Prosze o pomoc mechanika...

Witam, robię dla przyjemnosci pewien e-pojazd : http://ev.arbiter.pl/galeria/e-samochodzik Ma miec dwa mechanizmy róznicowe od malucha, tył z półosiami od malucha,
przód z półosiami od cinquecento 700. I tu jest problem, który jest opisany pod tym linkiem: http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t 7&postdays=0&postorder=asc&start ale wkleje go tutaj, chodzi o sposób przystosowania końcówek półosi cc700 tak aby pasowały w system mech. róznicowego 126p. Półosie CC700 współpracują ze skrzynia poprzez dwa łozyska osadzone na igiełkach na bolcu 12mm. A półosie 126p tez maja taki bolec ale o srednicy 14mm i na to nałozone sa ślizgowo tzw. kamienie-kwadraty. A tu pytanie z forum:
Słuchaj, mam problem z wstawieniem półosi od cinquecento do mech. róznicowego od 126p. W maluchu jest taki poprzeczny bolec o średnicy 14mm na to po obu stronach tego bolca nałozone sa tzw. kamienie, czyli takie płytki kwadratowe, które poruszają sie w wycięciu zębatek koronkowych mech. róznicowego. Natomiast w cinquecento 700 jest podobnie ale ten bolec na końcu półosi jest srednicy 12mm i na nim sa osadzone okragłe łozyska na igiełkach. Najprościej by mi było zdjac te łozyska i na ten bolec osadzic te płytki-kamienie kwadratowe za posrednictwem tulejki o srdnicy wew. 12mm a zewnetrznej 14mm (1mm grubości) Jaki materiał tutaj zastosowac? Tulejke z brazu? Czy jakis inny twardy materiał, a moze wcisnąc na prasie w te kwadraty-kamienie tulejke stalową...Jaki materiał? Czy brąz sie mocniej zużywa? Te rozwiązanie w cinquecento jest oczywiscie lepsze...ale skrzynia do cienkiego chodzi ok 150-a nawet 300zł... Ciekawe jak szybko mi sie taki maluchowski naped zuzyje....Jestem niestety amatorem mechanikiem...może ktos ma jakis pomysł i doswiadczenie? Dodam, ze trzeba prasę ok 500kG aby wytłoczyc ten bolec , ale chyba nie ma takiej potrzeby ( chyba żeby rozwiercic otwór w półosi od CC700 z 12mm na 14mm i wtłoczyc bolec od 126p 14mm, jednak trzeba to zrobic dokładnie , aby był silny wcisk, a materiał jest utwardzony...)
Pozdrawiam serdecznie
Wiesiek
Chyba coś znalazłem: http://www.albeco.com.pl/?i=wiadomosc&idV
RW napisał(a):

Heh, Albeco się rozwija :-) Spróbuj sobie policzyć obciążenia i prędkości. Bez tego nie ma sensu podchodzić do sprawy - takie spieki mają z reguły* mniejsze nośności niż brąz po stali tylko nie trzeba ich smarować. W dodatku im większa prędkość tym mniejsze dopuszczalne obciążenia.
*może ktoś coś wymyślił, co wytrzymuje więcej, z głowy nie powiem
pozdrawiam jasiol

Byłem u nich, okazało sie, ze te tulejki-łozyska sa przeciete, nie bardzo mi sie to podoba, więc kupiłem 8cm wałka fi17 z brazu łozyskowego i sam sobie wytoczę. Ale uważam, ze to złe rozwiazanie, trzeba bedzie w półosi rozwiercic otwór na 14mm i wcisnąc bolce od malucha wtedy bedzie tak jak powinno. Jednak do tej operacji potrzeba odpowiedniego zakładu frezarskiego więc na poczatek, aby jakos ruszyc z miejsca zrobie te tulejki, założę i popróbuje, potem po ok 100km rozbiorę mechanizm i zobaczę jak to bedzie wygladało, ewentualnie wtedy zaniose do warsztatu.
Wiesiek

Małe pytanie: Sprzęgło na sztywno? Pozdr.

Tak bezpośrednie połaczenie silnik elektryczny wałek atakujący koło mechanizmu różnicowego. Silnik sterowany PWM. Ewentualni zastanawiam sie nad wolnym kołem od syrenki/wartburga
Wiesiek
RW napisał(a):

No. Fajne :)

Czytalem fragment forum z podanego linku. I tak se kombinuje, ze jezeli ktos, tak jak ty, jest na tyle zdeterminowany aby robic taki pojazd, to moze jednak warto nie bawic sie w zadne sprzegla jednokierunkowe i nie zamykac sobie drogi do odzysku energii podczas hamowania? Nie mowie, ze w pierwszej wersji ma byc, ale moze jako obszar doskonalenia? :) No i jeszcze mnie ciekawi, czy nie warto zrobic jakiejs namiastki skrzyni biegow? Ja wiem, ze charakterystyka silnika elektrycznego pozwala na wyeliminowanie tego watpliwej urody dodatku, niemniej moze warto zastosowac? Robiles jakies symulacje/obliczenia, wyklesy trakcyjne? No i ten... trzymam kciuki i bede sledzil postepy :)

Wolne koło mozna zablokowac, sam mechanizm nie zabiera dużo miejsca, gdybym je zastosował to i tak musiałaby byc blokada, bo miałbym problem z cofaniem ( silniki powinny wtedy pracowac w druga stronę i wolne koło by sie omykało) Prawdopodobnie nie bede go wstawiał na początku dla uproszczenia.

Chyba jednak nie, stawiam na prostotę, ale ktoś mi podpowiedział że lepiej zastosowac silniki połaczone wspólna osia i jeden mechanizm róznicowy....hm, lepsze jest wrogiem dobrego....ja poprostu robie..zobaczymy co z tego wyjdzie, narazie dążę do postawienia konstrukcji na koła...

Nie, nie za bardzo, jakies tylko porównania ze stron zagranicznych EV car itp...porównanie mocy pierwszych pojazdów typu fiat500, mikrus...przeciez dawało sie tym jeździc....mimo małych mocy. Bardzo interesujące sa dla mnie teraz strony pod hasłem : solar car, aerodynamic, drag , concept car...itp...

Dziękuje, ciekawe czy dam rade, wytrwam....całe szczęście, że jest allegro a tam całkiem nie drogo mozna wyszukac interesujące częsci, a do malucha całe złomowiska:) , bo cała idea takiego pojazdu ma sie opierac na oszczedności, równiez na końcu energii. Jestem zwykłym majsterkowiczem i poprostu świetnie sie bawię, jak w dzieciństwie :)))

również pozdrawiam
Wiesiek