Klasa wytrzyma┼éo┼Ťci ┼Ťrub mocuj─ůcych s┼éupy reklamowe

ad.a) Jak b─Ödzie potrzeba pozwolenie to i tak nie ominie Ci─Ö podpisanie projekty przez kogo┼Ť z uprawnieniami.
ad.b) szkoda. Pierdyknie Ci ten bilbord i zat─Ösknisz za kontaktami z projektantami.
ad.c) - ad.d) chyba jak ka┼╝dy :)
Niby zwyk┼éy bilbord, ale obci─ů┼╝enia wiatrem mog─ů r├│wno da─ç si─Ö we znaki. Takie robienie "na oko" mo┼╝e ┼║le si─Ö sko┼äczy─ç dla Ciebie, a mo┼╝e i innych. Obci─ů┼╝enia ┼Ťrodowiskowe s─ů bardzo r├│┼╝ne (obci─ů┼╝enie wiatrem, osadzanie pod┼éo┼╝e itd, itp) dla r├│┼╝nych rejon├│w Polski. Widzia┼éem jak w Kotlinie K┼éodzkiej takie s┼éupy na wiosn─Ö le┼╝a┼éy na ziemi.
A zastanowi┼ée┼Ť si─Ö co si─Ö stanie je┼Ťli taki bilbord spadnie na kogo┼Ť? Zaraz kto┼Ť b─Ödzie chcia┼é spojrze─ç w projekt, b─Ödzie szuka┼é odpowiedzialnego za konstrukcj─Ö. Znam przypadek, ┼╝e porwana przez wiatr wiata z przystanku autobusowego uderzy┼éa w cz┼éowieka (podczas wi─Ökszej wichury). Odpowiedzialno┼Ť─ç za z┼é─ů konstrukcj─Ö ponios┼éa firma, kt├│ra si─Ö tym zajmowa┼éa. A w Twoim przypadku?

Ôťľ

A Ty Matka Teresa jeste┼Ť ┼╝e si─Ö o kogo┼Ť martwisz? I tak postawi. W razie czego┼Ť on p├│jdzie do pierdla. Jeszcze brakuje ┼╝eby kto┼Ť napisa┼é " a jak by tam wasz syn by┼é, sprawdzi─ç czy nie ksi─ůdz." Wiesz co┼Ť o ┼Ťrubach to pisz. Jak nie wiesz to nie pisz.

Ôťľ

Nie b─Öd─Ö wdawa┼é si─Ö pysk├│wk─Ö, bo nie ma sensu. Akurat sam aspekt prawny oddania takiej konstrukcji ma znaczenie przy jego projektowaniu. Ale ignorancja ludzi nie zna granic i cz─Östo kto┼Ť, co┼Ť robi "na oko" i s─ů wypadki, za kt├│re nie ma kto odpowiedzie─ç. A wracaj─ůc do tematu - wymiarowanie ┼Ťrub wg EN 1993-1-1. Nie wiem jak jest w przypadku bilbord├│w, ale minimalny przekr├│j ┼Ťrub kotwi─ůcych w zbiornikach magazynowych na ciecze nie mo┼╝e by─ç mniejszy ni┼╝ 500mm^2. Przy czym, przy uwzgl─Ödnianiu obci─ů┼╝enia nale┼╝y bra─ç pod uwag─Ö obci─ů┼╝enie wiatrem, rozk┼éadaj─ůc si┼é─Ö na dwie sk┼éadowe: tarcia i od ci┼Ťnienia wiatru. Ilo┼Ť─ç ┼╝eber, oraz przenoszenie si┼é na p┼éyt─Ö doln─ů oraz fundament mo┼╝na policzy─ç wg ksi─ů┼╝ki Boguckiego ("Przyk┼éady oblicze┼ä ..."). A najpewniej jest skorzysta─ç z katalog├│w i program├│w producent├│w ┼Ťrub (np. Hilti).

Ôťľ

Miało być EN 1993-1-8.

Ôťľ
Dnia Thu, 16 Feb 2012 12:36:55 +0000 (UTC), lukaszPK napisał(a):

ale czekaj - musza byc przeciez do tego jakies inne wymagania, bo jak - wszystkie zbiorniki ? zbiornik w rafinerii, wieze cisnien dla duzego miasta i beczke na deszczowke takimi samymi srubami mam przykrecac ?
Ôťľ

Generalnie norma odnosi si─Ö do zbiornik├│w magazynowych. Tak─ů norm─ů projektow─ů jest EN 1993-4-2. S─ů te┼╝ inne normy jak EN 14015, API itd, itp. Wszystko zale┼╝y od tego gdzie jest zbiornik, pod jakie rozporz─ůdzenie podlega lub jaka dyrektywa go dotyczy. Wi─Öc generalnie masz masz racj─Ö :) Wszystko zale┼╝y jakie rozporz─ůdzenie dotyczy danego zbiornika. Ja odnios┼éem si─Ö do zbiornik├│w an wod─Ö zak┼éadaj─ůc, ┼╝e mog─Ö one by─ç w podobnej klasie konsekwencji zniszczenia co ten maszt, czy bilbord.
Co do ┼Ťrub: w zbiornikach nie ma wytycznych jakie ┼Ťruby trzeba u┼╝y─ç. Jest jedna wytyczna: maj─ů wytrzyma─ç. A druga m├│wi, ┼╝e nawet jak wytrzymaj─ů to ich przekr├│j nie mo┼╝e by─ç mniejszy ni┼╝ 500mm^2.

