po co 9 kanalow do smiglowca?

Witam, od jakiegos czasu wypatruje jakas aparaturke, mam na oku JR MX-12, bo
moja wczesnijsza
Flash 4x raczej do heli sie nie nadaje, ta MX-12 ma 6 kanalow, czy to
wystarczy?
zauwazylem ze wiele osob uzywa 9 kanalowych aparatur do heli? po co az tyle
kanalow?
moze ktos wyjasnic do czego sie je uzywa?
pozdrawiam
Reply to
rom3k
1 - pitch 2, 3 - g³owica 4 - ogon 5 - gaz 6 - czu³o¶æ ¿yroskopu 7 - mieszanka paliwowa 8 - chowane podwozie 9 - bomby :))
Reply to
Lukasz
rom3k napisał(a): ..........
Jak sądzę, wynika to z tego, ze akurat te aparatury maja najbardziej rozbudowane oprogramowanie do heli, co jest kluczowe, a nie liczba kanałów.
Reply to
Krzysiek " kojot" Choroszko
Ok rozumiem, ale czy 6 kanalow wystarczy spokojnie do smiglowca? no bo jak wyzej napisal kolega: 1 - pitch 2, 3 - g³owica 4 - ogon 5 - gaz 6 - czu³o¶æ ¿yroskopu
czy cos jeszcze sie uzywa oprocz zrzutu bomb? ;) pozdrawiam
Reply to
rom3k
Ilo¶æ kana³ów, to najmniejszy problem przy wyborze aparatury do heli. Nawet 5 kana³ów powinno wystarczyæ. Bardziej sprawdza³bym program heli np. mo¿liwo¶ci miksowania, ilopunktowe krzywe, prze³±czniki: D/R, inverted, stanów lotu (zapomnia³em nazwy), ³atwo¶æ programowania (np. ja mia³em do heli aparaturê, któr± ustawia³e¶ z ty³u potencjometrami - wszystkie miksery ³±cznie by³o ok 20 potencjometrów), mo¿liwo¶æ zmiany uk³adu MODEx, itp. Nie lataj±c jeszcze ¶mig³owcem ciê¿ko Ci bêdzie wybraæ tê w³a¶ciw±. Zapytaj raczej innych, która aparaturê polecaj± inni modelarze. Ja d³ugo ¶mig³owcem nia lata³em, wiêc tutaj nie potrafiê doradziæ.
Reply to
Lukasz
U¿ytkownik "rom3k" snipped-for-privacy@wp.pl napisa³ w wiadomo¶ci news:dlqj9b$hi5$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...
Opcjonalnie mo¿na spokojnie do³o¿yæ jeszcze dwa dla governora (je¶li kto¶ u¿ywa): 7 - zmiana prêdko¶ci wirnika, dla np. GV-1 Futaby mo¿na ustawiæ 3 prêdko¶ci i jeszcze je p³ynnie podregulowywaæ 8 - w³±czanie / wy³±czanie governora, choæ to mo¿na opêdziæ dr±giem gazu i odpowiednio ustawionymi krzywymi. Obecnie mo¿e rzadziej, ale kiedy¶ dosyæ powszechnie stosowa³o siê jeszcze regulacjê sk³adu mieszanki - czyli mamy 9 kana³. Poza tym aparatury 9-cio kana³owe s± chyba lepiej konfigurowalne od 6-cio czy 7-mio kana³owych.
Pozdrawiam, Robert
Reply to
Robert Grabowski
Witam, to napiszę Ci jak to jest w MX12: 1.gaz 2.przechylenie 3.pochylenie 4.ogon 5.? 6.skok łopat wirnika głównego Brakuje: 1.czułość żyroskopu - akurat w JR na 7k, ja usiluję kombinować na 5 wykorzystując mikser, ale ciężko mi to idzie :(( 2.governor Czyli w zasadzie 7k wydaje się być optymalnym minimum. Poza tym w MX12 są tylko 2 stany lotu (iddle) 1.zawis i prosty lot 2.akro Brakuje przynajmniej autorotacji, w takiej Sanwie 8000 są cztery stany lotu.. No i jak dla mnie kuriozum - brak ustawianego timera np. alarmu. Czyli kupiłem i już żałuję...Może ktoś chce? ;))) Oczywiście można ustawić czułość żyro ręcznie, governora nie stosować,itp.;)) To wszystko na razie rozważania teoretyczne, bo czekam na silnik do T-Rexa, może w trakcie lotów humor mi się poprawi. Pozdrawiam. Marek
Reply to
mores3
Ja mam w³a¶nie czu³o¶æ podpiêt± na 5 kana³. Bez problemu siê to ustawia. Ustawi³em sobie 5 kana³ (gear) na lewy prze³±cznik i zmieniam nim dwie wcze¶niej w menu zdefiniowane czu³o¶ci.
Autorotacjê mo¿na ³atwo zrobiæ, np. pod prawy prze³±cznik podpinaj±c funkcjê zatrzymania silnika. Wtedy do tego stanu (hold) masz te¿ mo¿liwo¶æ zdefiniowania osobnej krzywej skoku.
Pozdrawiam Visar
Reply to
Visar
a ile trzeba mieæ r±k aby wszytsko jednocze¶nie obs³uzyæ ? czy to aparatura tylko dla koników polnych albo paj±ków czy cz³owiek tez to obs³u¿y ??
Reply to
VSS
Aha, czyli żaden mikser nie jest potrzebny. Spróbuje tak zrobić, rozumiem, że gear ma być włączone (always on)?
Zapiszę to sobie, i jak już dojdę do ćwiczenia tego manewru, to spróbuję. Dzięki za pomoc.:))) Pozdrawiam. Marek
Reply to
mores3
Kiedy¶ te¿ zachodzi³em w g³owê:))) Od tego sa miksery. Ruszasz dr±giem i pracuj± równoczesnie 2-3 kana³y.
Reply to
Lukasz
Witam
co to takiego?
i takie jeszcze pytanko amatora, co daje zmiana czulosci zyroskopu? rozumiem ze steruje "ogonem" i sprawia ze smiglowiec sie nie obraca, wiec jesli jest bardziej czuly czy mniej, to jakie to ma znaczenie skoro on ma poprostu trzymac go w jednej pozycji? pozdrawiam
Reply to
rom3k
Specjalny układ który sprawdza obroty silnika i w efekcie przez przemnozenie obroty wirnika w śmigłowcach dąży sie do uzyskania stałych obrotów na wirniku jesli sterujemy kątem lopat to zwiekszamy i zmniejszamy opor i obroty rosną lub spadają governor mierzy te odchylenia i dodaje lub odejmuje gaz zapewniajac obroty bliskie stałych, Gowernor przejmuje kontrole nad kanalem gazu z nadajnika Oczywiście mozna sie bez tego urządzenia obejść programując odpowiednio krzywą gazu
Mamy 3 podstawowe tryby lotu - zawis, akrobacja, autorotacja Przy lataniu statycznym potrzebujemy dużej stabilności ogona jednak przy locie postępowym duża czułość zyra przeszkadza bo likwiduje naturalną bezwładność ogona. Dla kazdego trybu lotu najczesciej ustawia się inna czyłość zyroskopu przez co zwiekszamy lub smniejszamy stabilność ogona
AdamG HeliRC
Reply to
adamg