Konstrukcja stalowa

Hi,
Mam konstrukcję stalową pod urządzenia generaujące drgania, jak na szkicu:

Ponieważ chcemy aby cała kosntrukcja nie trzęsła się i nie hałasowała
nadmiernie rozważam dwie opcje:
1. ulokować urządzenia na osobnej ramie (czerwonej) która będzie oddzielona od
konstrukcji głównej wibroizolatorami,
2. Zrobić wszystko jako jedną konstrukcję - w takim przypadku wszystko będzie
sztywniejsze ale i drgania z urządzeń będą przekazywane na całą konstrukcję
która będzie się wibrować w rytm urządzeń.
W przypadku pierwszej opcji obawiam się że stworzę większą i cięższą
konstrukcję której drgania trudniej będzie wytłumić.
Stosunek masy urządzenia do ramy wynosi ok 5:1.
W tej chwili nie mam za dużo danych, projekt jest w fazie bardzo koncepcyjnej.
Ale z chęcią poznam wasze opinie.
Reply to
Janosik
Konrad Anikiel snipped-for-privacy@gmail.com napisał(a):
Nie zaznaczyłem tego jasno ale mam tylko dwa urządzenia jedno nad drugim, zaznaczyłem tylko punkty podparcia. Czyli jedno urządzenie na jednej ramie. Pomiędzy urządzeniem a ramą również będą wibroizolatory.
Reply to
aveva.SKASUJ
A producent urządzenia nie zaleca jakiejś konkretnej metody utwierdzania/fundamentowania/izolowania? Jakie to są w ogóle drgania? Jakie widmo? I co w ogóle chcesz osiągnąć? Konrad
Reply to
Konrad Anikiel
U¿ytkownik " Janosik" snipped-for-privacy@NOSPAM.gazeta.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:j42343$44f$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...
A nie lepiej dac to do zaprojektowania konstruktorowi-budowlancowi? Obawiam sie ze powyzej pewnej granicy ciezaru urzadzen nie wyjdzie wam stal tylko zelbet- ale nie wiem jakie masy urzadzen......i co wazniejsze czesci drgajacych (czy to beda tylko czesci wirujace czy jakies inne?)
Reply to
Przemek" <olowek5-to tez.wp.pl
Janosik snipped-for-privacy@NOSPAM.gazeta.pl> napisał(a):
Możesz poeksperymentować z animacją nakładającą drgania:
WM
Reply to
WM
Są to kruszarki, robione pod zamówienie zazwyczaj montowane na twardym podłożu, solidnych fundamentach, a nie na ramach gdzieś na wysokości. Ponadto takie maszyny są robione pod konkretne zamówienie a producent to mała firma i nie ma pojęcia o widmie, amplitudzie etc.
Co chcę osiągnąć? Ograniczyć drgania konstrukcji nośnej.
Klient chciał by mieć kruszarki na osobnych ramach odizolowanych od konstrukcji nośnej wibroizolatorami (oprócz tego będą wibroizolatory pomiędzy kruszarką a ramą). Niby wytłumimy drgania pomiędzy ramą kruszarki a konstrukcją nośną ale z drugiej strony będziemy mieli większy ciężar który będzie drgał a jednocześnie nie będę miał tak sztywnej konstrukcji nośnej. Może więc lepiej było by zrobić ramy pod kruszarki połączone na stałe z konstrukcją nośną i mieć sztywniejszą konstrukcję z wibroizolatorami tylko pomiędzy kruszarkami a konstrukcją?
Ilość danych wejściowych jest znikoma i pytanie jest bardzo teoretyczne i raczej do osób z doświadczeniem i raczej na wyczucie.
Początkowo wydawało mi się że rozwiązanie klienta jest ok, ale im dłużej się zastanawiam wydaje mi się że jednak lepiej było by mieć sztywniejszą konstrukcję i ramy zespolone z konstrukcją nośną.

Janosik
Myślę że rozumujesz poprawnie. W ramach bardzo ambitnej a nikomu niepotrzebnej roboty możesz rozważyć takie tłumienie jak w japońskich drapaczach chmur
, czyli policzyć masę tej półki na której stoi kruszarka i tak ją dobrać żeby latała w przeciwfazie do maszyny. Ale musiałbyś zrobić solidną analizę, a przy skąpych wejściowych danych nawet nie próbuj. Pospawaj wszystko tak sztywno jak się da, poszukaj gdzie w narożach są największe spiętrzenia naprężeń, podokładaj zastrzały, blachy narożnikowe, nie żałuj żelaza- będzie działać. Konrad
Reply to
Konrad Anikiel
Janosik snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał(a):
Podobne kruszarki widziałem na instalacji węglanu wapnia, ale tam każda kruszarka (jeśli dobrze się przyjrzałem) była osobno odizolowana wibroizolatorem. Jak znajdę zdjęcia to napiszę coś więcej.
Reply to
LukaszPK
Na osobnej ramie to mo¿e siê okazaæ bardzo dobry pomys³. Z pewn± istotn± modyfikacj±. Osobna rama mo¿e byæ u góry, a nie na dole. Wtedy urz±dzenie bêdzie jakby podwieszone, a taki uk³ad dobrze sobie radzi z drganiami. Pó¼niej mo¿na uk³ad ulepszaæ poprzez dok³adanie i ujmowanie mas. Pozdrawiam
Reply to
wt
Dawno wyskoczyłem z dynamiki budowli ale są dwie rzeczy, które mi się kojarzą. Jeśli maszyny dają w głównie wymuszenie harmoniczne, to kwestia dostrojenia konstrukcji aby wymuszenie w miarę daleko było od częstości własnych ramy. Niekoniecznie sztywna konstrukcja będzie lepsza.
Oprócz takich zaawansowanych tłumików j.w. znacznie rozwinięto proste mechaniczne tłumiki drgań. Porafią naprawdę nieźle wytłumić konstrukcję.
AMX
Reply to
AMX
Jak się o wymuszeniu nie wie nic, to solidne wzmocnienie konstrukcji jest bezpiecznym rozwiązaniem. Potem się myśli o tłumieniu tego co się na tym stawia. Owszem, można w ciemno skonstruować ramę tak żeby miała drgania własne nisko i liczyć na wymuszenie wysoko, ale zgadywanie to nie jest najlepsza metoda w inżynierii... Konrad PS dwie kruszarki, nawet jakby dawały wymuszenia wysoko, to będą dudnienia. Nisko.
Reply to
Konrad Anikiel