Ôťľ

Oby jak najbardziej, bo to bedzie elektrowienka wiatrowa. Wszystko będzie na mojej działce, jak spadnie na łeb - to mnie.
pozdrawiam pluton
Add pictures here
Ôťľ

Czy takiej "elektrowni" nie musi odebra─ç Ci Loyds, albo T├ťV? Jak to wygl─ůda prawnie? Z tego co wiem jest to urz─ůdzenie odbiorowe, ale mog─Ö si─Ö myli─ç (musia┼ébym zasi─Ögn─ů─ç opinii pan├│w z ENERCON).
Loyds ma wytyczne dotycz─ůce takich projekt├│w. Nie wiem tylko czy za darmo, czy za jak─ů┼Ť konkretn─ů kwot─Ö. Mia┼éby┼Ť wtedy spraw─Ö za┼éatwion─ů w kwestii oblicze┼ä. Przy czym je┼Ťli dobrze pami─Ötam to drgania i ca┼é─ů wytrzyma┼éo┼Ť─ç tych konstrukcji rozwi─ůzuje si─Ö MES.

Ôťľ
lukaszPK napisa│(a):

Tylko jak zawsze trzeba okreÂliŠ parametry na wejÂciu. Resztŕ za│atwi fajerka. Jak w znanych przypadkach kiedy co d│ugo nie posta│o. W.Kr.
Add pictures here
Ôťľ

S─ůsiedzi maj─ů psy, dosy─ç ostre. Ja te┼╝ si─Ö dorobi─Ö. Niech spr├│buj─ů mi odebra─ç...

czy
obliczeń.
Mam ich obliczenia w bardzo g┼é─Öbokim powa┼╝aniu. Zazwyczaj robi─Ö jakie┼Ť przybli┼╝one rachunki i przewymiarowuj─Ö konstrukcj─Ö kilkaktornie.
--
pozdrawiam
Ôťľ

:D
Albo nie doszacujesz... Przewymiarowa─ç to mo┼╝na co┼Ť co ju┼╝ dzia┼éa, ale nikt nie wie dlaczego, albo co┼Ť co nie dzia┼éa i dodaje si─Ö tyle materia┼éu, ┼╝eby dzia┼éa┼éo.
Nawi─ůzuj─ůc za┼Ť do tematu: nikt tego nie musi odbiera─ç, chyba ┼╝e b─Öd─ů fundamenty.
Pzdr. Łukasz

Ôťľ

Gotowy projekt nie bŕdzie pasowa│ do Twoich kawa│kˇw ┐elastwa prytarganych ze z│omowca. Teraz musisz konsekwentnie sam to sobie zaprojektowaŠ pod materia│ jakim dysponujesz. Konrad.
Add pictures here
Ôťľ

Ja nie chcę dostosowywać moich kawałków żelastwa do gotowego projektu. Ja chcę niektóre pomysły z gotowego projektu dostosować do moich kawałków żelastwa.
pozdrawiam pluton
Add pictures here
Ôťľ

"Niektˇre pomys│y" to gatunki stali czy mo┐e na przyk│ad poziom bada˝ nieniszcz▒cych? Sk▒d bŕdziesz wiedzia│ ┐e "gotowy projekt" nie jest przystosowany do lokalnych warunkˇw, ktˇre u Ciebie mog▒ byŠ inne? Ktˇre z "niektˇrych pomys│ˇw" zamierzasz pomin▒Š i wed│ug jakich kryteriˇw? Konrad
Add pictures here
Ôťľ

nieniszcz─ůcych? Sk─ůd b─Ödziesz wiedzia┼é ┼╝e "gotowy projekt" nie jest przystosowany do lokalnych warunk├│w, kt├│re u Ciebie mog─ů by─ç inne? Kt├│re z "niekt├│rych pomys┼é├│w" zamierzasz pomin─ů─ç i wed┼éug jakich kryteri├│w?
Jak tylko przeczytam projekt, to b─Öd─Ö wiedzia┼é, co zaimplementowa─ç, a co pomin─ů─ç. Bez przeczytania projektu jako┼Ť nie potrafi─Ö odpowiedzie─ç na te pytania.
pozdrawiam pluton
Add pictures here
Ôťľ

