powodz

Taki sobie filmik przy wysokim stanie wody

Woda sie przelewa na srodku mostu, a na bokach nie. Czy to nie powinno byc tak ze taki most na srodku jest najwyzszy ?

Ten sie zapadl ? Bo zeby rzeka miala na srodku wyzszy powiom to nie uwierze :-) Chociaz ... moze na srodku turbulencje wyzsze, albo na dnie jakas przeszkoda ?

I chyba ten sam most, ale z drugiej strony

?v=ZeqL4s59j8k Bo ten to wyraznie zapadniety ... ale czemu ?
na srodku podmylo ?

A tak juz przy okazji - jak oni to zbudowali ?

nie stawiali rusztowania od dna ?

J.F. <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał(a):

Równanie Bernouliego się kłania. Tam gdzie większa prędkość (środek nurtu), tam wyższe spietrzenie.

Najpierw podwiesili łuk:

Tu widać etapy prac:

WM

Reply to
WM

W dniu 2012-01-21 13:50, J.F. pisze:

Jak na mój gust, koryto pod mostem jest szersze niż koryto przed mostem. Część wody odchodzi w bok a ta część w środku nurtu wali w płytę pomostu. Na chłopski rozum:) Równanie Bernoulliego nie ma tutaj zastosowania bo to jest przepływ burzliwy (nielaminarny) w korycie otwartym.

Reply to
"inż. Jaskiniowy"

Dnia Sun, 22 Jan 2012 17:15:49 +0100, "inż. Jaskiniowy" napisał(a):

A jak bysmy mieli w laboratoryjnych warunkach splyw laminarny, to by mialo?

Niestety - nie czuje procesu u podstaw r.B. wiec nie bardzo ogarniam jego stosowalnosc, ale jesli dobrze licze to nawet 0.5m/s dawaloby efekt 1.25cm.

WM snipped-for-privacy@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał(a):

A nie czasami równania Naviera-Stokesa? Mechanikę płynów miałem dość dawno, ale nie bardzo rozumie co ma równanie Bernouliego do rwącej rzeki z założeniami dla których zostało to równanie wyprowadzone.

Reply to
lukaszPK

lukaszPK snipped-for-privacy@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał(a):

Chodziło mi o calkowita energie przeplywu, a rownanie Bernouliego to uwzglednia. Do przeplywow w kanalach otwartych tez czasem stosuje sie RB.

Jezeli energie kinetyczna przeplywu zamienic na energie potencjalna wyz. poziomu cieczy, to ta metoda mozna pompowac ciecz na duze wysokosci.

Na tej zasadzie dziala taran hydrauliczny (ram pump).

WM

Reply to
WM

WM snipped-for-privacy@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał(a):

Nie będę się sprzeczał, bo nie jestem pewien, ale:

"Obowiązuje w podstawowej wersji dla stacjonarnego przepływu" "Przepływ stacjonarny może odbywać się z różnymi, na ogół niezbyt wysokimi prędkościami. Jednym z warunków jego istnienia jest zachowanie laminarności przepływu." źródło:

"Bernoulliego równanie, w fizyce równanie opisujące przepływ niezaburzony (laminarny)"
Rzeka nie ma przepływu laminarnego. Chodziło mi o to założenie.

Reply to
lukaszPK

lukaszPK snipped-for-privacy@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał(a):

W korytach otwartych przeplyw dzieli sie na spokojny i rwacy. Granice stanowi przeplyw krytyczny, odpowiadajacy minimum energii.

straty np. na turbulencje uwzglednia wspolczynnik alfa:
WM

Reply to
WM

A ta rzeka z filmu to gdzie miała laminarny przepływ?

Konrad Anikiel snipped-for-privacy@gmail.com napisał(a):

Rownanie Bernouliego dla rzeczywistego przeplywu jest nieco inne, niz dla przeplywu idealnego, bo uwzglednia straty energii. Dlatego zalozenie laminarnosci przeplywu nie jest konieczne.

To czy przeplyw jest laminarny, czy burzliwy, zalatwia wartosc wspolczynnika alfa, przy czlonie z kwadratem predkosci. Linki podalem w poprzednim poscie.

WM

Reply to
WM