spaliny

Witam nie mam zupełnie doświadczeń z modelami spalinowymi i mam pytania : 1-jaki silnik spalinowy zastosować do ultimate 1,1m o wadze ok 800 g
2-jak szacować pojemność silnika / ciąg. Marek S

Min 2.5ccm, max ~6ccm, np. ~4ccm (.25) powinno być ok. Oczywiście zależy jakie masz doświadczenie i jaki ciężar maksymalny zakładasz, że będzie miała całość gotowa do lotu, czy też inaczej mówiąc, jakie będzie obciążenie powierzchni skrzydeł (ja sądzę, że 1.1kg to jeszcze w miarę sensowna waga, ale to tylko moja opinia). Czasami nie warto dawać zbyt mocnego silnika, ponieważ drastycznie wzrasta waga całości, a co za tym idzie, może się okazać, że chciałeś latać w miarę wolno, a wychodzi mocno szybko :-). Ale.... większy silnik, to więcej możliwości wyboru kolejnego modelu :-))

Tym się zbytnio nie przejmuj, spaliny mają nadmiar mocy, który da ci komfort latania. Poza tym w "spalinowym świecie", konstrukcje są z reguły określone pod daną pojemność i nie ma konieczności liczenia się z każdym gramem, ale dla takich małych konstrukcji obowiązuje zasada "light is right" :-) Pamietaj też, że silniki różnych firm mają też i nieco różne plusy dodatnie i plusy ujemne (moc, łatwość regulacji, etc.) Jak dasz silnik .15, to będzie latać rekereacyjnie, jak dasz .25, to będzie ładnie śmigać, :-).
pozdrawiam, qrdl
ps. Jeśli nie masz doświadczonych kolegów w okolicy, to kup sobie jako pierwszy silnik jakiegoś OSa. Wybitna łatwość obsługi, ale osiągi trochę słabsze niż bardziej wymagającej konkurencja - przynajmniej tak się zwykło uważać :-)

Cześć! To ma być ultimate ( czytaj dwupłat ), tak więc waga 1,1 kg byłaby nawet bardzo odpowiednia. Biorąc pod uwagę stosunek rozmiarów do przewidywanej masy wnioskuję, że model będzie zrobiony dosyć lekko i bardziej przewidziany pod elektryke. Z tego też powodu raczej nie pakowałbym się aż w 6 cm3. Większa masa ( bezwładność na nosie ), większe drgania mogą nie służyć delikatnej konstrukcji. Myślę, że i 4 cm3 ( do tego śmigiełko 9x4 ~ 9x6 ) dostarczy sporego nadmiaru ciągu, a 6 cm3 to po prostu za dużo. Tak mi się wydaje :-)
------------------------- Pozdrowienia! Tomek www.modelarstwo.prv.pl
Witam Ok szerszy opis modelu .Jest to elektryk który wraz z silnikiem i aku wazy ok 900 g ale ciąg silnika jest za mały aku nie wyrabiają kupno nowego aku to cena jakieś 400 zł . Mam silnik MVVS 2,5 cm i zastanawiam się czy to wystarczy . Mam większe doswiadczebie w elektrykach wiec nie wiem jak się dobiera silniki spalinowe do masy modelu . Modelik ten to typowy akro i raczej nie szybuje ( no może trochę ale to szybko ). Może spalani będzie lepsza w przypadku tego modelu . Ogólnie radocha latania nim jest duża lubię takie wariaty :) Aha model jest dość solidnie zrobiony silnik spalinowy wytrzyma Marek S
Newsgroups: pl.rec.modelarstwo Sent: Thursday, September 13, 2007 1:40 PM Subject: Re: spaliny

