Dobór napędu do elektryka

Witam,

Dziś próbowałem wystartować pierwszy raz swoim elektrykiem (Cessna). Niestety, okazało się że napęd jest zbyt słaby, aby pociągnąć ważący ok. 1,6 kg model :(((

W tej chwili mam zainstalowany:

- silnik Graupner 500 Race 7,2V

- śmigło składane Graupner 25-15 (10-6")

- przekładnia 2,8 : 1

- regulator Jes350

- pakiet 8x 2400mAh Sanyo RC

Odciążyc mogę jedynie poprzez zmianę pakietu, który w chwili obecnej waży ok

420g. Wolałbym zrobić to jedynie w ostateczności - szukam innych rozwiązań.

Może ktoś podpowie - zmienić silnik na SPEED 600? Czy pozostać przy obecnym silniku a zmienić przekładnie na większą, czy śmigło na większe? Jak uzyskać odpowiedni ciąg do tego modelu? Pakiet i regulator mają dużą wydajność prądową i z pewnością poradzą sobie z większymi obciążeniami - tu nie ma problemu...

Co robić? Pozdrawiam, Marcin.

Reply to
wsk125

Waga samolotu jest chyba zbyt duża podaj ile ma powierzchnia nośna płata w dcm2 lub ile wynosi obciążenie plata .Przy wadze modelu 1,6 kg napęd powinien dawać conajmniej ok 800 g ciągu proponowałbym Ci przejść na bezszczotkowy napęd.Naped bezszczotkowy o ciągu 700 g waży ok 100 g i bierze ok 12A prądu i wystarczą Ci na 8 min lot aku o wadze ok 160 g np. KAN 1050.Musisz bezwzględnie go odchudzić tzn w następnej kolejności zastosować mikroodbiornik i mikroserwa to następny zysk wagi.Silniki klasy 500 i 600 mają bardzo dużą wagę.Jeśli samolot ma rozpiętość ok 1000 mm i powirzchnie nośną płata ok 17 dcm2 to jego waga startowa dla elektryka powinna nie być większa od 570 g teoria wygląda tak minimalny ciąg silnika powinien wynosić 1/2 wagi modelu do konfortowego lotu powinien być równy wadze modelu a do zawisu w powietrzu być

1,5 razy większy od wagi modelu
Reply to
Marian

Rozpiętość skrzydła 1420, powierzchnia 33dm2.

Serwa mikro, odbiornik standardowy z RD6000 - więc tu już nie da rady nic zrobić. Chcę zostać przy silnikach szczotkowych (koszty, niestety...) - i tu szukam rozwiązania.

Niemniej - dzięki za radę :-)

Użytkownik "Marian" snipped-for-privacy@tlen.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl...

Reply to
wsk125

W Moto Calcu są dw 500 Race 7,2 o różnych numerach katalogowych (1789 i

6308). Na jednym masz ciągu statycznego ok 650 g a na drugim (6308) a na drugim 750 g. (1789). Wg Moto Calca ten sammolot powinien polecieć na obu. Jeżel ciąg jest za mały to problem leży albo w silniku albo w przekładni. Dając śmigło 11x6 uzyskasz ciąg 900g (1789) i 700g (6308) przy jeszcze akceptowalnych stratach. pozdrawiam Tomek
Reply to
Tomek Nawacki

Dziękuję za symulacje w MotoCalcu :-) Niestety, mój silnik ma oznaczenie 1716.

Sam też próbuję liczyć - jednak dopiero zaczynam przygodę z lotniczym RC :-) i jakoś nie ufam moim obliczeniom w tym programie :-)

Chciałbym jeszcze poprosić o ciąg (z MotoCalc) dla silnika klasy 600? (zakładając, że zostajemy przy przekładni 2,8 i śmigle 10x6)...

Dziękuję!

