[RC] Chcesz polatać - wyrzuć szczotki :)

Rewolucja na miarę wprowadzenia napędu elektrycznego do modeli !!! Zestaw testowy: -skrzydełko depronowe 1m -odbiornik rex 5+ -serwa 2 x Jamara 9g -pakiet 2S1P Panasonic CGR18650C 2150 -regulator MGM 1210-3s -silnik.............. u he he he he, a gdzie ten silnik, a jest, kiepsko go widać: 23 mm średnicy, długość 15 mm. Zrobione od niechcenia z CDromka:

14 zwoi drutem 0,3 w trójkącie. Bez wymiany magnesów !!!! Bez wstawiania łożysk tocznych!!! -śmigiełko żółty kavan 6x4. -masa modelu 240 gram -obciążenie jednostkowe powierzchni nośnej: 12 gram/dm2 !!!!!!!! -przewidywany czas lotu na pełnym drągu ok 30 minut. Wrażenia. Model w testach statycznych wykazuje siłę ciągu większą od ciężaru (ciężar modelu ok 2,35 N ~ 240 gram), przy napięciu na celkach około 7,2 V i prądzie do 6 A. Dzisiaj oblot. Wrażenia z lotów wieczorkiem :) (Niech no tylko przestanie padać)
Reply to
Skazoo Bemowo ErCe

Zrobione od niechcenia z CDromka:

Wyjdą diabelne obroty i maleńki moment -jedynie dobremu reglowi -i temu,ze inteligentnie redukuje wysterowanie zawdzieczasz ,że to kręci -na zwykłych magnesach próbuj wiecej zwoji -i raczej w gwiazdę...

Bez wymiany magnesów !!!! Bez wstawiania

jak zmienisz magnesy to dopiero silnik dostaje kpoa -no i nie robi narowów -a taki jak twój -jesli dasz inny pakiet lub śmigło moze nie chcieć chodzić - wyglada,że wstrzeliłeś się w układ który "pasuje" Twojemu reglowi...-

fajnie lekki model ci wyszedł...

połowę sukcesu w osiagach dają tu ogniwa -masz jak na li-jon bardzo wysokie napięcie.. -ja mam typowo na sony us18650g5 około 6,2-6,4V -i przy poborze 5A osiagam do 240g ciagu z silniczków -ale magnesy neodym i łozyska kulowe stosuje...

czekam z niecierpliwością jak na tak prostą przeróbkę wyniki masz bardzo dobre -ja kiedyś przetestowałem około 50 wersji podobnych silniczków -i w końcu zaczołem zmieniać magnesy... -bo na zwykłych była beznadzieja -z reguły silniki zrywały synchronizm na pełnej mocy -ale to było sprawdzane z reglami jeti -te nowe model motorsy (czy mgm) są duzo lepsze -jako,ze robie powazne przeróbki z neodymami -nie chce mi się jedynie tytułem pruby nawijać zwykłego - i sprawdzić z takim reglem -ale może zrobie -nawine stojan -sprawdze ze zwykłym wirnikiem z takim nowoczesnym reglem -i dopiero potem podmienie magnesy -wynik moze być ciekawy ten sam silnik ale w wersjach różniących sie jedynie magnesami... poki co pozdrawiam -i życzę sukcesów -i jakby co -służę radami i pomocą... Witek

Reply to
wit0

Tak to jest to!!!!!!! Model lata bardzo ładnie, bez problemów radził sobie z dzisiejszymi wiatrami i deszczem (tak tak latałem w deszczu). Co do silniczka i pozostałych podzespołów. Silnik chodzi pięknie, ale już we wtorek może będzie ładniej chodził na neodymkach :) Kręci bez żadnych zacięć śmigiełkiem 6x4, regulator pieknie go obsługuje w każdym zakresie obrotów. Nie udało mi się zlatać pakietu do końca :(((( 30 minut w powietrzu praktycznie na pełnym drągu, gonitwy model w model z szybowcem HLG z 280 w direct i lijonkami takimi jak moje. Osiągi modeli podobne, niestety 280 odeszła w niepamięć wraz z resztkami stopionego komutatora :D Potem dla testów sadziłem nowy pakiet, ale niestety nadmiar wody w powietrzu zdecydowanie ograniczył moje loty :((((

Reply to
Skazoo Bemowo ErCe

Silnik chodzi pięknie, ale już we

prawdopodobnie bardzo mocno spadną obroty -trzeba wieksze smigło -ale w tym porzypadku moze się to nie sprawdzić -silnik nie idzie na swoich nominalnych obrotach -myslę,że regler daje jedynie ze 30% gazu -zabezpieczając się przed zerwaniem synchronizacji -po wymianie magnesów -paradoksalnie silnik zamiast zmniejszyć obroty i prąd -może dostać kopa -i zareagować znacznym zwiększeniem mocy...

