Jak rozebrac regulator?

Witam,
Przed momentem przez glupi kabelek zdymilem dwa regulatory - niby
"silikonowa" izolacja jakims cudem sie przytopila przy silniku i obwod sie
zamknal przed silnikiem. Myslac ze to regulator szwankuje - wlozylem drugi i
ten tez "zaszwankowal", a istnienie zwarcia uswiadomil mi dym wydobywajacy
sie z kabelka. Pierwszy z regulatorow jest rozbieralny i juz go naprawilem -
przy okazji okazalo sie, ze mozna dolozyc sporo koncowek mocy i tym samym
najnizszy model regulatora firmy Conrad przerobic na najwyzszy. Nie ma tego
zlego... Ale druga sprawa - czyli drugi regulator, ktory tez w pore nie
zalaczyl zab. termicznego i teraz mam regulator, ktory ciagle daje 100% mocy
w przod - diagnoza - spalone wszystkie koncowki mocy od jazdy do przodu "na
zwarcie". Banalna sprawa do naprawy ALE! regulator jest z serii
wodoszczelnych (Carson ZOOM 12V) - o taki:
widac obudowa, to jeden wielki radiator z elektronika w srodku zalana
jakas substancja/zywica. Ma ktos pomysl, jak sie do tego dobrac, zeby nie
uszkodzic elektroniki? Powiem, ze producent zrobil to naprawde pancernie.
Licze na szybkie pomysly!
Pozdrawiam, Szymon
Reply to
Szymon_Shaggy
Spróbuj czy dasz radê ci±æ t± zalewê no¿em. Je¿eli jest miêkka (w co w±piê) to masz sansê j± wyd³ubaæ mechanicznie. Je¿eli twarda, to twój problem rozwi±¿e tyko punkt utylizacji zu¿ytego sprzêtu elektronicznego.
Reply to
Piotr "PitLab" Laskowski
Witam ponownie, Rozebrac sie udalo - kupa roboty - podgrzewalem lutownica na gorace powietrze i skubalem cazkami/cenkim srubokretem/penseta. Wszystko bylo szczelnie zalane, ale po podgrzniu ta zywica miekla i po kawaleczku oddzielala sie od elektroniki i radiatora. Najtrudniej bylo odkleic plytke od radiatora - w tym celu nagrzalem caly radiator i powoli podwazalem plytke. Wszystkie koncowki mocy zostaly przy radiatorze niestety - byly jeszcze mocniej czyms przyklejone do niego. Wszystko jest subminiaturowe (sporo mniejsze, jak w poprzednim regulatorze Conrada). Co za tym idzie, gora tranzystorow, przyklejona do radiatora, uniemozliwia odczytanie ich symboli... :/ Ma ktos pomysl, co tam moze siedziec? Obudowa z 4 wyprowadzeniami z jednej strony i piate jako radiator - sporo mnijsza od TO263 (D2PAK) . Wyglada to troche, jak SO8, tyle, ze 4 nozki sa po jednej stronie, a z drugiej nie ma - jest tylko wieksze wyprowadzenie pod spodem - takie polaczenie D2PAK z SO8. Zapeszylem troche tym stwierdzeniem poprzednio, ze banalna jest wymiana koncowek mocy.
Pozdrawiam, Szymon
U¿ytkownik "Szymon_Shaggy" snipped-for-privacy@wp.pl napisa³ w wiadomo¶ci news:fs1go5$kqg$ snipped-for-privacy@nemesis.news.neostrada.pl...
Reply to
Szymon_Shaggy
Kolejny maly kroczek na przod - 4 tranzystory sa (jak mniemam) od biegu na przod i 2 od wstecznego - te sa nieco odseparowane i udalo mi sie jeden oderwac bez zbytniego uszkadzania go - na tyle, ze moge wyczytac: 2143 4A3 Co do tych napisow, to nie jestem w 100% pewien - sa male i zamazane.
