No to zaczynamy - fruwanie R/C :)

Cóż... kiedy¶ trzeba. Nie padnie tu standartowe pytanie: co kupić? Zarwałem kilka nocy, by przeczytać co tam ludzie ciekawego popisali, jakie powymy¶lali rady
dla pocz±tkuj±cych i nie ukrywam, że zacz±łem podchodzić do tego tematu z nieco większym rozs±dkiem. Jako pocz±tkuj±cy oczywi¶cie chciałem ¶migać niewiadomo jakie ewolucje spaliniakami... Dobra dobra, koniec tego wywodu, czas przej¶ć do konkretów. Mój wybór padł na jeden z dwóch modeli, a mianowicie:
Twinstar II - http://www.modelarski.com/index.php?page=product&id=1724
Easy Glider - http://www.modelarski.com/index.php?page=product&id=1335
Z tego co wyczytałem, to poprzednia wersja Twinstara przeszła do historii jako 'model z żelaza'. Podobno wiele wybacza pocz±tkuj±cym i jest bardzo wytrzymały... Cóż, liczę się z tym, iż nie każde l±dowanie będzie l±dowaniem. Twinstar przemawia do mnie dodatkowo tym, iż posiada lotki, co na pewno wykorzystam w niedalekiej przyszło¶ci.
Natomiast o Easy Gliderze wiem niewiele (nikt jako¶ szczególnie się nad nim nie rozpisywał). "trzy serwa Micro (HS-55 , HS-81 , GWS Naro)" wskazuj±, iż nie posiada on lotek. Je¶li kto¶ wie co¶ więcej o tym modelu, prosiłbym o informacje.
Oba modele przemawiaj± również za mn± dzięki swojej cenie. 3xx złotych za model z napędem to chyba naprawdę niewiele (porównuj±c ceny innych motoszybowców oraz elektryków).
Id±c dalej (a wła¶ciwie powinienem umie¶cić to na pocz±tku) - aparatura. Wg mnie nie ma sensu kupować jakiej¶ wymy¶lnej aparatury z komputerem i niezliczon± ilo¶ci± kanałów za >1000zł. Wystarczyłoby mi co¶ w ten deseń:
http://www.allegro.pl/item174037515_aparatura_do_zdalnego_sterowania_futaba_40.html (chyba mój faworyt z kilku względów). Między innymi bardzo atrakcyjna cena, 4 serwa w zestawie no i w końcu to jest Futaba. Jednakże zastanawia mnie fakt, iż radio to pracuje na częstotliwo¶ci 40MHz. Wyczytałem, że standart to 35MHz a wyższe (np. sprowadzone z USA 72MHz) działaj± nielegalnie. Nie wiem jak to jest z ow± Futab±.
http://www.gielda.modelarz.com/index.php?akcja=pokaz_sp&id=6579 - kolejny atrakcyjnie cenowo nadajnik, tyle że bez serw. Denerwowałby mnie może nieco gaz po prawej, ale z kolei komplet kwarcy + odbiornik + kabel do symulatora to do¶ć dobre wyposażenie, a zachowane pudełko + instrukcja ¶wiadczy o tym, iż posiadacz dbał o swój nabytek. Trzeba by dokupić jeszcze te nieszczęsne serwa...
http://www.gielda.modelarz.com/index.php?akcja=pokaz_sp&id=6502 - czy może zainwestować w co¶ takiego? Cena nieco wyższa, ale widzę, iż aparatura posiada komputer oraz serwa. Poza tym do¶ć nieĽle się prezentuje, ale praktycznie nic nie mogłem o niej znaleĽć...
Znalazłem jeszcze 3 takie sprzęciska:
http://www.gielda.modelarz.com/index.php?akcja=pokaz_sp&id=6458 http://www.gielda.modelarz.com/index.php?akcja=pokaz_sp&id=6305 http://www.gielda.modelarz.com/index.php?akcja=pokaz_sp&id=6283
Wła¶ciwie to przy wyborze aparatury jestem nieco zmieszany, gdyż o większo¶ci słyszałem same superlatywy, a ceny naprawdę s± bardzo zbliżone... A do tego Graupner posiada możliwo¶ć rozbudowy kanałów...
Id±c dalej - ładowarka do pakietów. Tutaj jestem już kompletnie zielony, gdyż na elektronice po prostu się nie znam. Na stronie modelarstwo.org.pl wyczytałem, iż lepsze ogniwa to Ni-MH. Gdzie¶ tam obiło mi się o uszy, iż istniej± jeszcze pakiety LiPO, ale niestety na w/w stronie nic o nich nie znalazłem. Wobec tego chciałbym się dowiedzieć o koszta ładowarki ładuj±cej w miarę szybko (tj. 15-20 min., w trakcie, gdy latam na drugim pakiecie). Czy damy radę zamkn±ć się w 200zł? Np. co¶ w tym stylu: http://www.allegro.pl/item176192038_ladowarka_robbie_power_peak_5.html Oczywi¶cie zależy mi, aby pr±d móc pobierać z gniazdka samochodowego.
Cóż... na razie to chyba tyle, więcej pytań na chwilę obecn± nie mam. Może tylko o 'pilotów' z Poznania b±dĽ okolic Poznania, którzy chętnie podziel± się swoimi umiejętno¶ciami i pomog± przy oblataniu pierwszego modelu.
Dzięki za pomoc, Piotr.
Add pictures here
âś–
Użytkownik snipped-for-privacy@o2.pl napisał:

