Diodu LED w modelu - Problem

Witam,
Buduje makiete Jetrangera i jestem na etapie instalacji oswietlenia pojawil sie
problem z diodami LED.
Planowalem podaczyc wszystkie diody rownolegle do jednego zrodla zasilania (1
ogniwo Li-On) niestety z 3 diod dobrze swieci tylko jedna a pozostale bardzo
slabo. Czy ktos moze mi wyjasnic w jaki sposob podlaczyc zeby wszystkie
swiecily a moze to wina zasilania?
AdamG
HeliRC
Reply to
adamg
U¿ytkownik snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl...
Je¿eli jedna dioda ma napiêcie ¶wiecenia np. 2,8 V a pozosta³e 3,0 V to ta pierwsz "bierze" ca³y pr±d. Musisz do ka¿dej diody dodaæ szeregowo ma³y ( kilka-kilkana¶cie omów ) opornik celem wyrównania napiêæ na ka¿dej "ga³êzi" równolegle po³±czonych zespo³ów LED/opornik.
Aby Ci to lepiej uzmys³owiæ sprawd¼ jakie jest napiêcie na tych trzech LEDach w chwili obecnej. Od³±cz tê najja¶niejsz± i wówczas sprawd¼ napiêcie na tych dwóch. I napisz jakie mia³e¶ wyniki.....
buwi777
Reply to
buwi777
witam Musisz mieć wszystkie diody LED tego samego typy. Różne typy (kolory) mają różne prądy przy których tak samo intensywnie świecą. Pozdrowienia z Krakowa Moja strona
procesorowe
Reply to
A.Bodzioch
po³±cz ka¿d± diodê szeregowo z odpowiednim rezystorem, w zale¿no¶ci od dopuszczalnego pr±du diody i wymaganej si³y ¶wiecenia. Nastêpnie wszystkie trzy uk³ady dioda-rezystor po³±cz z sob± równolegle i bêd± ¶wieci³y równomiernie. Diody nie musz± byæ wcale identyczne itd. Moga mieæ ró¿ne kolory, ale oczywi¶ci wtedy do ka¿dej diody musisz dobraæ opornik indywidualnie.
Pozdrawiam Darek
Reply to
Predator
Zapomnialem napisac a nie wiem czy ma to znaczenie. kiedy podlaczam do tego samego zasilania diody pojedyńczo to kazda swieci tak samo (biala, czerwona, zielona)
Adam
Reply to
adamg
Dnia 2005-04-06 11:10, Użytkownik snipped-for-privacy@poczta.onet.pl napisał:
Co oznacza że zachowują się zupełnie normalnie :) BTW: jeśli to są tzw. zwykłe diody LED, to podłącznaie ich bezpośrdnio pod zasilanie jest błędem w sztuce. Diody LED *nie* używa się tak jak żarówki!
Prawodłowo robi się to tak, dane są przykładowe: napięcie pracy diody Ud = 2V (wartość zależna od typu, koloru, natomiast mało zależna od płynącego prądu) max. prąd pracy Id = 30mA (= 0.03A) zasilanie, przykladowo Uz = 5V
R = (Uz - Ud) / Id = 100 ohm
Taki opornik łączysz z diodą rzeregowo. Ilość "zespołów" diod+opornik podłączonych pod zasilanie może być dowolna, aż do wydajności źródła.
Reply to
Jakub Witkowski
no gdyby kolega tak zrobi³, to zapewne pisa³ by raczej o silnym b³ysku diody ;) i juz o przynajmniej 6 diodzie LED z która wykonuje próby ;).
Problem w tym, ¿e nie opisa³ jak w³a¶ciwie to ³aczy z zasilaniem, co to za diody i niejasno opisuje co w³a¶ciwie robi.
Pozdrawiam Darek
Reply to
Predator
Dzieki wielkie za wyjasnienie - ja podlaczalem bezposrednio bez rezystorkow. Poszperalem po sieci i znalazlem wszystko jak sie podlacza i dobiera rezystoki - dzisiaj potestuje w domu. Nie mam niestety dokladnych oznaczen tych diod czy mozna przyjac jakas tolerancje (np napiecia) dla konkretnego koloru np 2V dla diody czerwonej i 3V dla diody zielonej nie wiem ile dac dla bialej
Adam
Reply to
adamg
i co, diody prze¿y³y?????
Pozdrawiam Darek
Reply to
Predator
Tak przezyly :-) dobrze ze testy robilem na innych niz te zamontowane w kadlubie bo jakby bylo wymontowac je ze stateczników to by byl problem
Fotki z budowy jetrangera
adamg
Dnia 2005-04-06 11:53, Użytkownik Predator napisał:
kolega pisał o jednym ogniwie LiOn, może mał szczęście trafić na takie bardziej pancerne diody :)
Reply to
Jakub Witkowski
Dnia 2005-04-06 12:24, Użytkownik snipped-for-privacy@poczta.onet.pl napisał:
Możesz po prostu dobrać eksperymentalnie, tak aby prąd nie przekraczał tych 20-30 mA. Skoro masz zasilanie z jednego LiOn (max 4.2v), to zacznij od oporników ok. 68ohm, ale licz się z dużym wahaniem jasności w trakcie rozładowania. Przy napięciu 3V diody mogą już prawie nie świecić... :/ Jeśli masz BEC to może użyj +5V?
Reply to
Jakub Witkowski
w modelu bede mial oddzielne zasilanie do oswietlenia bo po za diodami jeszcze sa stroboskopowe swiatla sygnalizacyjne sygnalizacujne i pakiet odbiornika (2000mAh) juz by tego nie wytrzymal zreszta na takim pakiecie smiglowcem mozna zrobic max 3-4 bezpieczne loty
Dam zasilanie 4,8V (2200mAh) i do tego napiecia dobiore rezystory diod
Adam
Reply to
adamg
witam. Są diody o podwyższonej intensywności świecenia które przy 5mA już bardzo dobrze świecą. Kosztują trochę drożej około 1zł
Pozdrowienia z Krakowa Moja strona
> Możesz po prostu dobrać eksperymentalnie, tak aby prąd nie przekraczał
Reply to
A.Bodzioch
Użytkownik A.Bodzioch napisał:
nawet tego samego typu z jednej partii maja rozne napiecia jedyna sluszna metoda to oporniki tak jak buwi777 i Darek napisali bo na zakup kilkuset zeby z nich dobrac 3 o identycznych parametrach raczej Adama nie stac
Reply to
AlexY
A ja jeszcze nie¶mia³o wspomnê, ¿e s± diody z wbudowanym opornikiem i tym samym przystosowane do bezpo¶redniego zasilania np: z akumulatora samochodowgo 12 V. I mimo to ¿e taki akumulator jest w stanie daæ 200 A (np. w czasie rozruchu ) dioda ¶wieci i ma siê dobrze......... i niektóre nawet migaj± :), ( bo maja wbudowany uk³ad przerywacza)
pozdrowienia Piotr W
Reply to
Piotr W.