QUEST 50 ARF

Jestem posiadaczem tego modelu i mam pewien problem. W instrukcji środek ciężkości wyznaczono na 95-105 mm od krawędzi natarcia.
Panowie w sklepie bardzo gorąco przekonywali mnie abym model wyważył na 33% średniej cięciwy co daje 89mm. I nie bardzo wiem komu wierzyć Może któryś z kolegów ma to zmartwienie za sobą i podzieli się cennymi doświadczeniami.

Witam wszystkich po dłuższej przerwie Warto, abyś panów w sklepie zapytał, czy to zalecane przez nich położenie wynika z ich doświadczeń w lotach tym konkretnym modelem, czy z "modelarskiej tradycji" (1/3 cięciwy - nawiasem mówiąc ważne aby była to średnia cięciwa aerodynamiczna, a nie np. cięciwa przy kadłubie). Jeżeli to drugie, to niestety takie zalecenie obarczone bywa błędem dużego uproszczenia (nie uwzględnia np. cechy objętościowej usterzenia, ani zmiany położenia ś.c. w miarę zużywania paliwa). Z drugiej strony, bardziej przednie wyważenie jest zawsze bardziej bezpieczne (najwyżej model będzie latał z trochę wychylonym do góry sterem poziomym) i wskazane do pierwszych lotów. Później zawsze będziesz mógł ś.c. troszkę cofnąć, o ile tylko stateczność i Twoje umiejętności na to pozwolą.
Pozdrawiam Jarek
Zapomnij o tym w manualu.
Odrobilem lekcje i zmierzylem i wpisalem wszystkie potrzebne wymiary (wlacznie z wymiarami usterzenia) do programu ze strony piotra_p, bo az tak mnie zdziwili tym 95-105. Wyszlo cos kolo 145mm przy standardowym wspolczynniku statecznosci z programu (8-16% chyba). W kazdym razie bylo idealnie. Ustaw na 140 to pierwszego lotu.
Marcin

Serdeczne dzięki -chodzi oczywiście o średnią cięciwę - Jeśli chodzi o 140 mm to na zagranicznych forach pojawiają się wartości 120 - 140 mm ale tu chodzi o bezpieczeństwo modelu Moje umiejętności powinny spokojnie wystarczyć tylko te sprzeczne dane narobiły mi mętliku w głowie a wartość 33 % jest strasznie ciężko uzyskać (model ma krótki przód i długi ogon z serwami) Jak dobrze pójdzie w sobotę dokonam dziewiczego lotu a obserwacje przekaże

[...]

Witam Miaem ten sam problem CS podane przez producenta byo dla mnie od pocztku podejrzane Na ktrym z amerykaskich foruw znalazem wtek nt QUESTA i idc za tamtymi sugestiami SC ustaliem na 120 mm Model chodzi jak po sznurku Natomiast radz zwrci uwage na podwozie ktre jest montowane troch dziwnie bo do lichej sklejki ktra to jest sabo zwizana z kadubem Dooyem wzmocnienie do ww sklejeczki i dodam jeden otwr do podpory tak e uoone s one w trjkt ruba dodatkowa jest w przedniej czci podpory. Pozdrawiam Marek
A jakie wychylenia sterów zastosowałeś bo chć model nie jest do nauki latania to brak jakich kolwiek sugesti ze strony producenta jest trochę dziwny pozdrawiam i dzięki artur
Witam Miałem ten sam problem CS podane przez producenta było dla mnie od poczętku podejrzane Na którymś z amerykańskich foruw znalazłem wątek nt QUESTA i idąc za tamtymi sugestiami SC ustaliłem na 120 mm Model chodzi jak po sznurku Natomiast radzę zwrócić uwage na podwozie które jest montowane trochę dziwnie bo do lichej sklejki która to jest słabo związana z kadłubem Dołożyłem wzmocnienie do ww sklejeczki i dodałęm jeden otwór do podpory tak że ułożone są one w trójkąt Śruba dodatkowa jest w przedniej części podpory. Pozdrawiam Marek