http://www.allegro.pl/item174037515_aparatura_do_zdalnego_sterowania_futaba_40.html
W opisie tej aparatury jest chyba pewna nieścisłość, bo wygląda na to, że jest to aparatura AM (ale mogę się mylić, bo nie miałem takowej w ręku)
Pozdrawiam Grzegorz
Add pictures here
âś–

To nie jest jedyna nieścisłość - to coś ma już napewno z 15 - 20 lat jak nie więcej. To bardzo stary nadajnik - nadaje się wyłącznie do museum. I jak chcesz latać, to na 35MHz będziesz bezpieczniejszy...
Pozdrawiam Piotr
http://www.piotrp.de

âś–

Ma lotki: http://riku.com.pl/produkty/EASY_GLIDER,1686.html
Marek

Add pictures here
âś–

Małe sprostowanie 35 MHz jest "TYLKO" dla latających, natomiast 40 MHz jest pasmem do latania, pływania, jeżdżenia :).
Więc oba pasma nadaja się do latania.
pozdrawiam Valdi
Add pictures here
âś–

i niepokojenia kretĂłw :)

âś–
Tez miałem taki problem radziłbym aparaturę nadajnik MX 12 nic mu nie brakuje do wszystkich modeli min b.d program heli kup bez odbiornika do niej odbiornik 7 kanałów -uzywam REX 07 jest b.dobry i tani.Szybowiec radziłbym skrzydła styropianowe pokryte fornirem i kadłub z włókna szklanego bardzo trwały na lata.Serwa 8 g np Hitec.Naped elektryczny silnik bezszczotkowy który da ciąg conajmniej 600g do tego regler 18A.Za szybowcem wpisz w google hasło Blejzyk robi dobre i niedrogie i wybierz taki z lotkami na skrzydłach -to możliwośc pełnej akrobacji ogon V to z kolei wydłuży jego życie.Akumulatory Li-pol conajmniej 1400mAh i do tego ładowarka koniecznie z balancerem

