Wyginanie rur precyzyjnych - kilka pytan do ekspert贸w.

Witam wszystkich.
Wkt贸tce zaczynam prace nad konstrukcja ramy do pojazdu opartego na polskim malym fiaciuku. Pojazd zwany popularnie szayowozem. Chcialbym uzyskac kilka
porad od ekspert贸w, kt贸rych na tej grupie pewnie nie malo.
Mam dobre zaplecze techniczne poniewaz nasza rodzina od kilkunastu lat prowadzi zaklad slusarski. Postanowilem wiec ze bede konstruowal gietarke do rur o srednicy 48 mm. Jednak tutaj powstaje kilka pytan na ktore sam nie jestem w stanie sobie odpowiedziec.
Gietarka bedzie skonstruowana na podstawie projektu zamieszczonego na stronie:
http://www.metalwebnews.com/howto/tube-bender/tube-bender.html
W zeszlym tygodniu przy okazji wizyty w Centrostalu w Kielcach kupilem juz rury precyzyjne bez szwa fi 48 mm ze scianka 2 mm - oferta ze strony centrostalu:
http://www.centrostal-kielce.pl/rury_prec.html#rury_pr
jest tam takze podany gatunek i rodzaj stali. Niestety ja sie na tym nie znam.
Pierwsze pytanie:
W r贸znych zr贸dlach czytalem rozne opinie na temat tego jaki minimalny promien zgiecia powinien posiadac talez na kt贸rym rura jest zawijana? Jedni pisza ze 4xOD inni ze 5xOD (OD - promien zewnetrzny rury). I czy chodzi tutaj o promien wewnetrzny( po wtoczeniu rowka na rure) czy zewnetrzny taleza (materialu z ktorego talez bedzie wytaczany)?. Jest to dla mnie bardzo wazne poniewaz wykonanie takiego taleza, wiaze sie ze spora iloscia pracy przy tokarce.
Czy tego rodzaju rure, po zastosowaniu sie do ww wzoru bedzie trzeba jeszcze dodatkowo zabezpieczac przed faldowaniem? Jak widac na rysunku gietarki rura opasana jest z obu stron.
Czy jesli zaistnieje taka potrzeba nadaje sie do tego suchy gips naturalny? - tzn wsypac go do rury ubic i zakorkowac na koncach?
Wolalbym ominac faze ustalania takich rzeczy metoda pr贸b i bled贸w poniewaz tego tybu rury wyszly mnie dosyc drogo (22 zl brutto/m)
Czy instnieje jakas fachowa literatura gdzie m贸glbym poczytac na temat wyginania rur stalowych?
Z g贸ry bardzo serdecznie dziekuje za kazda adekwatna informacje
pozdrawiam Lukasz Kucharski
lkuchars@NOS_P_AMstudents.depaul.edu
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
> Gietarka bedzie skonstruowana na podstawie projektu zamieszczonego na

trudno z tego zdj臋cia wywnioskowac w jaki spos贸b dzia艂a ta gietarka.
Aby wygi膮膰 rur臋 cienko艣cienn膮 bez falowania powinno si臋 u偶y膰 gietarki trzpieniowej, kt贸ra wygl膮da mniej wi臋cej tak:
http://www.haad.pl/p/produkty/030h63.jpg
Poza tym rura fi 48 to ju偶 jest g贸rna p贸艂ka mocnych gietarek.
> Pierwsze pytanie:

tak, wewn臋trzny,
OOO OOO O O O O O O O O O O O O O OOOO O - tutaj O O OOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
-.-.-.-.-.-.-.-.-.--- o艣 symetrii rolki
zewnetrzna 艣rednica talerza powinna siega膰 do po艂owy srednicy rury.

moim zdaniem, mimo, 偶e rura bedzie "opasana" z obu stron to najlepiej wype艂ni膰 j膮 materia艂em sypkim - piasek powinien by膰 wystarczaj膮cy i korki na ko艅cach, o gipsie nie s艂ysza艂em, nie wiem.

