pełzanie stali

Witam! Temat ten byl juz przedmiotem dyskusji ale wynik nie daje mi spokoju i przypadkowo studiując materiały na temat wytrzymalosci przeczytalem stwierdzenie ze stal poddana stałemu obciązeniu ponizej granicy plastyczności, ulega wydłuzeniu trwalemu, niezaleznie od temperatury temperaturze. Ktos tu powiedzial ze to godzi w dogmaty wytrzymałości materiałów. Czyli struna np. fortepianu po kilku-kilkunastu kilkudziesięciu latach stalego obciązenia w temp. pokojowej ulegnie trwalemu wydłuzeniu.? Pozdrawiam Yacek

Reply to
news.tpi.pl

na tyle ile wiem to predzej ulegnie wydluzeniu wynikajacego z uderzania mloteczkiem ;] a wydluzenie termiczne zalezy od zmiany temperatury i wspolczynnika wydluzenia temperaturowego/termicznego ale niech wypowiedza znawcy bo ja jestem na bakier z tym i ucze sie tego zeby zdac, najbardziej porabana (czyt. nie do ogarniecia) dziedzina inzynierska ;]

Reply to
klinton

news.tpi.pl napisał(a):

ciężko o materiały idealne, to że przyjmujesz model idealnie sprężysty nie oznacza że tak jest, bo jest on np. lepkosprężysty.

Reply to
jureko

news.tpi.pl snipped-for-privacy@neostrada.pl napisał(a):

Na pełzanie ma wpływ jeszcze jeden istotny czynnik. Są to drgania i wibracje powyżej kilkudziesięciu kHz przyśpieszające pełzanie nawet w temperaturze pokojowej:

WM

Reply to
Wlodzimierz

KZ jakiś czas temu przekonywał mnie tu że nie ma pełzania w pokojowej temperaturze. Z tego co twierdził wynikało że rozstrajanie się fortepianu to prawie dowód na to, że w strunie nie ma pełzania.

Mnie nie przekonał, ale coś tam może w tym jest, jak taki fortepianista zaiwania po klawiszach to może przekaracza granicę plastyczności...

Konrad

Reply to
KA

To nie tylko struny. Zobaczcie jak sie przygiely wysiegniki dzwigow [zurawi], slupy koncowe od wyciagow [narciaskich i turystycznych], slupy od latarni i trakcji kolejowo/tramwajowej. Liny od windy w blokach ile razy wymieniano. Punkty oparcia sprezyn w samochodach. Same sprezyny tez, ale u nas za duzo dziur w drogach. Dzwigary w dachach [chyba ze snieg spadnie :-)], mosty.

Moze i pelzanie jest, ale w stali malutkie ..

A nie jest to kwestia luzowania na kolkach ?

Witam Trwałe zmiany w mikrostrukturze stali poddawanej obciążeniu w zakresie sprężystym, są faktem i nie stanowią zaprzeczenia kanonu wytrzymałości materiałów. Gdyby tak było, to nie istniało by w wytrzymałości materiałów zagadnienie wytrzymałości zmęczeniowej. Wytrzymałość materiałów nie daje jedynie fizycznego opisu mechanizmów tego zjawiska. Tym się zajmuje mechanika ośrodków ciągłych i krystalografia.

Reply to
Pl_(N)_umber_One

Znaczy się chyba koniec końców po konsultacji z moim materiałowcem napisałem że jest ale pomijalnie małe... Zresztą mam trochę praktyki z liczeniem pełzania i dla temperatur 300-400 F (które w tych zastosowaniach w którym się poruszam duże nie są) czasy od

0.2% creepu były jakieś rzędu 1E24... Co prawda materiał jest specjalnie dobierany pod zastosowanie, ale sądzę że w pokojowej dużo się różni od stali..

Tyle że wtedy to nie stałe obciążenie - może ta historia z drganiami o której pisze WM tutaj ma zastosowanie...

Reply to
KZ

Nie wiem o jakim materiale mówisz, ale pewnie o czymś na łopatki. To nie jest zwykła stal, "przeciętny człowiek" być może przez całe życie takich materiałów nie dotyka.

Pewnie tak, niemniej jednak pełzanie to pełzanie. Można by się spodziewać że każda forma energii dostarczana do materiału zwiększa podatność na pełzanie, nie tylko ciepło. Nie zdziwiłbym się gdyby różne promieniowania pomagały. Nie robię nic nuklearnego, ale AFAIK tam zakres materiałów na elementy bezpośrednio w strefie napromieniowanej jest mocno ograniczony- być może także pod tym kątem.

Konrad

Reply to
KA

Witam ! Dziękuje za zainteresowaniem tematem, mogę spac spokojnie. Faktycznie przeciez nie bylo by zjawiska zmęczenia materiału. pozdrawiam Yacek

Użytkownik "Pl_(N)_umber_One " snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w wiadomości news:etrgob$e3o$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Reply to
Yacek

Hm, pelzanie przeciez powinno zachodzic takze w warunkach stalego obciazenia - wybitnie nie zmeczeniowych ..