza jest ciekawy:

WM

Reply to
WM

Sa.

Przypadek drugi jak u ciebie, tylko "fazka" ma np 1 cm szerokosci. A na samym ostrzu to juz do wyboru twoje dwie wersje.

Albo noz trojkatny/trapezowy w przekroju. Od strony grzbietu np 2 mm grubosci, przy ostrzu znacznie mniej, a samo ostrze ... znow dwie wersje.

J.F

Adam napisał(a):

Na YT znajdziesz i takie rozwiązanie i siakie. Mowa o przemysłowym ostrzeniu. Pod włos, tj. po twojemu "ostrze atakuje osełkę" ostrzą tarczami, zaś na papierze ściernym ostrzą odwrotnie. Podejrzewam że przemysłowe ostrzenie na papierze ściernym "pod włos" jest niezgodne z bhp.

Reply to
alojzy nieborak

Ultradźwiękowego:)

Bułka:

alojzy nieborak

Nie. Nie ma. Każda krawędź tnąca jest ostrzona albo z jednej strony (klasyczny przykład to dłuto), albo z dwóch stron, jak np. siekiera czy kosa.

I jeszcze jeden obiegowy idiotyzm muszę sprostować: nie ma noży laserowych, czy laserowo ostrzonych. Każdy nóż jest ostrzony za pomocą kamieni szlifierskich, które mogą być z różnych (czasem dziwnych) materiałów, a na dokładkę różnego kształtu.

Reply to
Akarm

Ale to pisz, ze chodzi ci o krawedz tnącą, a nie cały nóz.

Rzekomo jednak są. Tzn laser ma hartowac jedną powierzchnie noza bardzo plytko, a potem druga strona sie wyciera, a ta twarda cienka zostaje. Naostrzenia pierwszego wymaga normalnego, na szlifierce

P.S. I jeszcze jest cos takiego

J.F

J.F napisał(a):

Tzn. miało być w 2020, później w 2021. Może temat zdechł?

Reply to
alojzy nieborak

Chyba nie zdechl

teraz 2022 :-)

Do ostrzenia weglikow ... moze sie nadaje :-)

J.F

W dniu 02.06.2022 o 15:00, J.F pisze:

Głownie mogą mieć różne kształty, ale wszystko sprowadza się w zasadzie wyłącznie do krawędzi tnącej. To krawędź tnąca ma być ostra, to krawędź tnącą się ostrzy. I o ostrzenie pytał wątkotwórca. Na pewno noża nie naostrzy się na polerce, na pewno noża nie naostrzy się laserem. Nóż naostrzy się na osełce.

Brnąc w ten absurd, można sobie kupić "ostrzałkę laserową". :D

nie ma czegoś takiego, jak "noże laserowe" czy noże "laserowo ostrzone".

Też nic o "laserowym ostrzeniu". Zainteresowani mogę nawet porozmawiać z przedstawicielstwem w Polsce, może uda się ten bełkot przetłumaczyć na język zrozumiały dla ludzi:

Akarm

Skoro maja rozne ksztalty, to widac i to jest istotne :-)

no ale jak masz noz taki | | | | | | | / | / | / | / | / V

Gdzie ta czesc skosna ma np 1cm szerokosci, to jak ostrzyc?

Hm, polerowanie tez forma szlifowania.

Nie mowie o ostrzeniu, ale mowisz, ze te wszyskie "noze laserowe" to oszustwo?

Ciekawe - faktycznie nie moge znalezc nic takiego o nozach kuchennych.

Jest laserowe hartowanie

No jak - maszyna ostrząca, laserowa.

Poczekaj jeszcze troche, moze bedzie gotowa maszyna :-)

J.F

W dniu 02.06.2022 o 18:08, J.F pisze:

Wszystko ostrzy się tak samo. Już podawałem odpowiedni link, ale powtórzę:

Zaś tutaj masz nóż z bardzo szeroką (według mnie sporo ponad jeden centymetr) krawędzią tnącą:
noże ostrzy się tak samo.

Ale nie ostrzenia.

Tak, chwyt marketingowy. Nie istnieją "noże laserowe".

Obróbka cieplna to trochę inne zagadnienie, jakby...

Tak. Ale laser służyć będzie (jak podobno już w niektórych automatach szlifujących) do odpowiedniego prowadzenia.

Reply to
Akarm

J.F napisał(a):

Zauważyłem co napisali: The VLaser 370 will become ready for series production in the course of 2022

Czyli coś im nie idzie. Hm, pomyślmy. Węgliki są spiekane, nie topione. Zaś laser ma ostrzyć przez topienie i wydmuchnięcie. Co może pójść nie tak?:) Zapewnie część się krawedzi się stopi. Co dalej? Tego nie wiem, trza szpeca zapytać.

Jak opanują proces może i się nada. Ale ta cena? Ciężko konkurować z tarczą diamentową.

Reply to
alojzy nieborak

Potwierdzam.I ten sposób naostrzenia z jedną płaszczyzną po każdej stronie się nawet jakoś fachowo nazywa, tylko kurna nie mogę teraz przypomnieć jak.

Na przykład noże firmy rockstead są tak ostrzone.

O, znalazłem" V-edge", ale jakaś polska nazwa też chyba na to była.

robot

A ja naiwny zalozylem temat o broni laserowej i sie okazalo ze na grupie inzynieria specjalisci nie potafia dac skutecznego przepisu na naostrzenie noza. Po raz kolej7ny wychodzi ze to byli i sa specjalisci od gumowych dzwonkow i gietkich parasoli.

Reply to
Zenek Kapelinder