Ew, jak tego nie uda sie odszyfrowac, to moze jakos pomysl na zamienniki w SMD - moze takie 8 nozkowe (SO8) by sie sprawdzily. Do tej pory (nawet jak sam budowalem regulatory, to uzywalem tylko tranzystorow w TO220, ew. D2PAK - np. IRL2803, 1404, IRFZ44 itp. i spotykalem je takze w "firmowkach". Nie mam w ogole rozeznania w "mniejszym" SMD.
Pozdrawiam, Szymon
U¿ytkownik "Szymon_Shaggy" snipped-for-privacy@wp.pl napisa³ w wiadomo¶ci news:fs1obi$71l$ snipped-for-privacy@nemesis.news.neostrada.pl...
Reply to
Szymon_Shaggy
mo¿e zatem news:pl.misc.elektronika ?
PMK
Reply to
PeKlesyk
Chodzilo mi raczej konkretnie o rozeznanie w koncowkach mocy w obudowach SO8 w regulatorach modelarskich, a nie o jako takie rozeznanie, bo ogolne pojecie mam. :-) Choc powiem, ze ten typ obudowy mnie zaskoczyl. Moge ja opisac, jako SO8, gdzie z jednej strony nozki sa normalnie, a z drugiej zamiast 4 jest jedna o szerokosci tych 4 (ktora w dodatku jest tez na spodzie obudowy). Moze pozniej uda mi sie wrzucic jakies zdjecie. Pozdrawiam, Szymon
U¿ytkownik "PeKlesyk" snipped-for-privacy@interia.pl napisa³ w wiadomo¶ci news:fs296q$qog$ snipped-for-privacy@nemesis.news.neostrada.pl...
Reply to
Szymon_Shaggy
Dwa widoki: 1) Rozebrany regulator z widocznymi tranzystorami, ktore pozostaly przy radiatorze i jeden obok - te szersze styki latwo odpadaja, wiec pokazalem go przed trznzystorem - wyrazniej bedzie to widac na drugim zdjeciu:
Zblizenie na tranzystor, ktory udalo mi sie odkleic - oddzielony ten najwiekszy styk:
Moze to nieco rozjasni sprawe, Pozdrawiam, Szymon
U¿ytkownik "Szymon_Shaggy" snipped-for-privacy@wp.pl napisa³ w wiadomo¶ci news:fs2ik5$clp$ snipped-for-privacy@nemesis.news.neostrada.pl...
Reply to
Szymon_Shaggy
Użytkownik Szymon_Shaggy napisał:
Witam To faktycznie rzadki rodzaj obudowy. Spotkałem się z taką ale w stabilizatorach. Wyglądało to jak takie DPAK (TO252) tylko miało cztery nogi zamiast trzech (a w zasadzie dwóch i pół ;-). W regulatorach zazwyczaj widywałem typową SO8. Dość sympatyczne do regli są tranzystory N-MOSFET Si4410 firmy VISHAY (ale inne firmy też je robią). "Komplemenratny" P-MOSFET do niego może być Si4435 (mniejszy prąd drenu) lub Si4463.
Pozdrawiam Grzegorz
Grzegorz Kurczyk
Witam, Faktycznie - nie sa trudno dostepne i stosunkowo niedrogie w firmie TME. Spojrz tutaj:
dolu strony sa pozycje o mniejszej rezystancji - jest tu cos wartego uwagi? - ceny juz wzrastaja (ale np.SI4894DY jest ciekawy N-MOS). A w regulatorze sa 2 wolne miejsca, wiec spokojnie bede mogl tam posadzic 6 N-MOS na przod i 2 P-MOS na wsteczny (szkoda, ze tych starych nie dalo sie odzyskac, bo wsteczny dzialal). Pozdrawiam, Szymon
U¿ytkownik "Grzegorz Kurczyk" snipped-for-privacy@control.slupsk.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:fs2nmv$lva$ snipped-for-privacy@nemesis.news.neostrada.pl...
Reply to
Szymon_Shaggy