Odsalanie wody (było: Kopuły geodezyjne w

Dnia Mon, 16 Jun 2008 10:30:10 +0200, Rockk napisał(a):
Potem przydomowa s³oneczna odsalarka wody morskiej

> hmm jak sie odsala wode morska ? jedyne co przychodzi do g³owy to > destylacja ...
Zasadniczo mamy dwie metody: destylacja i odwrócona osmoza. Do odwróconej
osmozy to raczej wiatrak z kołem zamachowym. A destylacja kondensacyjna
jest prosta. W wersji harcerskiej wygląda tak:
- Kopiemy dołek w ziemi. Na dno możemy wlać trochę (brudnej) wody;
- na środku dołka stawiamy kubek lub słoik;
- dołek nakrywamy szczelnie płachtą folii, np metalizowanej. Na środku
folii (dokładnie nad słoikiem) kładziemy kamyk. Folia tworzy odwrócony
stożek.
Wraz ze zmianami temperatury i wilgotności para wodna skrapla się na
folii i ścieka do słoika.
A teraz usprawniamy:
Zamiast dołka - kopuła. W górnej części membrana i chłodzenie (wentylacja
+ srebrna powłoka, ewentualnie puszczenie nad membraną wody dolotowej).
Reszta ścian przeźroczysta. W dolnej części dwa koncentryczne zbiorniki.
Zewnętrzny (dno pomalowane na czarno) na wodę słoną, wewnętrzny (dno na
srebrno) na słodką. Można jeszcze poszaleć i pod dnem zbiornika srebrnego
puścić także wodę dolotową dla odzysku ciepła.
Całość stawiamy na wzgórku, dokładamy wiatraczek do pompowania słonej
wody, wodę słodką i odpadową solankę odprowadzamy grawitacyjnie i voila -
jest woda do podlewania ogródka. :-)
Piotr
Reply to
Akita
jeszcze są membrany nano, przemysłowo już wytwarzane dla wojska, można nasikać na żarcie i sie zrobi woda, kumpel w Afganie z tego jada ;)
Andrzej
Reply to
GregZorbaEmmanuelYork
Dnia Tue, 24 Jun 2008 16:56:03 +0200, GregZorbaEmmanuelYork napisał(a):
A możesz jakiś link do tego podać, albo inne konkrety?
Reply to
Akita
Dnia Wed, 25 Jun 2008 06:39:23 +0000, WM napisał(a):
No, to to jest właśnie odwrócona osmoza - pisałem. W każdym większym sklepie zoologicznym to mają ;-). Ale dobrze wiedzieć, że w Polsce robią. Dzięki.
Reply to
Akita
Dnia Tue, 24 Jun 2008 16:56:03 +0200, GregZorbaEmmanuelYork napisał(a):
No niezły sik ten Twój kumpel ma. 0,3 do 0,8 MPa!
:D
A serio: bierzemy membrankę 1 cm^2, mocujemy ją w bocznej ściance u dołu 5-10 metrowej rurki, wstawiamy na tym samym końcu spust na osady i od góry zalewamy wodą przy użyciu pompy z wiatraczkiem. Ciekawe tylko jaką ma to przepustowość.
Reply to
Akita