fale radiowe i woda...

Witam.
Moze nie wstrzeliłem się z pytaniem ale zanim zadam to na fizyce to napisze tutaj.
Jak rozchodzą się fale radiowe w wodzie? Chodzi mi o zwykły układ taki o
zasiegu 150m. Jak to bedzie diałąło gdy odbiornik bedzie np. na głębokości 20m (pod woda) ?
serdecznie pozdrawiam Łukasz.
Lukasz napisał(a):

Slabo. Zalezy od czestotliwosci i innych parametrow, ale nie spodziewalbym sie cudow. Do komunikacji z lodziami podwodnymi (prawdziwymi, nie modelami) w zanurzeniu uzywa sie czestotliwosci kilohercowych.
[...]

[...]
1. Okręty. Okręty podwodne. To, co pływa pod wodą i używa do transmisji fal radiowych z zakresu ELF to w przeważającym przypadku _okręty_ podwodne.
2. Zastanowił bym się nad ultradźwiękami. Tak naprawdę, to jedynie zdobycie fabrycznych przetworników _może_ (ale nie musi) stanowić pewien problem. Cała reszta to pikuś ;-). Dodatkowo, taka aparatura nie wymaga żadnych pozwoleń. Zwiększanie poziomu mocy wyjściowej też nie będzie problemem. Sądzę, że warto to rozważyć.
Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski