Program "liczący" kołnierze.

Witam.

Czy ktoś z grupowiczów orientuje się czy istnieją programy które umożliwiają obliczanie/dobor połączeń kołnierzowych (kołnierze, śruby, uszczelki) dla urządzeń ciśnieniowych na potrzeby UDT ? Najlepiej by było żeby wyniki z programu były "respektowane" przez UDT.

Z góry dziekli za odpowiedż pozdrawiam

Reply to
JaSam

Spetech ma doskonały program. Nie pamiętam ceny, ale była całkiem przyzwoita. Facet który sie tym zajmował (i pewnie dalej sie zajmuje) zna się na rzeczy jak mało kto. Dostałem kopię "evaluation", niestety nie miałem wielkiej potrzeby użycia, więc nie zamówiłem go. Ale polecam. Konrad

Dnia Fri, 16 Jan 2009 09:50:57 +0100, JaSam napisał(a):

Zależy wg jakiej normy. Program SPETECHU o którym napisał Konrad liczy wg PN-EN 1591. Jest to norma typowa do obliczeń kołnierzy zharmonizowana z PED więc w UDT nie będziesz miał problemów. Program jest łatwy w obsłudze, ale sama norma nie jest idiotoodporna (musisz dokładnie wiedzieć co chcesz policzyć, znać dokładne wymiary, obciązenia, itp.)

Innym programem w którym policzysz kołnierze jest VVD. Ma normę PN-EN 1591, ale też i PN-EN 13445 która ma ciut inną metodę obliczeń kołnierzy - prostszą i bardziej przyjazną. Program jest jak najbardziej respektowny przez UDT (sami z niego korzystają).

Możesz również jeszcze spradzić programy firmy COADE.

Aha. Jeżeli projektujesz wg PN-EN 13445 to nie musisz liczyć wszystkich połączeń kołnierzowych - sa odpowiednie zapisy zwalniające od tego jeżeli spełnione są odpowiednie warunki projektowe.

Pozdrawiam,

Reply to
Doc

Nie używam 13445 prawie wcale- ale coś mi z tyłu głowy świta że to jest taka sama metoda jak w BPVC SecVIII-1. A SecVIII-1 w Spetechu jest.

Konrad

PS. A jaki program ma kołnierze takie jak w SecVIII-1 App Y, czyli styk metal z metalem na całej powierzchni i jeden rowek na oring? PS2 Ja mimo wszystko zalecam rachować kołnierze samemu. Raz się do Mathcada wzory wklepuje, a potem się używa zawsze. Pośrednie wyniki widać, formuły można porównać z przepisami, same zalety. PS3 A czy jakieś przepisy mają formuły uwzględniające obciążenia od rurociągu, albo rozszerzalność termiczną (np inną dla kołnierza niż śrub)? Konrad

Dnia Fri, 16 Jan 2009 02:38:49 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

Patrząc na to jak obliczane są napreżenia dopuszczalne w 13445 to bardziej bym stawiał, że metoda obliczeń kołnierzy jest z Div 2.

Chyba właśnie 1591. Przy czym te obciązenia musisz podac sam a nie są one obliczane z normy w jakiś automagiczny sposób. Niestety trudno mi powiedzieć coś więcej. Kiedyś starałem się rozgryźć tą normę, ale z braku czasu spasowałem. Jest tu ktoś kto korzysta z EN 1591 i mógłby ją bardziej przybliżyć?

Reply to
Doc