Foto z malej odleglosci ?

Cześć, wiem że temat już był, ale dawno, na dodatek technika idzie do przodu więc i metody fotografowania też się zmieniają.
Jak fotografujecie z małej odległości: modele, figurki, dioramy itp. ? Kupiłem prosty aparat cyfrowy CANON A85 i portrety, krajobrazy i inne standardy to robi bez problemu, ale jak już trzeba coś z bliska (tak 30cm)to zaczynają się schody. Niby ma funkcje makrofotografia ale na dziesięć zdjęć tylko jedno wyszło no powiedzmy znośnie
http://www.puchar.conecta.com.pl/F1A.jpg , albo prześwietlił lampą, albo niedoświetlił bez lampy błyskowej, albo ostrość zgubił. Wydaje mi się że tu trzeba będzie ręcznie większość poustawiać ? Jakie macie doświadczenia z tymi cyfrowymi diabłami podzielcie się proszę. Na co zwracać największą uwagę ? itd.
Pozdro Andy

Makro musi mieć dużą głębię ostrości i w związku z tym automaty ustawiają długi czas naświetlania. Musisz mieć aparat ustawiony co najmniej na jakimś oparciu, a najlepiej na statywie.
Poza tym lampa z bliskiej odległości zostawia nieładne cienie (efekt tego, że nie jest centrycznie z obiektywem). Najlepiej robić zdjęcia przy świetle dziennym. Np. na balkonie bez lampy.
Jeśli nie masz funkcji makro w aparacie, to ustawiaj jak najdłuższy czas naświetlania i jak najmniejszy otwór przysłony, na jak najmniej czułym filmie. Możesz naświetlać nawet przez kilka minut. Czym dłuższy czas naświetlania, tym ładniejsze zdjęcie.
Użytkownik Lukasz Stela napisał:

Sorki ze sie wtracam ale tak sie rozpedziles a posta nawet nie przeczytales dokladnie. Mu chodzilo o aparat cyfrowy.

A która to z cennych rad Lukasza Steli, nie dotyczy aparatów cyfrowych ?
Pozdrawiam
Michał

Nieststy przez popularnosc aparatow cyfrowych cala fotografia schodzi na psy. Dla wiekszosci ludzi aparat cyfrowy powinien miec wlacznik zasilania i przycisk, ktory sie naciska by zrobic fotke. Jesli zdjecia sa brzydkie to z pewnoscia wydalismy za malo pieniedzy i trzeba kupic "lepszy aparat". To swietnie napedza rynek i technologia cyfrowa idzie bardzo szybko do przodu - to bardzo dobrze, bo juz od 2 lat mozna za male pieniadze kupic aparat za pomoca ktorego majac odpowiednia wiedze i umiejetnosci zrobic perfekcyjne zdjecia. Nieststy ogromna wiekszosc "pstrykaczy" nie zdaje sobie sprawy, ze dobre zdjecie to tylko 5% sprzet i 95% wiedza i umiejetnosc "komputerka po naszej stronie wyswietlacza". Owszem, jesli robimy zdjecie "na pelnym automacie" w ladny, sloneczny dzien i na szerokim kacie ("oddalenie obiektywu" - dla niewtajemniczonych) to prawie zawsze otrzymamy poprawna technicznie fotke. Nie licac oczywiscie kadrowania ;o) Jednak gdy tzreba zrobic cos bardziej ambitnego typu - zblizenie teleobiektywem z rozmyciem tla, zdjecie w duzym pomieszczeniu itp. no to juz zaczynaja sie schody. A wystarczy poczytac troche ksiazek, poradnikow, poznac jaki wplyw na zdjecie ma wielosc przyslony, czas ekspozycji, oswiietlenie, glebia ostrosci, czulosc ISO.... Tylko wtedy bedziemy w stanie robic swiadomie zdjecia, zaden automat za nas tego nie zrobi, chociaz w wielu sytuacjach moze sie przydac.
-- ---------------------- pozdrowienia Piotr Tomczak (sector) www.pentax.osw.pl
Użytkownik Michał napisał:

A chociazby ta o czulosci filmu, w koncu to cyfrowka i filmu do niej nie wlozysz. Po za tym to czy w aparacie cyfrowym mozna ustawic czas naświetlania i przeslone tez zalezy od aparatu jaki posiadamy bo w wiekszosci tanich aparatow cyfrowych takich opcji po prostu nie ma.