Potem dla

pakietu z ogniw pansoni CGR18650C to Ci zazdroszczę...

żadne -daje wieksze obroty (przy spadku mocy i sprawności) -ale to lepiej osiagnąć poprzez mniej zwojów na cewke.....-w praktyce jedyne wytłumaczenie,że przy takim nawinięciu to będzie silnik 6/12 -a z takim poradzą sobie stare typy regli -np. poczciwe jeti -natomiast z układem 9/12 jeti sobie nie radzi...

Pozdrawiam. Witek

Reply to
wit0

To czekaj, spadną obroty czy wzrosną bo się zakręciłem. Czy mam rozumieć że regler chodzi teraz na 30 % czy ma tak chodzić po zaneodymieniu silniczka ?

Podpowiem gdzie takie ogniwa można spotkać: pakiet Dell 6T473 14,8V 6450mAh.

MGM rulez jednym słowem :)

PS Jak sprawdzić czy silnik idzie na maksymalnych obrotach ? Ewentualnie jak wyznaczyć sprawność silnika ?

Reply to
Skazoo Bemowo ErCe

z polskiego na nasze -bo może troszke skróciłem rozumowanie... ten sam silnik -te same uzwojenia -teoretycznie po wymianie magnesow na silniejsze (zwykłych na nedomy oznacza na silniejsze 20-30 razy!!!) spadają obroty -i rośnie sprawność -przy zachowaniu tej samej mocy... jesli chcesz podnieść moc -to dajesz mniej zwoji... (na zwykłych magnesach mniej zwoji -aby wlazł grubszy drut sie nie da -bo trzeba by mikroskopijne smigiełko...)

ale jesłi masz silnik na zwykłych mmagnesach który nie moze sobie poraDZIĆ Z UCIĄGNIECIEM SMIGŁA O DANYM ROZMIARZE -NP. PODEJRZEWAM,ŻE TWÓJ SILNIK SOBIE NIE RADZI -to wtedy regler nie daje pełnej mocy -trochę spada sprawność - silnik nie ma pełnej mocy -ale się kręci -podejrzewam,że tak chodzi Twój motorek... -jego pełna moc byłaby na wrecz mikroskopijnym smigiełku lub wentylatorku -na wszystkim większym silnik nie da rady sie rozkręcić do swoich pełnych obrotów -więc inteligentny regler nie kaze mu się rozkręcać... jak wymienisz magnesy na neodym -to mimo,ze silnik bedzie miał nominalnie mniej obrotów na wolt luzem -to bedzie sztywniejszy -i da rade pociągnąć takie smiglo -wtedy rgler przestanie ograniczać -tylko pójdzie na pełen żywioł... moze się zdażyć,że przy 14 zwojach w trójkąt prąd z tym smigłem pójdzie Ci do blisko 20A -i śmigło osiągnie obroty około 15-17 tys ! -wtedy przepnij uzwojenia w gwiazdę -i/lub daj wiecej zwoji -aby czegoś nie przegrzać -jesli regler w ktorymś momencie w czasie rozruchu przy dodawaniu drąga zatrzyma silnik -to znaczy,że pobierany prąd przekroczył dopuszczalne chwilowo 15A

-tak -ale drogie to -ja nie potrzebuje calego pakietu -przydalyby się 3-4 ogniwa jedynie... (pakietów li-jon ci u mnie dostatek nie ma sensu ich bardziej mnożyć...

-ale osiągi takich panasoników kuszą...

jesli przy tym samym pakiecie i mniejszym smigle obroty rosną -a prąd nie spada -to znaczy,ze poprzednio z wiekszym smiglem regler nie dopuszczał pełnej mocy (trzymalo zabezpieczenie przed nadmiernym timingiem... -silnik był "zaduszony" -jednak w bezszczotkach z dobrym reglerem takie zaduszenie niezbyt rzuca sie w oczy -silnik i tak nieźle -chodzi -ale do optimum mu daleko...)

Ewentualnie jak

znane smigło i mierzyc pobieraną moc (prąd i napiecie jednocześnie) oraz obroty -są śmigła wzorcowe (skalowane w tabeli moce dla obrotów) -lub porównać ze znanym silnikiem -np. mój motorek 18 zwoji 26g wagi ma na śmigle

6x3 te same obroty co permax 400/6V -ale bierze 5A -a permax brał 8,5A - napiecia identyczne -ztąd wniosek,że jesli permax miał 50% -to mój ma 85% - jesli permax mial 40-% -to mój ma 68% -a prawda lezy pewnie posrodku nieprawdopodobne aby mój miał ponad 80% -i malo prawdopodobne aby permax miał ponizej 40% -takie wrózenie ze znanych motorków -na tym samym smigle i pakiecie...

mozna podstawiać obroty i dane smigla do moto calca i na podstawie tego co mc wypluje wrózyć... Pozdrawiam. Witek. PS.zobaczymy co pokaże Twój motorek z neodymami...

podejrzewam,że wzrosną obroty -a na pewno mocno wzrośnie sprawność...