Użytkownik "Tomek Nawacki" snipped-for-privacy@WYTNIJpoczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:d9mur8$4bi$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Reply to
wsk125

Wg moich obliczeń (MotoCalc) przy pakiecie którym aktualnie dysponuję (8x2400 Sanyo RC), powinienem użyć silnika Graupner Ultra Brushless 220/20-2 ze śmigłem 12x10 i przekładnią 2,5:1. Rating 0,956 - co to oznacza?

hmm..... mam pytanie.... przekładnia np. 2,8:1 zmniejsza, czy zwiększa 2,8 razy obroty śmigła?

Reply to
wsk125

Ultra Brushless jak sama nazwa wskazuje to bezszczotkowiec. Przekładnia 2,8 zmniejsza obroty silnika i zwiększa jego moment obrotowy. Spróbuj 600 Race (6370) - ciąg ok 900g i bardzo przyzwoity strumień zaśmigłowy. pozdrawiam Tomek

Użytkownik "wsk125" <marcinczu snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:d9n18k$a7a$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Reply to
Tomek Nawacki

Jeśli się upierasz przy silniku szczotkowym to podaję Ci typ oraz parametry : Silnik Permax-480 na 7,2 volta z przekładnią 4,1:1 czyli obniżającą obroty ze smigłem 11 x 4,7 lub 11 x 7 i przy poborze prądu od 9-12 A daje ciąg 720 g lub

820 g kup taki napęd i po sprawie a do napędu użyj aku które masz ale niepotrzebnie takie duże na Kan 1050 polatałbyś ok 8 min a to w zupełności wystarcza a ile mocy w zapasie w stosunku do zmniejszonej wagi.Dane napędu pochodzą z katalogu firmy o napędach
Reply to
Marian

Użytkownik "Marian" napisał...

Do modelu o rozp. 1400mm i aktualnej wadze 1600g polecasz 480 ??? Moim skromnym zdaniem szkoda kasy na taki napęd bo nie ma prawa pociągnąć takiego modelu. Owawiam się, że również 600 może mieć problem. Krzysiek

Reply to
Krzysiek

Osiągi tego Permaxa są wyjęte z katalogu a do modelu o wadze 1400 g powinno wystarczyć 800 g ciągu musiałby go odchudzić a jest z czego a 600 to niestety duży ciężar

Reply to
Marian

Użytkownik Krzysiek snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:d9oskk$hkd$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Tak jest, popularna 600 może mieć problem, postaraj się (pożycz na próbę) wyczynowy silnik samochodowy, tak 17, 19 zwojowy (lub mniej). Moce oddawane są znacznie większe niż w speedach czy permaxach.

Reply to
Renart F.

czegos tu nie rozumiem:

polecano mi na grupie silnik 600'e z przekladnia 3:1, smiglo 14x9 do motoszybowca o wadze ok 2 kg i rozp. 2000 mm.

dlaczego 600'a do 1600g i 1400 mm ma nie zadzailac? czy wynika to z mniejszej powierzchni nosnej skrzydel?

sekai

Reply to
sekai

To jest inny rodzaj modelu. Aby model mógł lecieć nie wystarczy odpowiedni ciąg ale musi być również zachowana odpowiednia prędkość strumienia zaśmigłowego. Ten model ze względu na większe obciązenie powierzchni nośnej wymaga większej prędkości do prawidłowego lotu. W Twoim przypadku lepiej zastosować lżejszy pakiet (np. Sanyo 2/3 RC) z większą ilościa cel (9 lub 10 cel) i model bez problemu poleci na silniku, który posiadasz.

