Radio w kosmosie

Witam!

Weźmy takie oto rysunki poglądowe:

faktycznie część sygnału emitowanego przez maszty radiowe przenika atmosferę i propaguje się dalej w przestrzeń kosmiczną? Jeśli tak, to jakiego rzędu może być moc takiego sygnału (weźmy np. Program I Polskiego Radia z masztu w Raszynie: 102,4 MHz, 120 kW)?

Pozdrawiam

Reply to
kosmonauta

kosmonauta pisze:

kris_gor

kris_gor pisze:

nurtujące mnie pytanie). Problem w tym, że przy projektowaniu RTCN-ów nikt nie stara się siać sygnałem po kosmosie umyślnie (tak przynajmniej mi się wydaje).

W każdym razie dzięki za zainteresowanie i odpowiedź. Teraz już wiem przynajmniej z jakiego rzędu tłumieniem należy się liczyć.

Pozdrawiam

Reply to
kosmonauta

Na mój gust to cześć sygnału idzie w kosmos. Bo niby jak by łączność z satelitami robili. Jak tam na gorze są ludzie to od biedy można by telegraf semaforowy używać do przekazywania informacji. Albo światło zapalać i gasić i morsem nadawać. Może satelity z ludźmi nie mają otwieranych z klamki okien żeby przewietrzyć, ale dziury z szybami wstawianymi na kit mają. A jak satelity bez ludzi to kto by taki telegraf uruchomił albo światło zapalał i gasił? No chyba ze z tymi lotami w kosmos to pic na wodę. Ruscy na ten przykład na kosmonautów zawsze brali bliźniaków jednojajowych. Jednego wysyłali a drugiego pokazywali że wrócił.

Reply to
kogutek