Nie ma co dalej rozmyślać. Zamontuj silnik i się sam przekonasz, że 2.5ccm też nieźle ciągnie i przy ~1kg nie powinno być problemów lataniem.
pozdrawiam, qrdl
Upewnij się jeszcze, czy spaliny i paliwo nie rozpuszczą Twojego modelu, albo malowania.
Ja dobieram silnik w trenerkopodobnych na oko wg rozpiętości:
do 100 cm: 1.5 - 2.5 ccm 100 - 120 cm: 2.5-4ccm 120 - 140 cm: 4-6ccm 140 - 160 cm: 6-10ccm 160 - 220 cm: 10-23ccm 220 - 270 cm: 30 - 60ccm (benzyna)
Poza tym, jak ktos napisał producenci dziela modele wg wielkości silnika, najczęściej podawanego w calach sześciennyh: 30 (0.30 cala sześć.), 60, 90, 120. Co opdpowiada mniej więcej: 5, 10, 15, 20(?) ccm.
Ja wolę mieć zawsze zapas mocy, bo znacznie milej się lata, więć stosuję silniki z górnej granicy. Prędkośc dobierasz śmigłem tak, żeby iloczyn skoku i średnicy był mniej więcej stały dla silnika, wg tabeli producenta silnika (silniki mają różne moce i momenty, więc trudno to liczyć). Wieksza średnica/mniejszy skok, to mniejsza prędkość, ale większa "moc". Dla wolnych modeli i fun-flyów. Mniejsza średnica/większy skok, to większa prędkość modelu. Dla szybkich modeli, ale mały moment - na smigle już tym nie zawiśniesz.
--
Lukasz

Witam no to jestem w kropce , bo ultimate to typowy akro i jak pisałem wcześniej wariat dobrze się czuje na pełnej prędkości . Ale chciałbym zrobić na nim np. zawis wiec jakie śmigło dobrać ? zakładam ten silnik 2,5 cm MVVS . Model jest robiony wiec nie ma tabeli producenta :( . Ten model zupełnie nie jest funfly;jem typu madman :) Marek S

W okolicach 8/4 - 8/6
--
Lukasz

Witam a czy ktoś może ma instrukcje regulacji do tego silnika ? . Producent podaje ze silnik się kreci do 26 000 to przy śmigle 9X4 będzie dawał znacznie większy ciąg niz. napęd elektryczny , który kreci ok 8-10 000 (nie mierzyłem ) a podejrzewam ze waga zespołu napędowego bardzo nie wzrośnie Marek S
Witam i jeszcze jakiej pojemności zbiornik zastosować na ok 5-8 min lotu ? Marek S

ok 100 ml.
--
Lukasz

120-180ccm, np taki http://riku.com.pl/produkty/Zbiornik_czerwony_180_ccm,1282.html A śmigłem i regulacją sie na razie nie przejmuj. Jak odpali, to podregulujesz. Ale nie licz na precyzję +-100 obrotów, jeśli nie masz obrotomierza. Tak czy siak, zamontuj, odpal, daj na pełny gaz trzymając w ręce. Gwarantuję ci, że zorientujesz się, czy dobrze ciągnie czy nie :-)
pozdrawiam, qrdl

Witam ale problem bo dużo trzeba przerabiać pod spaleni i na dodatek nie jestem pewien sukcesu :) chyba ze zrobię prowizorkę i sprawdzę na oko ciąg :) A raczej na wagę :) Marek S

Jeśli silnik jest sprawny, to nie ulega - przynajmniej dla mnie - wątpliwości, że silnik 2.5ccm da radę modelowi, którym ma 1.1m i wagę ok. 1kg. Widziałeś kiedyś silnik spalinowy w akcji? :-) Zakładam, że tak, więc przestań myśleć kategoriami silników elektrycznych, gdzie każde 10g ma znaczenie... nie ma co tu wyliczać, przy takich parametrach jak opisałeś model będzie latał. Sam miałem ze 2-3 samoloty na osa 2.5ccm (.15), a jeden z nich, trenerek, ważył nie mniej niż 1.5kg przy rozpiętości ok. 1.2m (to był pierwszy model zrobiony przeze mnie z planów, oczywiście pełno sklejki 4mm i wiadro żywicy :-))). Latać się dało, ale bez szaleństw. Wymagał sporego rozpędu do startu, ale jak już się napędził, to uczyć się było można - niestety, latał model ze 3 sezony, aż go początkujący kolega zmasakrował przez niezbyt staranne podejście do pakietu zasilającego.... Czy zrobisz zawis? Tego nie wiem. Czy zrobisz pętle, beczki, będzie latał na plecach - niewątpliwie. Czy zrobisz pętlę plecową - nie wiem. W każdym razie model będzie latał i prawdopodobnie z zapasem mocy.
pozdrawiam, qrdl