Pozdrawiam Marek

Reply to
Marek Jankowski

Przepraszam bardzo, że jako nowy od wczoraj uczestnik tej listy od razu sie wtrącam i wymądrzam. Jednak troszkę zajmuję się elektrykami, więc jak czytam coś o elektrykach, to staram się albo czegoś nauczyć albo coś doradzić. W tym wypadku radzę zerknąć na ten link: http://217.96.166.169/Allegro/silniczekMam ten silnik zamontowany w szybowcu 1800mm/1500g z pakietem Li-Pol własnej roboty (3 cele/2300mAh, 11,1 V - które wykonuję też na zlecenie a są chętnie kupowane bo mają wielkość zbliżoną do pudełka zapałek i ważą 25% klasycznego pakietu). Ten silniczek, lekki i maleńki ma wirującą obudowę i w związku z tym ogromny moment obrotowy, pozwalający na rezygnacje z przekładni a mój szybowiec idzie do góry pod kątem 45 stopni. Silniki szczotkowe to już historia, bardzo ciężka i mało wydajna historia. Taką 600-kę właśnie z tego modelu wymontowałem, bo nie mogła go uciągnąć. Lepiej odłożyć albo pożyczyć kase i kupić taki bezszczotkowy silniczek z prawdziwego zdarzenia i mieć spokój. HuSadam

---------------------------------------------------------------------- OMNIXMAIL! Jesli masz telefon w sieci Era i dostep do WAP, to mozesz na komorce odbierac poczte ze wszystkich swoich kont poczty e-mail! OMNIXMAIL jest w Era Omnix:

HuSadam

własnej

Sam niebawem chce zmienic naped na bezszczotkowy i chetnie sie cos dowiem. Jednak ten silnik, o ktorym piszesz ma tylko 500g ciagu przy napieciu 11.1V i pobiera wtedy 12A. Ja mam w tej chwili naped oparty na silniku szczotkowym MIG 480 Race + przekladnia planetarna 3.33:1 + smiglo skladane 12x8. Daje to przy pakiecie

8 x KAN 1050 (9.6V) ciag 500g przy pradzie 10A. Tak wiec osiagi tego bezszczotkowca nie wydaja mi si ejakis ogromne, tym bardziej, ze po zmienie KAN na Twoje akumulatory litowe masa motoszybowca by spadla pewni o jakies 100g, a i moc samego napedy by tez troche wzrosla ze wzgledu na wzrost napiecia. Pomijam oczywiscie zalety silnika bezszczotkowego polegajace na mniejszej zuzywalnosci. Mam elektroszbowca z 2 skrzydlami. Pierwsze to klasyczny "uszatek" 170cm z dzwigarami z rurek weglowych - bardzo mocna i lekka konstrukcja. Model gotowy do lotu ma okolo 800g. Przy tym ciagu o ktorym pisalem wyzej model ciagnie bardzo ladnie w gore, byc moze nawet pod bardzej ostrym katem niz 45 stopni. drugie skrzydelko ma podobna rozpietosci, ale to ciezki laminat z lotkami, ktory wazy ponad 2x wiecej niz to pierwsze skrzydlo. Model wazy wtedy okolo 1000-1100g i wznoszenie jest o wiele gorsze. Da sie wyjsc na duza wysokosc, ale twa to z 3x dluzej niz przy lzejszych skrzydlach. Nie wiem w takim razie jak Twoj naped o ciagu 500/600g wyciaga takladnie model 1.5 kilogramowy?

To jak to jest z tymi bezszczotkowcami?

Reply to
sector

Dnia Wed, 29 Jun 2005 08:31:59 +0200, sector napisał(a):

Mam napęd 3f o ciągu 500g i pobiera ok. 9A (11,1V). Mam też napęd 3f, który ma ciąg ok. 1000g i pobiera wtedy ok. 25A (11,1V). Zasilam to Li-polami (3S1P).

Moim zdaniem silnik 3f o ciągu 600g nie powinien pobierać więcej niż

11-12A.

Jest na rynku silnik AXI 2808/24 przeznaczony do modeli o wadze ok. 1500g. Pobór prądu dla tego napędu wynosi max 22A (dane producenta).

Jak ?? Jest świetnie !