Reply to
wit0

Witam!

*******

Przyznam ze ta tematyka jest nawet ciekawa. Jakis czas temu czytalem o silnikach Permanent Magnet i sterowaniu nimi. W duzych silnikach najczesciej stosowanymi metodami to U/f , FOC i DTC z pochodnymi. Troche to wszystko bylo skomplikowane, ale jak czytam wasza dyskusje zaczynam sie zastanawiac, jak ten algorytm moze sie zmiescic w PICu? To przeciez kawalek naprawde niezlego algorytmu. Kolegom udalo zamknac sie w 400 liniach na procesorze sygnalowym TMS.. 240.

Jestem pelen podziwu waszej determinacji w rozwiazywaniu problemow. ;o)

Osobiscie nie zajmoje sie silnikami tylko sama modulacja PWM.

Reply to
Mariusz Pulkowski

tak -algorytmy do sterowania reglami do modelarskich bezszczotek są raczej złożone -i praktycznie amatorzy tego nie robią nigdzie w świecie -już samo optymalne dobranie regla i silnika jest ważne... budowa regli trójfazowych jest dość złożona -ale w zasadzie typowa -regle róznych firm różnią się szczegułami jak zastosowany typ procka, wartości oporników, rozplanowanie płytki -czy typ i ilość mosfetów mocy -ale w zasadzie wszystkie regle działaja na podstawie identycznych zasad i są podobnie zbudowane -i powielenie istniejących rozwiązań jest sprawą dość prostą (inna rzecz czy opłacalną...) -natomiast najwiekszą róznicą są algorytmy sterujace - i to tak naprawdę one decydują czy regiel jest dobry czy przeciętny -i właśnie oprogramowanie jest tym czego nie sposób przeskoczyć -czesto nawet regle renomowanych firm nie pracują tak jak powinny -bo nie są w stanie odczytać konkretnego silnika...-nigdy nie słyszałem aby ktokolwiek robił i co ważniejsze sam oprogramował bezszczotkowy regler (owszem -na zachodzie mozna kupić części -i nawet płytkę regla -i zrobić sobie samemu -ale do tego trzeba kupić już oprogramowany procek -i suma części jest zawsze DROŻSZA niż regler fabryczny... My modelarze bawimy się jedynie w robienie silników -i dobranie do nich w miarę mozliwości tanich regli o jak najlepszych osiągach -sami takich regli raczej nie zrobimy... (inna sprawa zwykle regle do zwykłych szczotkowych silników -takie regle wielu kolegów robi samemu...) pozdrawiam. Witek

Reply to
wit0

Jedna faza, jedna polaryzacja, jedyne co może sprawiać kłopoty to dobre układy zabezpieczające przed uszkodzeniem.

A co do silników to pola do popisu jest mnóstwo :) Żyłować sprawność i zbijać wagę :)

Reply to
Skazoo Bemowo ErCe

Cześć Skazoo, A kiedy będzie ukończony 3 fazowy regler, własnoręcznie zbudowany przez Twojego znajomego??? który już prawie skończył pisać soft do niego??? Ale mi się zrymowało:))

DarekRc

Reply to
DAREKRC

No właśnie, ten soft to bardziej hard a nie soft :( Nie wiem na ile jest dobry ale jak na razie nie mam żadnych znaków co do postępów w pisaniu :((((((((((

Zawsze można spróbować zdjąć softa z fabrycznego regla (w końcu wszystkie mają ICSP), ale coś czuję że mają do tego tyle zabezpieczeń że mogłoby sie to skończyć wywaleniem softu z działającego regla :((((((

Reply to
Skazoo Bemowo ErCe

chyba niezupełnie, spójrz na stron, których adresy są w cytowanej przeze mnie wiadomości (niżej), Pozdrawiam, Radek Pilski This message from "ronvans" snipped-for-privacy@hetnet.nl brought to you by EFLIGHT!

Hi all,

A direct link to Chris Baron's announcement:

Open Source Brushless Controller

Hi all,

The Open Source Motor Controller group just started a new group effort to design a Open Source Brushless Controller:

Group homepage:

Met vriendelijke groet ;-) Ron van Sommeren

near Nijmegen, the Netherlands

Reply to
Radek Pilski