A co za roznica, ze nie ma filmu? Tak samo ustawiasz czulosc matrycy, tak samo wplywa to na sposob naswietlania oraz np. ziarnistosc obrazu... W A85, ktorym dysponuje zadajacy pytanie, wszystkie parametry mozna ustawiac recznie. Tu kilka fotek wykonanych przy pomocy zwyklej lampki nocnej, lampy sufitowej i A80, w tym z wlaczana funkcja makro:
http://fatbit.2n.pl/easy.jpg
PS. Foty robil moj brat.
Użytkownik Ladziak napisał:

No i raczej nic ciekawego mu nie wyszlo.

Krotka pilka: zrob lepsze. Poza tym moja wypowiedz odnosila sie glownie to twojego absolutnego braku podstawowych pojec z zakresu foto cyfrowej, a co za tym idzie zasadnosci udzielania sie w dyskusji na tematy, o ktorych nie masz chyba pojecia i wprowadzania w blad pytajacego. Wracajac do tematu: Andrzej ma swietny aparat do zastosowan, o ktorych pisze i stosujac rady L. Steli bedzie "cykac" dobre zdjecia. Zwrocilbym jedynie uwage, zeby nie fotografowal obiektu z tylnym swiatlem. Swiatlo rozproszone, a jeszcze lepiej boczne (ale bez przesady) lepiej odda plastyke i strukture fotografowanego obiektu. Tyle w temacie.
Użytkownik Ladziak napisał:

A skad te twierdzenie ?

Sorki, jesli aparat nie ma mozliwosci ustawienia przyslony i czasu naswietlania to nie jest aparat ftograficzny, a tania zabawka dodawana do lalek barbi. Ze tak powiem - z gowna bata nie ukrecisz ;o)
-- ---------------------- pozdrowienia Piotr Tomczak (sector) www.pentax.osw.pl

Sector,
A85 ma nawet manualny focus :)
Oczywiście wszystkie tryby pracy (P, Tv, Av, M) są na pokładzie
Ręczny balans bieli również
PMK

Znam ten aparat i to nei jest na pewno zabawka. ;o)
Moja wypowiedz odnosila sie do zdania: "Po za tym to czy w aparacie cyfrowym mozna ustawic czas naświetlania i przeslone tez zalezy od aparatu jaki posiadamy bo w wiekszosci tanich aparatow cyfrowych takich opcji po prostu nie ma."
-- ---------------------- pozdrowienia Piotr Tomczak (sector) www.pentax.osw.pl
On Sun, 6 Mar 2005 15:07:31 +0100, Michał wrote:

Wszystkie. No chyba ze mowimy o jakiejs bardzo drogiej cyfrowce.
Bo wiekszosc spotykanych w kraju "digital idiotenkamera" to ani lampy nie przestawisz, ani czasu nie ustawisz, ani przyslony nie maja :-(

Dzięki za rady. Wszystko rozumiem bo zdjęcia amatorsko robię(łem) starą poczciwą lustrzanką Praktica od lat ale nie makro. Zdecydowałem się na cyfrówkę bo do mojej amatorskiej fotografii CANON A85 zupełnie wystarczy, no i ta łatwość przenoszenia zdjęć i filmów do PCta no i ilość tych zdjęć mam kartę 256MB. Teraz będę wreszcie mógł nabrać praktyki i trzaskać te zdjęcia do woli i wyciągać wnioski. Pierwsze niepowodzenia wynikają również z nieznajomości obsługi nowego aparatu, muszę się z nim "otrzaskać". Te wszystkie menu, funkcje itd. 153 strony instrukcji. Statyw kupie bo mam wielką ochotę sfotografować panoramę Wisły koło Wawy, wykorzystując tryb automatycznego łączenia nakładania kolejnych zdjęć (Stitch Assist). Do makro mam czas do 15sek. i przysłonę F8.0 oraz dalmierz na ekranie podający odległość w centymetrach, zobaczymy pokombinujemy. Mam zamiar sprawdzić możliwości szybkiej fotografii na zawodach na uwięzi zobaczymy co warta jest ta migawka 1/2000 sek. i seryjne robienie zdjęć przy ciągłym naciśnięciu spustu. Film modelu latającego w hali tym aparatem już robiła moja córka, ale miała kłopot z kadrowaniem bo kadrowała na ekranie LCD a trzeba było chyba tradycyjnie oko przyłożyć do tradycyjnego celownika, który też jest. Efekt był taki że model uciekał jej z kadru, ale model latający w hali akrobacje kamerą też trudno kadrować. Za to dźwięk nagrał się dobrze :))
Jeszcze raz dzięki, a na grupy fotograficzne to boje się napisać bo wydaje mi się że nasza grupa jest jedyną, na której nie "dostaje" się za lamerstwo i NTG. Pozdro Andy
NTG. Sproboj na pl.rec.foto.cyfrowa.
Użytkownik Andrzej napisał:

Trzeba kupić aparat, który potrafi robić prawdziwe makro. Co to za makro z 30cm. Kupa śmiechu! Modele Caplio Ricoha (RR30, G3, G4, GX) robią zdjęcia od 1cm (JEDNEGO cm)a z lampą od 16cm. Prz okazji kosztują istotnie mniej niż sprzęt marek znanych z produkcji aparatów i mają lepsze parametry, np najszybsze na świecie migawki, porównywalne z mechanicznymi lustrzankami(!!!). Jak dla mnie, cyfrowym Cennonem, Nikonem, czy Minoltą zupełnie nie da się zrobić zdjęcia, z uwagi na długi czas wykonania zdjęcia (od naciśnięcia spustu). To znaczy zdjęcie się robi, tylko bardzo często obiektu już nie ma w kadrze :) Próbowałem wielu, wielu modeli i wiem co mówię - SZMELC! To się sprzedaje tylko dlatego, że 99% klientów nie ma pojęcia o fotografii i kupują aparaty jak samochody - po kształcie i kolorze blachy oraz kształcie felg.

A. Grodecki

[...]
Smiem nie do konca sie zgodzic z kolega w paru kwestiach, ale to chyba nie temat na ta grupe. No chyba, ze ktos bedzi enalegal, w koncu dobrze fotografowac modele(zwlaszcza plastikowe) to cenna rzecz ;o)
-- ---------------------- pozdrowienia Piotr Tomczak (sector) www.pentax.osw.pl

Myślę że jednak nie wiesz co mówisz ! Canon A85 to mały aparacik o sporych możliwościach i pełnych manualnych ustawieniach . Makro ma od 5 cm , a to w zupełności wystarczy do zdjęć jakie kolega chce robić . Brak mu tylko odrobiny wiedzy jak wykorzystać ten sprzęt .
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_a85.asp
Marek
http://www.ship.modelarstwo.org.pl /
Użytkownik Marecki napisał:

Ale czasu reakcji na spust nie ma... bo... nie ma się czym chwalić. Wiem co mówię, porównywałem ostatnio czasy reakcji NOWYCH cyfrówek z Ricohem w nadziei, że da się go już wymienić na inny sprzęt. A tu kicha! Co najmniej 2 razy dłuższy! Ostatnio na nartach usiłowałem zrobić córce zdjęcie aparatem kolegi (jakiś zbajerowany Nikon) i coś tam się udało, ale jedno na 5 prób. Na szczęście można kasowac do skutku :) W takich warunkach jak tamte Ricoh-em robię 4 udane na 5 prób. Np biegnie sobie pies i trzeba go uchwycić w konkretnym miejscu - Ricoh-em mam psa w kadrze. Biorę inna cyfrówkę i mam... ślady po psie na piasku ew czubek uciekającego ogona :) Oczywiście w przypadku zdjęć modeli nie ma to znaczenia, przynajmniej tych nieruchomych ;)
A co do makro - pełen kadr z 1cm (konwersja do 800x600):
http://www.modeltronik.neostrada.pl/caplio_1cm_1.jpg
środek kadru 800x600 bez przekwantowania:
http://www.modeltronik.neostrada.pl/caplio_1cm_2.jpg
Zdjęcie oczywiście przedstawia ołówek automatyczny 0.5mm. Zrób to samo aparatem który ma makro od 5cm ;)

A. Grodecki