no wiele chyba nie pomog艂em.
pozdrawiam Tomasz
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
Tomasz wrote:
> > Gietarka bedzie skonstruowana na podstawie projektu zamieszczonego na > >> stronie: >> >> http://www.metalwebnews.com/howto/tube-bender/tube-bender.html > > > trudno z tego zdj臋cia wywnioskowac w jaki spos贸b dzia艂a ta gietarka. > > Aby wygi膮膰 rur臋 cienko艣cienn膮 bez falowania powinno si臋 u偶y膰 gietarki trzpieniowej, kt贸ra wygl膮da mniej wi臋cej tak: >
http://www.haad.pl/p/produkty/030h63.jpg
> Poza tym rura fi 48 to ju偶 jest g贸rna p贸艂ka mocnych gietarek. > > > Pierwsze pytanie: > >> >> W r贸znych zr贸dlach czytalem rozne opinie na temat tego jaki minimalny >> promien zgiecia powinien posiadac talez na kt贸rym rura jest zawijana? Jedni >> pisza ze 4xOD inni ze 5xOD (OD - promien zewnetrzny rury). I czy chodzi >> tutaj o promien wewnetrzny( po wtoczeniu rowka na rure) > > > tak, wewn臋trzny, > > OOO OOO > O O O O > O O O O > O O O O > O OOOO O - tutaj > O O > OOOOOOOOOOOOOOOOOOOO > > -.-.-.-.-.-.-.-.-.--- o艣 symetrii rolki > > zewnetrzna 艣rednica talerza powinna siega膰 do po艂owy srednicy rury.
B艂膮d! Powinna wystawa膰 par臋 milimetr贸w poza po艂ow臋 zarysu. 5 wystarczy. Czyli powinna mie膰 kszta艂t litery U.
> >> Czy tego rodzaju rure, po zastosowaniu sie do ww wzoru bedzie trzeba jeszcze >> dodatkowo zabezpieczac przed faldowaniem? Jak widac na rysunku gietarki rura >> opasana jest z obu stron. > > > > moim zdaniem, mimo, 偶e rura bedzie "opasana" z obu stron to najlepiej wype艂ni膰 j膮 materia艂em sypkim - piasek powinien by膰 wystarczaj膮cy i korki na ko艅cach, o gipsie nie s艂ysza艂em, nie wiem.
t/d=4.2%, wi臋c profil jest do艣膰 sztywny. Mo偶e bez rdzenia si臋 obejdzie (raczej nie), ale tego piachu trzeba sypa膰, ubija膰, ko艂kami zabija膰. W臋gl贸wy trzeba chyba podgrzewa膰, wtedy lepiej si臋 gn膮, ale na takich stalach si臋 nie znam dobrze. Co do promienia gi臋cia- to jest niestety tak, 偶e patrz膮c w sufit nie da si臋 zgadn膮膰, czy poni偶ej 5D da si臋 zej艣膰, szczeg贸lnie z piaskiem. To zwykle kosztuje du偶o pr贸b i du偶o b艂臋d贸w.
Konrad
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

Na b艂臋dy niestety nie mog臋 sobie pozwoli膰. Zrobie wi臋c talerz o promieniu 25 cm. Powinnien to byc bezpieczny rozmiar dla rury bez szwa. Mam nadzieje, 偶e jako艣 to pojdzie. Talerz prawdopodobnie zrobie na frezarce ze stolem obrotowym, bo w tokarke material o srednicy 50 cm to mi raczej nie wejdzie.
Pozdrawiam 艁ukasz
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
Lukasz Kucharski wrote:

Je艣li dla konstrukcji taki du偶y promie艅 b臋dzie wystarczaj膮cy- to pewnie. A jaki k膮t chcesz uzyska膰? 90deg? 180? Bo mo偶e lepiej kupi膰 p贸艂toracalowe kolanka i je wspawa膰?
Konrad
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

Nie beda to standardowe k膮ty. Zrobie najpierw szablon z drutu a pozniej bede wyginal rury, tak zeby dopasowa膰 do szablonu. Mam nadzieje ze wygna sie bez wiekszego problemu.
Pozdrawiam
艁ukasz
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
Lukasz Kucharski wrote:

Nie bardzo rozumiem po co tak kombinujesz. Jedziesz do pierwszej-lepszej firmy posiadajacej gietarke cnc i powyginaja ci wszystko bez pofaldowan i zbytnich przewezen. Dla gietarek z wypelniaczem promien giecia R przyjmuje sie jako ok. 2 x srednica zewn. rury (wymiarowany do osi rury). Podany przez Ciebie material powinien giac sie bez problemu (na moje to zwyklizna, slowo "precyzyjne" odnosi sie do tolerancji wykonania) - tlumikarze najczesciej gna chromoniklowki W1.4512 (ferrytyczna) lub W1.4301 (austenityczna). Uwaga: jak nie maja oprzyrzadowania (rolka, szczeka, wypelniacz) pod Twoj wymiar to sobie odpusc. Ewentualnie mozesz zglosic sie do firm robiacych wezownice do bojlerow. Tam sposob giecia jest nieco inny (przepycha sie rure pomiedzy odpowiednio ustawionymi rolkami).
--
QF3L
"Wiesz... bylbys taki przystojny... Gdybys byl bogaty"
  Click to see the full signature.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

http://www.blindchickenracing.com/Tools/Tube%20Bender/Tubingbender.htm
Tutaj strona tego samego autora gdzie zamieszczone zosta艂y zdj臋cia lepszej jako艣ci.
Pozdrawiam LUkasz
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

"PORADNIK OBR脫BKI PLASTYCZNEJ" - W.P. Romanowski [WNT] "GI臉CIE RUR CIENKO艢CIENNYCH" - J.W. Korzemski [WNT]
--
Wys艂ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet /

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
w wiadomo艣ci

http://www.oceanmachinery.com/how-to-bend-pipe-and-tube.htm
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

Site Timeline

Polytechforum.com is a website by engineers for engineers. It is not affiliated with any of manufacturers or vendors discussed here. All logos and trade names are the property of their respective owners.