To jest w Polsce powszechnie stosowana metoda in┐ynierska: jak zobaczymy to bŕdziemy siŕ martwiŠ. Ale ja wyjecha│em z Polski, │atwo mi siŕ ÂmiaŠ... Konrad
Add pictures here
Ôťľ
W dniu 2012-02-14 18:42, pluton pisze:

A tak konkretnie, to dobrze zebys sobie okresli─╣┬é jaki rozmiar, ─╣┬éatwiej Ci b├ä┬Ödzie to potem wynaj├ä┬ů├ä┬ç: http://www.profitmedia.pl/index.php?strona=outdoor

Odpowiem Ci jak in─╣┼║ynier cz─╣┬éowiekowi kt─é┼éry chce sobie zrobi├ä┬ç krzywd├ä┬Ö: wytrzyma─╣┬éo─╣┬Ť├ä┬ç ─╣┬Ťrub nie ma najwi├ä┬Ökszego znaczenia, jest co najmniej r─é┼éwnie wa─╣┼║na jak ─╣┬Ťrednica, oraz rozstaw i liczba ─╣┬Ťrub. Ale jeszcze wa─╣┼║niejsze jest najpierw okre─╣┬Ťli├ä┬ç rozmiary reklamy, na podstawie obci├ä┬ů─╣┼║enia wiatrem - si─╣┬é├ä┬Ö wypadkow├ä┬ů parcia wiatru. Obawiam si├ä┬Ö, ─╣┼║e taka reklama b├ä┬Ödzie konstrukcja podatn├ä┬ů na porywy wiatru, wi├ä┬Öc do okre─╣┬Ťlenia wsp─é┼é─╣┬éczynnika poryw─é┼éw wiatru ├Ä╦Ť trzebaby okre─╣┬Ťli├ä┬ç na podstawie cz├ä┬Östo─╣┬Ťci drga─╣┬ä w─╣┬éasnych, co nie b├ä┬Ödzie takie proste. Trzeba te─╣┼║ pami├ä┬Öta├ä┬ç o wsp─é┼é─╣┬éczynniku bezpiecze─╣┬ästwa dla si─╣┬éy wiatru. Nast├ä┬Öpnie obliczy├ä┬ç moment dzia─╣┬éaj├ä┬ůcy na ─╣┬Ťruby, okre─╣┬Ťli├ä┬ç kt─é┼ére ─╣┬Ťruby maj├ä┬ů przenosi├ä┬ç moment przy okre─╣┬Ťlonych kierunkach pacia, wyliczy├ä┬ç si─╣┬é├ä┬Ö na ─╣┬Ťrub├ä┬Ö ze wzgl├ä┬Ödu na ich rozstawy i dobra├ä┬ç ─╣┬Ťrednice i klas├ä┬Ö ─╣┬Ťruby z co najmniej 2-krotnym wsp─é┼é─╣┬éczynnikiem bezpiecze─╣┬ästwa.
A konkretnie odpowiadaj├ä┬ůc na Twoje pytanie: ja bym u─╣┼║y─╣┬é ─╣┬Ťrub klasy co najmniej 8.8 albo nawet 12.9, 10.9 - dobiera─╣┬ébym w zale─╣┼║no─╣┬Ťci od ich ilo─╣┬Ťci w z─╣┬é├ä┬ůczu i dost├ä┬Öpno─╣┬Ťci.
A jeszcze dodam, ─╣┼║e ostatnio je─╣┼║d─╣┼║├ä┬ůc troch├ä┬Ö po Polsce widzia─╣┬éem sporo przydro─╣┼║nych reklam, z kt─é┼érych tablica by─╣┬éa zdmuchni├ä┬Öta razem z plakatem lub porwana w strz├ä┬Öpy, konstrukcja wsporcza tablicy owini├ä┬Öta wok─é┼é─╣┬é s─╣┬éupa jak spagetti wok─é┼é─╣┬é widelca i wszystko razem cz├ä┬Östo le─╣┼║a─╣┬éo na ziemi.
ŁK

Add pictures here
Ôťľ
wiadomo┼Ťci

bezpieczeństwa.
┼üukaszu skoro kolega ma norm─Ö z projektowaniem po┼é─ůcze┼ä stalowych z fundamentami to ma na jej ko┼äcu tabel─Ö z no┼Ťnosci─ů ┼Ťrub fajkowych, p┼éytkowych itp oraz gatunkiem stali z jakiej s─ů one zrobione i ich wymiary w odniesieniu dla tej no┼Ťno┼Ťci.
Add pictures here
Ôťľ
Dnia Tue, 14 Feb 2012 18:42:27 +0100, pluton napisał(a):

Takiego ?
http://www.youtube.com/watch?v=q5PPBGsoQMM

Ôťľ

Nie, te matołki wogóle nie dały żadnych srubek. Pewnie pan Mietek zapomniał.
pozdraiwam pluton
Add pictures here
Ôťľ