otwory w cienkiej blaszce

Dzień dobry wszystkim. Potrzebuje wykonąć kilkadziesiąt otworów 5,7mm w blaszcze z brązu o grubości 0.2mm - zwykłem wiertłem nie idzie, w najlepszym razie pozstawia
postrzępione brzegi otworu, w najgorszym - nawija blache na wiertło. Wiercenie przez kawałek sklejki idzie lepiej ale nie do końca (nadal nienajlepsze krawędzie otworów). Jak na razie najlepiej wychodzą otworki zrobione przeszlifowanym wiertłem (kąt natarcia na 90 stopni, kąt "wolny" na prawie zero) - ale wiercenie idzie powoli a przy okazji blacha mocno sie nagrzewa. Słyszałem że można wybić takie otworki sztancą - niestety nie wiem jak takie narzędzia powinno wygladać - podejscie "naiwne" (pręt o potrzebnej średnicy nawiercony nakiełkiem tak żeby powstała ostra krawędź i zahartowany) nie za bardzo zadziałało - blacha dookoła otworu mocno się deformuje (próbowałem na różnych podkładach - stal, drewno, mosiądz - najlepiej wychodziło na mosiądzu) a "narzędzie" dość szybko przestaje nadawać się do użytku. Mógłby ktoś opiać taką "sztance"? Od razu dodam że nie chodzi mo o narzędzie prowadzone (jak w dziurkaczach do papieru) tylko o coś co się przystawia do blachy i traktuje młotkiem. Pozdrawiam Grzesiek
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
grg12 napisał(a):

Sztanca, to żargonowe określenie wykrojnika. Wykrojnik to już coś bardziej złożonego niż wycinak dziurek w pasku do spodni traktowany młotkiem. Rozwiązanie konstrukcyjne takiego wycinaka-sztancy zależy od tego jak dokładnie maja być rozmieszczone otwory względem siebie lub brzegów elementu, twardości materiału (brązy mogą być twarde), ilości otworów które trzeba wykonać. Kiedyś konstruowałem taki wycinak do wykrawania otworów z taśmy stalowej ( miękkiej), z płytą tnącą stalową hartowaną i uszlifowaną a za stempel służyła płyta z gumy twardej dociskana suwakiem prasy. Takie wykrawanie nazywało się wykrawaniem na gumie. Ale bez jakiejś praski pewnie będzie trudno , choć jest możliwe zrobienie takiego wykrawaka. Nie będzie on prostym dziurkaczem jak do dziurek w pasku, czy uszczelek . Tylko że uderzenie młotkiem musi być nadzwyczaj starannie osiowe "bo pociągnie blaszkę".
Pozdrowienia. W.Kr.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
Jeeli robisz te elementy z tamy i dokadno rozmieszczenia otworw nie jest najistotniejsza to mona mona zastosowa taki wycinak nazywany "pincetowym", taki kapacz. Ma on blach doln z otworem tncym i grnej z przymocowanym cienkim stemplem. Po woeniumateriau wycinanego midzy taki stempel a taka pyte cao podkada si midzy dwie paskie i sztywne pyty zamocowane ( jednak ! dla "rwnoci" nacisku) do stou i suwaka prasy. Zachodu przy tym jest sporo, ale niski koszt ustrojstwa rekompensuje te utrudnienia. Jak by co to moesz klikn do mnie. Pozdrowienia. W.Kr.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

Czyli wyglada na to że osiowść uderzenia jest bardzo wazna - znaczy z takim zwyklym "dlutkiem" moge sie pożegnać. Cóż - albo jednak to powierce albo sprobuje zrobić sobie "dziurkacz" - kombinuje coś w stylu: bloczek hartowalnej stali, przewiercić na wylot i prostopadle do otworu zrobić szczeline na blache, od góry wpuścić w otwór stempelek - jęśli bedzie się dało - traktować młotkiem, jeśli nie - dodam jakąś dźwignię. Zważywszy że ma to być tylko do zabawy może się jednak okazać że nie warto... Blacha - po złożeniu - ma robić za koszyczek na kulki w czymś w rodzaju prymitywnego łożyska liniowego, położenie otowrów nie jest bardzo krytyczne (pod warunkiem że otwory w połówkach koszczka bedzo do siebie pasowały - zamierzam wiercić obie naraz), ale średnica i jakość krawędzi niestety tak. Swoją drogą - pomysł podpatrzyłem u jakiegoś niemca - "wygiął" sobie małą maszynke CNC z blachy i własnie w ten sposób zrealizował prowadnice (tyle że miał dostep do lasera i otwory w blasze wypalil) - maszynka nie wyglada na specjalnie stabilną ale sam pomysł jest niesamowity - facet wypalił na liniach gięcia otworki (jak w znaczkach) i wygiał całą konstrukcje w rekach :) Pozdrawiam GRG
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
Użytkownik "grg12"

Może podzielisz się linkiem?
Robert
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

http://5128.rapidforum.com/topic 5269006636 - wymaga rejestracji (inna sprawa ze warto) Pozdrawiam GRG
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
Użytkownik "grg12"

Ciekawe forum, ale po niemiecku. Zdziwiło mnie, że google nawet dobrze tłumaczy na angielski.
Robert
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
grg12 pisze:

W cienkiej miedzi i mosiądzu wiercę otwory wiertłem wysokiej jakości zaostrzonym tak jak do drewna.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

To znaczy - mały szpic posrodku, reszta płaska? Słyszałem że właśnie takich należy użwać ale sprzedawca w swklepie (ponoć przyzwoity sklep z narzedziami) nie wiedział o czym mówie. GRG
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

Mały szpic a reszta z kątem trochę ponad 180 czyli w efekcie wiertło się centruje szpicem a wycina początkowo krawędzią. Sam sobie robie takie wiertła z dobrych do stali bo te do drewna są z bardzo kiepskiej stali i błyskawicznie sie tępią.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

Poszukaj informacji pod hasłem: "szablony do nakładania pasty lutowniczej" Te trawione będą chyba najtańsze.
Paweł
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

Polytechforum.com is a website by engineers for engineers. It is not affiliated with any of manufacturers or vendors discussed here. All logos and trade names are the property of their respective owners.