Folia nie do przecięcia nożyczkami

Przeczytałem o metalach amorficznych:

Cytuję:
'W rezultacie "szklana" folia o grubości zwykłej folii aluminiowej to rzecz,
której człowiek nie tylko nie jest w stanie rozerwać rękami,
ale nawet nie przetnie jej nożyczkami!'
Czy to wiarygodna informacja?
Trudno w to uwierzyć, bo nawet mocny kewlar daje się pociąć nożem.
Pozdrawiam WM
Reply to
Wlodzimierz
Wlodzimierz snipped-for-privacy@NOSPAM.gazeta.pl> napisał(a):
Witam Myślę, że nożyczki w tej sprawie też mają coś do powiedzenia :) A na poważnie: inżynieria materiałowa też się rozwija, przecież to nie tak, że cywilizacja to tylko komputery, elektronika i biotechnologia. Na marginesie: czytałem artykuł z gazety sprzed stu kilkudziesięciu lat opisujący aluminium, dla nas śmieszny, wtedy też wyglądął jak s-f. pzdr., PB
Reply to
Paweł Bochenek
Jak dla mnie to pierwsze niewiarygodne jest ta "65 krotnie wieksza niz wody pojemnosc cieplna stopu galu".
Cala reszta tez zreszta zahacza o "nie do wiary", wiec te nozyczki pewnie tez ..
J.F.
jesli tak jest naprawde to jest to idealny material na narty carvingowe
Reply to
rolins
To najprawdopodobniej chodzi o pojemność cieplną objętościową, czyli nie kJ/kg tylko kJ/m3. Np żeliwo ma dużo większą niż woda.
Reply to
invalid unparseable
J.F. <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał(a):
Autor artykułu Jarosław Chrostowski jest dziennikarzem zajmującym się popularyzowaniem nauki i technik komputerowych. Ukończył fizykę na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Pismo Wiedza i Życie też w miarę wiarygodne.
WM
Reply to
Wlodzimierz
Łagoda <lagoda_niespamować@list_niespamować,pl> napisał(a):
Poza tym może jeszcze chodzić o "szybkość" z jaką cały układ przyswaja ciepło. Trzeba umieć czytać teksty popularne :) pzdr., PB
Reply to
Paweł Bochenek
Ukończył, ale nie zna podstawowych pojęć. Najwyraźniej nie wie co to jest pojemność cieplna.
Juz dawno nie. Zeszła do poziomu Focusa. I edytorsko i merytorycznie jest beznadziejna (jak na pismo z ambicjami). Ciepło właściwe galu to 370 J/(kg K). Gęstość mniej niż 6000 kg/m^3. Czyli nawet objętościowe ciepło właściwe galu jest mniejsze niż wody. A do tego gal jest trujący, choć artykuł sugeruje, że nie.
Reply to
Michał Wasiak
Nie-to nie tak. On pewnie wie, ale od nas się różni tym że wie że inni nie wiedzą. Jeśli rozumiesz o co mi chodzi..
Offszem. Zeszło na psy od czasu przejęcia przez Agore. Beznadziaja to może przesada, ale żeczywiście do Focusa się zniża. Grupą docelową już nie są młodzi przyszli naukowcy i ludzie rozgarnięci. Tekst o którym mowa tego dowodzi.
Reply to
invalid unparseable
Właśnie nie wiem. Gdyby użył własnego określenia, to jeszcze, ale pojemność cieplna jest ścisłym terminem. Poza tym pojęcie ,,ciepło właściwe'' było w programie szkoły podstawowej, więc można liczyć, że co bardziej zainteresowani coś tam wiedzą. Takie czasopismo nie może zakładać, że jest dla każdego.
Mnie bardzo drażni. Kiedyś kupowałem co miesiąc, jakiś rok temu przestałem, i kupuję tylko, kiedy potrzebuję lektury do pociągu. Nie mogę zrozumieć jak to możliwe, że takie czasopismo nie umie najprostszego wzoru napisać, a 1/3 treści zajmują kretyńskie notki. Do tego jeszcze zdarzają sie błędy ortograficzne.
Właśnie nie mogę pojąć kto jest.
Reply to
Michał Wasiak
J.F. <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał(a):
Te źródło wyjaśnia gdzie błąd:
Cytuję: 'Bazuje on na technologii płynnego metalu. Została ona opracowana przez firmę NanoCoolers. Sapphire twierdzi, że charakteryzuje się 65-krotnie lepszym przewodnictwem cieplnym niż woda. '
Inny artykuł w piśmie Chip potwierdza nietoksyczność eutektycznego stopu galu z indem . Wspominają jednak o wysokiej reaktywności stopu:

WM
Reply to
Wlodzimierz
Michał Wasiak snipped-for-privacy@wytnij.p.lodz.pl> napisał(a):
Bezpieczniejsza wydaje się ciecz będąca zawiesiną cząsteczek metalu w plynie, ferrofluid:

WM
Reply to
Wlodzimierz
Chip to kiepskie źródło informacji o toksyczności. Polecam lekturę karty charakterystyki.

Co prawda nie jest zabójczy, ale też ryzykownie jest mówić, że jest nieszkodliwy. Europejska karta jest co prawda jakby mniej ostrożna, pewnie po prostu nie wiadomo za wiele.
Reply to
Michał Wasiak
Albo ukonczyl tak jak nasz prezydent, albo byl na sporym kacu, albo nabral juz dziennikarskich manier.
Przeciez tam sie roi od tanich sensacji: -odbijanie od plyty .. skoro plyta taka "elastyczna" to odbiera energie na drgania wlasne typu membrana.
- idealny pocisk .. o ile rozumiem to jakby sprezyna strzelac, faktycznie, idealna ..
- stop C/Fe/Mn bez wlasciwosci magnetycznych, niewidzialny dla radaru. Pomyslalby kto ze samolotow z aluminium radary nie widza.
J.F.
Znow jest we wladaniu Wydawnictwa Proszynski, ale kondycji nie odzyskala :(
Adam
Reply to
Adam