---------------------------------------------------------------------------------- Zabrze, 2005-06-29 12:01:46 Jeżeli chcesz wysłać do mnie maila, zdejmij "majtki"

Reply to
Zbych

Nie można porównywać poboru prądu w odniesieniu jedynie do ciągu wytwarzanego przez silnik. Istotny jest tu rónież osiągany pitch speed. Dopiero te dwie wielkości mówią nam jaki model jest w stanie pociągnąć taki napęd. Silnik o ciągu 600 g. potrafi pobrać nawet 20A (dając przy tym odpowiednio większy pitch speed) i potrafi spokojnie napędzic trenerka o wadze 1,5 kg.

Pozdrawiam Marek

Reply to
majankowski

No jak swietnie, skoro silnik bezszczotkowy daje 500-600g ciagu przy poborze

11-12A i napieciu 11.1V, a silnik szczotkowy daje 500g przy 10A i 9.6V. przeciez tu nei ma prawie zadnej roznicy!!! Gdybym tez wlozyl aku litowe do napedu szczotkowca, to te parametry by sie jeszcze bardziej do siebei zblizyly. A roznica w masie to zaledwie 50-80g ! O roznicy w cenie przez grzecznosc niebede wspominal.... Gdzie ta ogromna przewaga bezszczotek???

Ja rozumiem - silnik bezszczotkowy pobierajacy 10-15A i dajacy 1000g ciagu, to by byla juz widoczna i znaczaca roznica.

Reply to
sector

Witam ponownie,

Udało mi się (choć częściowo) zaprzyjaźnić z MotoCalciem :-)

Dzięki wszystkim za rady - postanowiłem jednak (z jednym wyjątkiem) pozostać przy mojej konfiguracji napędu, czyli:

- silnik Graupner 500 Race 7,2V #1716 + przekładnia 2,8:1 (to jest komplet Graupnera - dostępny w sprzedaży jako całość)

- regulator Jes350eco

- pakiet 8x 2400mAh Sanyo RC

I teraz tak - chiałbym jedynie poprzez zmianę śmigła uzyskać odpowiedni ciąg. Wykonuję symulację w MotoCalcu.... I tu mam pytanie:

- co lepsze?

Duży Thrust, mniejszy PitchSpeed? A może taki dobór śmigła, aby ciąg statyczny był mniejszy, ale PitchSpeed większy?

dla przykładu:

  1. śmigło 13x8, thrust:968, PSpd:16,2
  2. śmigło 13x7, thrust:1016, PSpd:14,9

Przypominam, że model to trenerek górnopłat, rozpiętość skrzydła 1420, powierzchnia 33dm2, waga gotowego do lotu 1950g (wreszcie zważyłem dokładnie :-)

Co w takim przypadku ważniejsze - ciąg statyczny, czy strumień zaśmigłowy? Prędkość strumienia zaśmigłowego musi być większa, niż prędkość minimalna modelu - ok, ale w jaki sposób znaleźć kompromis między ciągiem statycznym, a strumieniem zaśmigłowym? Jest jakaś zasada?

Na jakie parametry podawane przez MotoCalca zwrócić jeszcze szczególną uwagę?

Dzięki!!!!!!!!! Marcin.

Użytkownik "wsk125" <marcinczu snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:d9mshv$sdv$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Reply to
wsk125

Dnia 2005-06-29 15:28, Użytkownik wsk125 napisał:

Ja mam taką prostą zasadę: prędkość maksymalna modelu powinna być przynajmniej 2-2.5x wyższa od minimalnej. W ramach tego ograniczenia, dobieram jak największe śmigło i odpowiednie przełozenie, tak aby uzyskać max. ciągu. Jeśli idzie o zawisy ważny jest ciąg statyczny, ale w normalnym locie bardziej chodzi o nadmiar ciągu przy małej prędkości (bliskiej minimalnej), co określa zdolność do wznoszenia i przyspieszania.

Zresztą powyższe "zasady" wydedukowałem sobie z porad udzielanych przez MotoCalc.

Reply to
Jakub Witkowski