środek ciężkości latających (ale jak wysoko?)

Witam
Mam pytanie odnosnie środka cięzkości. W osi podłużnej
samolotu środek ciężkości powinien znajdować się mniej więcej
w 1/3 i to jest jasne. Korzystam z programu Win_Schwer.
Jednak mam problem ponieważ nie mogę nigdzie poszukać w jaki
sposób wpływa wysokość środka ciężkości a inaczej mówiąc
jak nisko (wysoko) pod (nad) skrzydłem powinien się znajdować. Zapewne czym
niżej
bedzie połozony tym bedzie stateczniejszy, mniej czuły na stery i utrudni
(uniemożliwi)
lot plecowy.
Zasadnicza sprawa która mnie interesuje to czy są reguły za pomocą których
mogę oszacować gdzie powinien znaleźć się SC (generalnie na jakiej wysokości
wewnątrz zainstalować wyposażenie). Samolot to górnopłat z napędem ciągnącym
speed 400.
TIA
Pozdrawiam
Darek
Reply to
Predator
Witam!
Predator wrote:
Aeronka (gornoplat) ma srodek ciezkosci polozony mniej wiecej na 1/3 wysokosci kadluba (miedzy podloga a platem). Lata na plecach calkiem niezle :o) Moze dlatego ze nie ma wzniosu... ;o)
Reply to
Arcimek
Nie ma reguły na pionowe położenie SC, natomiast to położenie ma wpływ na stabilnosc poprzeczną modelu. ŚC pod płaten będzie stabilizował model poprzecznie, a nad płatem odwrotnie. Stąd górnopłatem będzie łatwiej latać początkującemu niż dolnopłatem. Mechanizm jest taki, że przy przechyle na skrzydło pojawia się siła przeciwdziałająca temu pochylaniu w przypadku dolnego SC, natomiast pogłębiająca przechył przy górnym SC. Idąc dalej: im bardziej SC będzie się oddalał od skrzydła w dół tym tym stabilność poprzeczna będzie większa, ale i zwrotność modelu gorsza i na odwrót. Sprawa odwraca się w locie plecowym, toteż akrobaty są przeważnie średniopłatami :) Reasumując, nie balastuje się modelu w celu podniesienia/opuszczenia SC. Zamiast tego dobiera się po prostu rodzaj płatowca pod potrzeby. Pozdrawiam, Robert
Reply to
Robert 'Heyoan' Gadomski
Dokładnie jak to opisał Robert. W modelu mierzysz podpierając płat w odpowiednim miejscu. Na dokładnie i tak trzeba oblatać. Metoda oblatywania szybowców jest na mojej stronie, a za silnikowe kiedyś się muszę zabrać.
Pozdrawiam Piotr
Reply to
Piotrp_de
Bardz dziękuje za odpowiedzi.
Pozdrawiam Darek
Reply to
Predator
Dnia 2005-01-06 16:04, Użytkownik Robert 'Heyoan' Gadomski napisał:
podłużnie również! :)
Reply to
Jakub Witkowski
To prawda, ale na stabilność podłużną znacznie większy wpływ mają stateczniki, wobec ruchu postępowego w powietrzu, tak że wpływ SC w tym przypadku jest śladowy :) Pozdrawiam, Robert
Reply to
Robert 'Heyoan' Gadomski
Tzn. pionowy wpływ SC rzecz jasna :)
Reply to