W艂贸kno w臋glowe

Witam wszystkie t臋gie g艂owy. Potrzebuj臋 zaprojektowa膰 spr臋偶yn臋 z w艂贸kna w臋glowego. Spr臋偶yna ma by膰 prosta (taki p艂askownik jakby) i zginaj膮c j膮 pod
odpowiednim ci臋偶arem za艂贸偶my 80kg ma oddawa膰 w bardzo kr贸tkim czasie zgromadzon膮 energi臋. Jednocze艣nie ma by膰 lekka i wytrzyma艂a. Znalaz艂em w internecie katalog tkanin w臋glowych:
http://docs.google.com/viewer?a=v&amp ;q蔯he:i_od9trvzrAJ:www.hexcel.pl/download/katalog_tkanin_weglowych.pdf+katalog_tkanin_weglowych.pdf&hl=pl&gl=pl&pid=bl&srcid璆EEShoQmERdm05S9vm1yXsUsDGmvBHXiLdsLuFOZXM1-fPf_VGqyJ1IpaK_IsVGtFF2AIkssE7Ss2qL3BkzS46-HyXGOYNKCz1VExregIW3gmAziV9T9R9hIHjd8p8S3b6nqYXILlO&sig=AHIEtbRpr9i1kc0MmE5ZF8f9VFFDPNKkTg
Czy kto艣 mo偶e mi poradzi膰, kt贸r膮 tkanin臋 wybra膰? Wymiary spr臋偶yny (na p艂asko) to 1000mm x 30mm(w najgrubszym miejscu) x 40mm(w najszerszym miejscu) [d艂ugo艣膰 x grubo艣膰 x szeroko艣膰]. Dodatkowo spr臋偶yna ta b臋dzie hybryd膮 z w艂贸knem szklanym w stosunku 2xCarbon : 1xSzk艂o. My艣la艂em o po艂膮czeniu tego 偶ywic膮 epoksydow膮. Co o tym my艣licie? Prosz臋 o odpowied藕.
--
Wys艂ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

do takich zastosowa艅 raczej carbon tzw. wysokomodu艂owy, kiedy艣 mo偶na by艂o dosta膰 tanio (bo tak w og贸le jest pieru艅sko drogi) u Havla (http://www.havel-composites.com ), ale zdaje si臋 wypad艂 z oferty. Oczywi艣cie tkanina jednokierunkowa (rovingowa), nie tradycyjna i nie multiaxialna. Oczywi艣cie epoksyd (nad wyborem konkretnej 偶ycicy trzeba by pomy艣le膰). Przyda si臋 wygrzewarka i worek pr贸偶niowy. A mo偶e prepregi? Zreszt膮, (tak na oko, bo liczenie takich kompozyt贸w jest i trudne i niezbyt dok艂adne) listwa w臋glowa o tych wymiarach b臋dzie troch臋 za sztywna 偶eby robi膰 za spr臋偶yn臋 -oczywi艣cie zale偶y od zastosowania. Szk艂a bym do tego raczej nie miesza艂, chyba 偶e dok艂adnie wiesz co robisz.
Dnia Mon, 13 Jun 2011 14:53:25 +0200, Jakub Tarczewski napisa墓聜(a):

pytanie podstawowe, jaki mia墓聜aby mie脛聡 skok?
--
pzdr
meping
&gt; Dnia Mon, 13 Jun 2011 14:53:25 +0200, Jakub Tarczewski napisa艂(a):
&gt;
&gt; &gt; listwa w臋glowa o tych wymiarach b臋dzie troch臋 za sztywna 偶eby robi膰 za
&gt; &gt; spr臋偶yn臋 -oczywi艣cie zale偶y od zastosowania.
&gt;
&gt; pytanie podstawowe, jaki mia艂aby mie膰 skok?
&gt;
&gt; --
&gt; pzdr
&gt; meping
Ok, spr臋偶yna nie jest kszta艂tu zwyk艂ej amortyzatorowej. Ona b臋dzie mia艂a kszta艂t &quot;)&quot; podczas spoczynku i &quot;c&quot; podczas wygi臋cia. Skok tej spr臋偶yny wg mojego za艂o偶enia to oko艂o 300 - 400mm w takiej pracy. Co do zastosowania szk艂a to czemu nie powinienem? Chodzi mi o to by spr臋偶yna nie by艂a przy tych gabarytach za sztywna. My艣la艂em nad stosunkiem 2xCarbon : 1xSzk艂o co zaowocowa艂oby przynajmniej w teorii nie obni偶eniem wytrzyma艂o艣ci spr臋偶yny wzgl臋dem czystego karbonu a dodanie jednej warstwy szk艂a da艂oby jej wi臋ksz膮 spr臋偶ysto艣膰 i &quot;mi臋kko艣膰&quot; przy zachowaniu wysokiej wytrzyma艂o艣ci :) m贸wi臋, tak to wg mnie by艂oby w teorii. A zastosowanie? Przyznam szczerze :) Szczud艂a do skakania :) zamierzam zaprojektowa膰 now膮 generacj臋.
--
Wys艂ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

On Jun 14, 7:06 am, "Samuel W骿ciak - mezmerus - projektant"

Jak nie wiesz czym to zrobi to znaczy 縠 i nie wiesz jak. Powiem Ci do czego naj砤twiej znale兼 literatur: Ansys albo Comsol. Jest wi阠ej narz阣zi, ale opanowanie ich od zera i zamodelowanie materia硊 kt髍ego si nie zna mo縠 okaza si wyzwaniem na kt髍ym polegniesz. Szczeg髄nie jak zaczniesz miesza w丑kno w阦lowe ze szklanym w jednym elemencie... Konrad
W dniu 2011-06-14 10:01, Konrad Anikiel pisze:

