Re: Cement w silosach

tornad napisał(a):
W silosie oprocz wilgoci wystepuje jeszcze drugi efekt, ktory wlasnie wraz z
> procesem wiazania powoduje czesto zawisanie cementu w stozku zsypowym.
> Widzialem, ze czesto ten "silosowy", musial walic takim perlikiem w blache aby
> na fuche komus wiadro cementu "zalatwic", bo ta zasuwa od dwu dni nieuzywana
> spowodowala "zapieczenie" sie cementu, ktory akurat nie chcial sie sypac.
Zjawisko zawieszania się materiału ziarnistego, sypkiego nad otworami
wysypowymi silosów, bunkrów, czy jak by nie nazywać tych pojemników
jest stare jak te zbiorniki i te otwory.
Być może, że lekkie zawilgocenie ma tu pewien wpływ na zawieszanie sie
mateiału nad otworem wysypowym, ale podobne zjawiska zachodzą przy
opróżnianiu zbiornika napełnionego ziarnem zbóż, grochu, ale i węgla,
czego doświadczają np. energetycy jak mają żle zaprojektyowane bunkry
węglowe. Dla stwierdzenia że nie musi być materiał wiążący,
zawilgocony i w stożkowym dużym silosie, proponuję tani eksperyment.
W tekturową rurkę po papierowych ręcznikach na nią nawijanych, brzegi
niech będą wygładzone proszę postawić pionowo na kartce papieru
położonym na stole. Nasypcie teraz _ bez ubijania_ zmielonej kawy ze
świeżo otwartego opakowania pełną rurkę. Podnosząc rurkę pionowo do
góry zaobserwujemy kopulastą kupkę kawy na kartce papieru i takież
wgłębienie w "spodzie" rurki. Powstało sklepienie. Kawa nie wysypuje
się z rurki. Dopiero gwałtowne poruszenie rurką spowoduję wysypanie
się kawy. Można nawet oszacować kąt tarcia wewnętrznego zmielonej
kawy.
Jak źle zaprojektowano "dziurę" wysypową, źle dobrano jej kształt i
rozmiary, to nawet pobijanie "perlikiem" czy "józefem" nie pomoże.
Wisi i tylko zmiana współczynnika tarcia wewnętrznego przez np dolanie
wody może spowodować opadnięcie sklepienia. Żadne wydładzanie ścian
silosa nic nie pomoże, bo nie tam zachodzi zjawisko. Czasami nawet
zadziała z wręcz odwrotnym skutkiem.
Ciekawa jest mechanika opróżniania silosów.
W.Kr.
Reply to
wieslaw.kruszewski
On Sun, 2 Dec 2007 08:38:07 -0800 (PST), snipped-for-privacy@gmail.com
No nie bardzo. W twoim przykladzie jakies tarcie o rurke musialo byc, i to dosc spore, bo utrzymalo slup kawy. Jakby rurka byla sliska, to bys ja zdjal i zostawil slup na stole - tak jak dzieci foremki z piasku.
J.F.