âś–
Dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Tak więc utwierdziłem się w przekonaniu, że TS II jest niezłym wyborem, poza tym całkiem fajnie wygl±da i te 2 lansiarskie silniki ;-)
Tak więc po kolei... Silników na razie bym nie wymieniał, po prostu w miarę możliwo¶ci chciałbym zrobić to do¶ć oszczędnie (ale też nie przeginaj±c w drug± stronę). Je¶li standartowe silniki unios± go w powietrze - na chwilę obecn± zostaj± :).
Ładowarka - znalazłem co¶ takiego: http://nastik.pl/ladowarka-jeti-char-plus-p-298.html do¶ć atrakcyjna cena, ładuje wszystkie rodzaje pakietów no i działa z gniazdka samochodowego. Jaki tu jest haczyk? :)
Aparatura - nad MX-12 również się zastanawiałem, miałem nawet w rękach w sklepie modelarskim IKAR pod Poznaniem, nie powiem, bardzo mi się podoba i (podobno) starcza na cał± karierę modelarsk± :). Tyle że nie wiem, czy przez pierwsze 2 lata wykorzystam jej możliwo¶ci. No i jeszcze 'nieco' wyższa cena również da się odczuć po kieszeni. Wolałbym jednak co¶ tańszego z używek (MX-12 na żadnej giełdzie nie znalazłem - czyżby była tak dobra, że nikt nie zmienia? :)).
Pozdrawiam! Piotr
Add pictures here
âś–
Wolałbym jednak coś tańszego z używek (MX-12 na żadnej giełdzie nie znalazłem - czyżby była tak dobra, że nikt nie zmienia? :)).
Jest niezła kupiłem taką w zeszłym roku i prognozuje jej jeszce ze 3 lata w moich rekach narazie ma ok 160 godzin nalotu dalej sprawuje i wyglada jak nowa ;) Polecam to radio z czystym sumieniem. Myśle ze uzywki zaczna sie pojawiać masowo gdzies za rok moze 2. Narazie poki co nie ma lepszego sprzetu w tych widełkach cenowych jesli chodzi o sprzet nowy :D Naprawde dobre radio. Co do ładowarki mam osobiście Jeti char 30 i nie polecam znaczy sie sprzet jest dobry nie psuje sie nie nic sie z nim nie dziej ładuje wszystkie rodzaje ogniw ale nie potrafi naładować pojedyńczo ogniw lipol w pakiecie co przy moim braku balansera zmusza mnie do jego kupna. Osobiście gdybym miał tylko troche gotówki kupił bym Sharka 10 v.2 235pln w nastiku (chyba) a mx-12 sam nadajnik z aku mozna kupic za 430pln. Do tego rex7mpd i jest bardzo przyzwoity komplecik na długie latanie. Pozdrawiam Addriano
Add pictures here
âś–

Ale do niego tez trzeba dokupic balancer. pozdro
Add pictures here
âś–

niekoniecznie bo on potrafi bezproblemowo naładować kazdą cele osobno(co z tego ze to chwile trwa najwazniejsze ze sie da i nietrzeba odrazu siana w balanser ładować ;) Pozdrawia Addriano
Add pictures here
âś–
MX-12 na żadnej giełdzie nie znalazłem - czyżby była tak dobra, że nikt nie zmienia? :)).
Sam sobie odpowiedziałeś... :)
Add pictures here
âś–
Wszystko sie psuje nawet mx 12 ale jest stosunkowo nowa aparatura na rynku i dobra bo komputerowa i bez pochylania do modelu wytrymujesz wszystkie serwa itd i ustawienia wprowadzisz w jedna z 10 pamięci.Ja uzywam ja do heli dużego elektryka 110 cm dł.i z Rexem 7 sprawuje sie b.dobrze a szybowiec lata na granicy widoczności i jak narazie żadna lepsza jest niepotrzebna.Wada jej to brak taimera no ale za taka kasę nowa 370 zl nie mozna wymagać wszystkiego.Co do ładowania Li-pol balancer to podstawa ich żywotnośc w stosunku do ceny to mozna smiało powiedzieć że daleko im do doskonałości.

