przewal na lewe skrzydlo przy 60% mocy silnika

ano efekt jest taki:
dla ok. 60-70% i wyżej mocy silnika (AXI 2820/12 + smiglo: 12x6'') model ma wyrazna tendencje do przewalu na lewe skryzdlo.
Model to: Cularis, waga ok 1900 g, powierzchnia 55 dcm2, rozpietosc 2.6m, wyważony idealnie - leciutko na przod, masy skrzydeł równe z dokładnoscia do 1g. Wykłon i skłon silnika korygowany po kilku kretach do ok 2 moze 4o prawo - dół ...
Krety byly spowodowane wlasnie przewałem na lewe skrzydlo podczas kilku prób pierwszych startów. Oczywiscie podczas rzutu modelu do startu - model zachowywał sie poprawnie, dlugi spokojny lot itp itd, dopiero uruchomienie silnika pow. 50-60 procent dawało/daje taki efekt ...
co to moze byc ? za duze smigło ?
pozdrawiam Maciej
Przecież te modele "same" latają. A tak na poważnie sprawdź prawidlowość wychylenia lotek oraz czy aby nie masz włączonych jakichś mikserów sprzężonych z "gazem". Pozdrawiam Krycho
Nie, nie miałem właśnie i może to błąd: Tak sobie myslę czy ów przewał ni wynikał ze zbyt szybkiego wznoszenia ... tzn. nos zbyt zadarty do góry .... przekroczony krytyczny kąt natarcia i te sprawy ... silnik axi2820/12 ze smiglem 12x6'' ma dość duzą moc i ciąg jak na owe 2000 g.
Dziś przetestuję mikser kompensacji przepustnicy sterem wysokości. Ster wysokości proporconalnie (ale max 5-10%) w dół do przepustnicy gazu... coś mi mówi że tu może być pies pogrzebany ... Multiplex Cockpit SX ma taki mikser juz wbudowany.
Dam znać co wyszło ....
pozdr. Maciej

Jeśli by tak było, a konstrukcja pozwala, to lepiej zwiększyć skłon silnika zamiast domiksowywać ster wysokości.
Pozdrawiam,
Kaper

dlaczego tak sądzisz ?
A po dzisiejszych oblotach .... mikser steru wysokości zdecydowanie poprawił sytuację ... dodam jeszcze iz lot trwał 57 min, 2 kg Cularisem, przy 19 min pracy silnika. Sądzę że mozna było jeszcze spokojnie wynieść się najakieś 500 m z 10 min polatać. Rozważam nawet powrót do standardowych ustawień skłonu i wykłonu (nie lubię "oczywistych" :-) nieosiowosci).
Niezależnie od, dziękuję Ci Kaper za pomoc i podpowiedzi.
pozdrawiam Maciej (z Wrocławia)
napisał w wiadomości ...

Użytkownik "Ookioo" ...

Bo rozwiązanie ze zmianą skłonu jest znacznie bliższe usuwaniu przyczyny niż leczeniu objawów. A takie podejście bardziej mnie przekonuje.
Przy okazji wydaje mi się, że jest to rozwiązanie korzystniejsze energetycznie (wychylony ster to przyrostu oporów), więc z tego samego akumulatora wyciągniesz się wyżej/więcej razy.
Wysokich lotów,
Kaper
i kolejny oblot 72 min i jeszcze kolejny 77 min. Szyja boli :-) pozdr. Maciej
napisał w wiadomości ...

Użytkownik "Ookioo" ...

No taki urok latania szajbowcem. ;) A wracając do głównego wątku - nie twierdziłem i nie twierdzę, że mikser nie działa/zadziała. Ale póki nie spróbujesz ze skłonem nie będziesz miał szansy porównać wyników. A by porównanie było wiarygodne, pewnie jedna próba nie wystarczy :)
Wysokich,
Kaper