Ansysa lizn膮艂臋m na studium podypolomwym i jestem stale pod wra偶eniem. A zaczelo sie od symulacji ruch贸w podw贸jnego wahad艂a fizycznego ;-)
Adampio
&gt; [...]W sumie nie da si臋 u艂o偶y膰 tak karbonu i szk艂a by na poziomie
&gt; &gt; molekularnym w jaki艣 spos贸b si臋 po艂膮czy艂y...do tego ta 偶ywica. By膰 mo偶e w艂a艣nie
&gt; &gt; newralgicznym punktem b臋d膮 warstwy epoksydu. Ale to ju偶 b臋dzie inna sprawa. [...]
&gt; &gt;
&gt;
&gt; eee... to nie ca艂kiem tak. Warstwy w臋gla w kompozycie te偶 si臋 nie 艂膮cz膮
&gt; na poziomie molekularnym ;-). Te偶 okre艣lenie &quot;warstwy epoksydu&quot; jest
&gt; chyba troch臋 nie艣cis艂e; 偶ywica (matrix) jest (w pewnym uproszczeniu)
&gt; TYLKO po to 偶eby skleja膰 w艂贸kna konstrukcyjne w jedn膮 ca艂o艣膰 i umo偶liwi膰
&gt; im przenoszenie obci膮偶e艅 wielokierunkowych. Sama przenosi wy艂膮cznie si艂y
&gt; 艣cinaj膮ce (w dobrze zaprojektowanym kompozycie, rzecz jasna) i powinno
&gt; by膰 jej mo偶liwie ma艂o. Ale przy ponad dwukrotnej r贸偶nicy w module Younga
&gt; warto艣膰 tych napr臋偶e艅 艣cinaj膮cych nawet w idealnie zrobionym kompozycie
&gt; b臋dzie za du偶a. S膮 plecionki w臋glowo-szklane, ale one akurat s膮
&gt; przeznaczone do skorup o stosunkowo ma艂ych odkszta艂ceniach. Ja na Twoim
&gt; miejscu bym ola艂 szk艂o ca艂kiem... w ostatecznym projekcie. Do pr贸b
&gt; m贸g艂by艣 u偶y膰 czystego szk艂a i krajowego Epidianu (co wysz艂oby bardzo
&gt; tanio), z za艂o偶eniem, 偶e gotowa spr臋偶yna b臋dzie 2x mocniejsza i 2x
&gt; sztywniejsza. To tylko propozycja, ale chyba warta przemy艣lenia.
--
Wys艂ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

&gt;Do pr贸b
&gt; m贸g艂by艣 u偶y膰 czystego szk艂a i krajowego Epidianu (co wysz艂oby bardzo
&gt; tanio), z za艂o偶eniem, 偶e gotowa spr臋偶yna b臋dzie 2x mocniejsza i 2x
&gt; sztywniejsza. To tylko propozycja, ale chyba warta przemy艣lenia.
A wiesz, 偶e masz racj臋? W takim razie trzeba by zmniejszy膰 gabaryty tej偶e spr臋偶yny. Nie powinna by膰 taka gruba i szeroka. Ma w ko艅cu wytrzyma膰 maksymalne obci膮偶enie oko艂o 150kg w kulminacyjnym momencie tak by si臋 nie z艂ama艂a i odda艂a energi臋 jak najszybciej i najgwa艂towniej. Kurcze masz racj臋 o kompozytach nie wiem nic pr贸cz nazw zwyczajowych :P co do laminowania te偶 nigdy tego nie robi艂em.
--
Wys艂ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

&gt; On Jun 14, 7:06 am, &quot;Samuel W贸jciak - mezmerus - projektant&quot;
&gt; wrote:
&gt; &gt; Symulacje zamierzam przeprowadzi膰 w albo AutoCAD
&gt; &gt; (da si臋 w og贸le?) albo w Maya 3D. Je艣li znacie lepszy program to bardzo prosz臋.
&gt;
&gt; Jak nie wiesz czym to zrobi膰 to znaczy 偶e i nie wiesz jak. Powiem Ci
&gt; do czego naj艂atwiej znale藕膰 literatur臋: Ansys albo Comsol. Jest wi臋cej
&gt; narz臋dzi, ale opanowanie ich od zera i zamodelowanie materia艂u kt贸rego
&gt; si臋 nie zna mo偶e okaza膰 si臋 wyzwaniem na kt贸rym polegniesz.
&gt; Szczeg贸lnie jak zaczniesz miesza膰 w艂贸kno w臋glowe ze szklanym w jednym
&gt; elemencie...
&gt; Konrad
Przekonali mnie ju偶 by wyeliminowa膰 szk艂o i nie robi膰 偶adnych hybryd. Co do narz臋dzi to nie boj臋 si臋 偶adnego :P jestem samoukiem je艣li chodzi o Maye i AutoCAD dodatkowo pakiet Adobe mam w palcu i to sam. Cokolwiek nie dostan臋 zajmie mi to d艂u偶ej lub kr贸cej, odstawi臋 i dojrzej臋 do niego ale naucz臋 si臋. Metoda pr贸b i b艂臋d贸w na kompie nic nie kosztuje na szcz臋艣cie :) Dzi臋ki za informacj臋 :) Pozdrawiam.
--
Wys艂ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Licencja na Ansysa z CFXem jedyne 30 tysi阠y GBP... Konrad
&gt; Licencja na Ansysa z CFXem jedyne 30 tysi臋cy GBP...
&gt; Konrad
Te偶 fajnie ;) nawet nie wiedzia艂em :P jednak kosztuje :)
--
Wys艂ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl