Optymalizacja pracy centralnego ogrzewania

Czołem.

Jest sobie instalacja centralnego ogrzewania w mieszkaniu, zasilana własnym dwufunkcyjnyn kotłem gazowym. Wszystko wydaje być wyregulowane, mieszkańcy w zasadzie zadowoleni. Na pokładzie jest inżynier, który chciałby ( o ile się da ) co nieco poprawić.

Przykładowo: jak zoptymalizować pracę kotła pod kątem zużycia gazu. Kiedyś chodził mi po głowie pomysł monitorowania dobowego zużycia gazu oraz temperatury zewnętrznej ( te dane są w necie ), ale nagły atak entuzjazmu do projektu nastąpił na wiosnę, kiedy CO trzeba było wyłączyć :/ Gaz znów podrożał :(

Jak to jest z tym zużyciem gazu - jest taka "prawda objawiona" która mówi, że podniesienie temp. wewnątrz o 1 stopień wymaga 5% więcej mocy - empiria czy co ?

Czy warto przerabiać instalację CO, jeżeli w pomieszczeniach zewnętrznych ( 2-3 ściany boczne na zewnątrz ) temperatura przy działającym CO narasta o jakieś 1-1.5 stopnia wolniej niż w pozostałych.

Gdzie umieścić sensor od sterownika dobowego kotła. Wszędzie radzą tak: daj sensor w pomieszczeniu na komforcie którego najbardziej zależy. A mnie się wydaje, że powinien on być w pomieszczeniach zewnętrznych, tj. tych które najszybciej się wychładzają. Za resztę pomieszczeń niech odpowiadają głowice termostatyczne.

Na razie tyle. Chętnie wysłucham opinii praktyków i poeksperymentuję sobie. Co nieco mogę mierzyć i rejestrować.

Reply to
PeJot

Zbuduj równanie ruchu takiego układu i porachuj dla różnych parametrów. Będziesz miał odpowiedź na każde pytanie.

Konrad

Reply to
KA

KA napisał(a):

:) Najpierw musiałbym liznąć trochę teorii. Czego szukać ?

Reply to
PeJot

Niekoniecznie czysta empiria - jesli za oknem jest ok 0 C, to przewodzenie ciepla zalezy liniowo od temperatury w srodku.

19,20,21 C ... i mamy 5% roznicy.

I ja bym sie z toba zgodzil .. gdy te glowice dobrze dzialaly. U mnie dzialaja kiepsko - tzn slabo stabilizuja.

Co to jest blokada taktowania?

Konrad

Reply to
KA

snipped-for-privacy@acn.waw.pl napisał(a):

To znaczy jakich ?

Mogę się tym parametrem pobawić.

Programator może być inny, np. z mniejszą histerezą, ale jak to wpłynie na trwałość kotła to nie wiem.

Reply to
PeJot