Mechanika-proszę o pomocy w wyliczeniu wytrzymałości wału.

Witam!!! Proszę o pomoc w wyliczeniu wytrzymałości wału na skręcanie i ew. na zgninanie. Wał napędzany jest silnikiem elektrycznym -obraca sie w jednym kierunku i osadzony jest w jego wirniku. Wał jest kilku stopniowy i podparty na 2 łożyskach(jedno przed silnikiem drugie za). Wał jest obciązony za pomocą wirnika, który wirując wprawia w ruch wodę. Posiadam następujące dane: długość i wszytkie średnice wału odległość zamocowania podpór (łożysk) wytrzymałość gatunku stali z którego wykonany jest wał. prędkość obrotowa wału (stała) moc silnika pole powiechrzni łopatek wirnika i gęstość wody.

Jest to wał który pracuje w pompie, potrzebuje wyliczyć jego wytrzymałość. Pozdrawiam Maciej

Reply to
maciej

pewnie Cię to nie zadowoli - liczyłem kiedyś wytrzymałośćwału na kręcanie - mieliśmy to na zajęciach - nauczyłem się tego wtedy z ksiażki Bogusława Cieślara o tytule "Wytrzymałosć mateiałów"-chyba-niestety nie mam jej pod ręką. JAko że robiłem to ponad rok temu to teraz nie jestem w stanie sobie przypomnieć tym bardziej ze nie mam tej ksiażki-ale polecam ją- jestet tam dział dotyczący skrecania wała(wału ? : ) z ćwiczeniami.

mihal

Reply to
mihal sady

To spora robota. Wymaga czasu. Kto go ma ?

Co do książek traktujących profesjonalnie o konstruowaniu i obliczaniu wałów ( osi też) proponuję: "Wały i osie", Zbigniewa Dąbrowskiego i Mikołaja Maksymiuka. wyd.: PWN W-wa 1984, seria Podstawy Konstrukcjii Maszyn, (to ta seria kółkami "imitującymi" przekładnię obiegową).

Proponuję przy rachowaniu zwrócić uwagę na sztywność skrętno giętną, drgania i jak wał jest pionowy to na samostateczność wału i odpowiedni dobór łożysk do konkretnego przypadku-konstrukcji. Tu wiedza wyniesiona z jednego ćwiczenia z PKM-u jest za mała.

W.

Reply to
Jak w adresie.

Na zaliczenie?...

A.L>

Reply to
A.L.

Tak wygląda. Wytrzymałości się nie wylicza. Wylicza się naprężenia. Jeszcze dużo nauki potrzeba maciejowi, dużo.

Konrad

Reply to
KA

Maksymiuka.

A to wszystko znajdę w powyższej książce "wły i osie"??? Pozdrawiam Maciej

Reply to
maciej1968

Nawet więcej niż potrzeba. Nawet jest pokazane jak obliczać reakcje w podporach-czopach. To jest książka dla profesjonalnie zajmujących sie konstruowaniem maszyn.

Pozdrawiam. W.

Reply to
Jak w adresie.

Pzdr Maciej