âś–

serwa
duĹĽego
wszystkiego.Co
Witam po dluuugiej przerwie.
A jak sie ma Eclipse 7 do MX12 ?
Pzodrawiam Jasiek
Add pictures here
âś–
Cóż... rozumiem, że aparatury bez komputera nie ma sensu kupować. Wróciwszy z pracy zacz±łem więc rozgl±dać się po sklepach modelarskich i natkn±łem się na dwa ciekawe sprzęta, a mianowicie: Hitec Flash 5x - http://www.modele.sklep.pl/product_info.php?cPath=18_19&products_id=202 (bez serw 429złociszy)
Sanwa VG6000 - http://www.modele.sklep.pl/product_info.php?cPath=18_19&products_id=213 (bez serw 489złociszy).
Obydwa nadajniki wygl±daj± ciekawie (bardziej oczywi¶cie Sanwa, ale przecież wygl±d ma najmniej istotne znaczenie) i zastanawiam się, czym tak naprawdę się różni±. O Hitecu jako o producencie słyszałem w samych superlatywach, natomiast co do Sanwy opinie s± podzielone. Generalnie jestem pewien, że mógłbym przeznaczyć tak± kwotę (my¶lałem, że będzie gorzej) na jedn± z tych aparatur.
Id±c dalej, dziękuję za Wasze e-maile. Aczkolwiek zamiast rozwiać wszystkie moje w±tpliwo¶ci dodali¶cie ich jeszcze parę kilo, heheh :). Dalej bierzemy pod uwagę serwa. Jeden z kolegów (w tym miejscu pragnę go pozdrowić :)) polecił mi pewn± zagraniczn± stronę z do¶ć tanim osprzętem. Serwa klasy micro dostępne s± już od 4$: https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=662
Czy warto się w co¶ takiego pakować? Jak z kosztami wysyłki? Czas podobno jest do¶ć krótki - około tygodnia.
Kolejnym punktem jest zmiana silnika (opcjonalna, ale je¶li miałbym już co¶ kupować z tamtej strony, to lepiej kilka rzeczy naraz...) Polecone mi zostało to oto serducho: https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=664 Razem z modelem doł±czony jest najczę¶ciej silnik szczotkowy. Z opinii chyba wszystkich wiem, iż bezszczotka jest zdecydowanie lepsza i dlatego też rozważam wymianę tego podzespołu.
Je¶li decydowałbym się na ten silnik, to naturalnie trzeba kupić również regulator. Ów kolega pokazał mi co¶ takiego: https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=658 Nie ukrywam, że ceny naprawdę s± bardzo atrakcyjne i fajnie byłoby mieć co¶ lepszego niż stockowe wyposażenie.
Ładowarkę mam już upatrzon± (w tym miejscu podziękowania dla innego kolegi :)).
Co do samego modelu, chyba jednak zdecyduję się na Easy Glidera electro z lotkami. Mimo, iż wiele osób gor±co polecało mi Easy Stara, to jednak ja uparłem się na lotki, a jak ja już sobie co¶ wmówię, to niestety musi tak być i już. Twinstar jest jednak chyba zbyt krowiasty i z opinii następnych kolegów dowiedziałem się, iż szybko można się nim znudzić.
Jeszcze raz dziękuję za cierpliwo¶ć i pozdrawiam serdecznie, Piotr.
Add pictures here
âś–
snipped-for-privacy@o2.pl napisał(a):

Obawiam się, że będzie odwrotnie ;) TS II z wymienionymi silniczkami (koszt wymiany 64 zł) zachowuje się prawie ("robi wielką różnicę") jak akrobat :) Można śmiało potrenować podstawowe figury akrobacyjne. Mnie kręcenie tylko ósemek nad lotniskiem szybko się znudziło. Pozdrawiam Sławek
Add pictures here
âś–
Bedo ten co napisał o Hitecach same superlatywy to chyba nie miał w życiu lepszej miałem 2 Hitec i nigdy wiecej Hitec owszem robi dobre buty.Najlepsze są po kolei pod wzgledem firm:Futaba,Graupner,Sanwa,........Hitec.O Flash zapomnij przeżytek brak programu heli itd.Regulator kup tylko z Timingiem to bardzo ważne inne odpadaja.

âś–
Cóż, wielu z Was, drodzy Koledzy, poleca mi od razu zakup Graupnera MX-12 i chyba sam coraz bardziej się ku niemu składam. Co ciekawe w jednym sklepie internetowym cena jest o ponad 300zł niższa, aniżeli w pobliskim sklepie modelarskim (dot. tego samego wyposażenia). Dlatego też byłem do¶ć przerażony t± kwot± i nawet nie szukałem tego zestawu w internetowych sklepach.
I jeszcze sprawa zwi±zana z regulatorem. Czy jest sens pakować się w stockowy silnik do powiedzmy Easy Stara, kupować do niego regulator itd.? Czy od razu zmieniać na jak±¶ bezszczotkę? Czy np. co¶ takiego w zupełno¶ci wystarczy: http://cyber-fly.pl/index.php?products=product&prod_id=158 http://cyber-fly.pl/index.php?products=product&prod_id=121
Pozdrawiam, Piotr.
Add pictures here
âś–

Nieco staro i sztywno ;-)