Re: Most

Ja nie o tym - wydaje mi sie ze "pomylil sie" co do typu konstrukcji.

> Wybral nieoptymalna. A potem ja poprawnie policzyl.

To co powszechnie uważa się za "optymalne" zmienia się w czasie wraz z usprawnianiem metod inżynierii, materiałów, technik budowania i eksploatacji. I właśnie żeby je usprawniać, trzeba raz na jakiś czas spróbować czegoś nowego. Nie widzę w tym moście żadnej pomyłki, raczej śmiałą (i udaną!) próbę sprostania wyzwaniu.

Nie bardzo rozumiem - 10cm stali peklo na wylot ? > Z powodu korozji ? > I nie stanowi to problemu w zbiorniku na 72 bar ? > Jakiej dlugosci jest to pekniecie ? > > Czy zle rozumiem "crack", i to jest plytka nadzerka ?

Nie, tam nie piszą o grubości ścianki reaktora tylko o strukturze w której on się znajduje. Sam reaktor pewnie ma grubo poniżej 200 mm. Poza tym nie piszą o rozmiarach pęknięcia, tylko o tym kiedy powinno rozrosnąć się do krytycznych rozmiarów. Jakie one są- nie wiem, trzeba by poszukać w SecXI, tam gdzieś jest. "Crack" to pęknięcie, które propaguje z czasem, pod wpływem zmiennych naprężeń. Niestety, reaktory jądrowe mają ciągłe fluktuacje temperatury i ciśnienia, więc i pęknięcia wciąż się powiększają. No i powstają nowe. Pamiętaj że to BWR, czyli metal jest w warunkach ciągłego wrzenia czynnika, a to jest wyjątkowo wredne środowisko. Jak Sowiety zrobiły RBMK to świat zamiast zachęcać do poprawiania pomysłu, psy na nich wieszał za Czernobyl. Dopiero teraz Oak Ridge odkopuje dokumentacje swoich starych badań nad grafitowymi reaktorami. Konrad

Oczywiscie. Teraz chyba wiekszosc mostow jest "wantowych", a wczesniej nie bylo ich wcale.

Ale to mozna sprobowac na papierze. Studentowi nawet dac temat pracy - porownanie konstrukcji A z B.

Udana to chyba nie - jakos nie znalazl nasladowcow. Musi gorszy jest :-)

The pressurized vessel has a diameter of 4.04 m and is 19 m high, has a wall thickness of 10.2 cm and operates at 288 °C and 72 bar.

Co jesli dobrze licze daje naprezenie ok 144MPa od sil obwodowych i

75MPa od sily rozciagajacej denka - czyli mniej wiecej pasuje.

Tak to rozumiem, tylko nie bardzo sobie potrafie takie waskie pekniecie na glebokosc 10cm spowodowane korozja [tak wiki sugeruje]. I nie bardzo sobie potrafie wyobrazic spokojny zywot z takim strumieniem wody przez szczeline. Zaspawalbym to chyba jakos.

W odnosniku 18 jest dokladny opis, ale po niemiecku. Na ile zrozumialem - pekniecie jest na spawie, dopuszczalna dlugosc jest 2.8m, na razie [ops - w 1998] sumaryczna dlugosc wszystkich w tym spawie jest 1.4m, ale zadne nie jest na wylot (keiner der Risse ist wanddurchdringend).

no coz, jak sie okazuje swiat mial chyba sporo racji, nawet jeszcze przed Czarnobylem :-) Choc z drugiej strony .. tych RBMK troche pracuje, biorac pod uwage radziecka jakosc wykonania i obslugi, to to bardzo bezpieczne konstrukcje musza byc, skoro tylko jeden wybuchl, i to przy sporej ludzkiej pomocy..

Ale to mozna sprobowac na papierze.

> Studentowi nawet dac temat pracy - porownanie konstrukcji A z B.

Jasne. Napewno przewidzi jakie problemy mogą wyjść w trakcie realizacji inwestycji i w eksploatacji. Widzę że jesteś głęboko przekonany do swojej tezy że ten most to porażka, a głównym argumentem jest dla Ciebie to że Ci się nie spodobał... Konrad

Hej, on nie ma prowadzic inwestycji, tylko wstepnie zaprojektowac i policzyc jakie sa wymogi i okreslic czy to ma jakies zalety. Jak bedzie mialo to moze ktos sie zaczne tym interesowac. Obawiam sie tylko ze nie bedzie mialo.

On mnie zaintrygowal. Jest inny niz inne. Inne wiadomo dlaczego sa jakie sa - ten mi sie tylko o tyle nie podoba ze nie wiem.

Zeby on byl jakis piekny to moze bym nie protestowal. Ale to zwykle pudelko, co tam sie ma podobac, albo nie podobac :-)

A nie widzac sensu konstrukcyjnego ani innych takich konstrukcji - tak, przekonany jestem ze to porazka. Mysle ze z powodow ekonomicznych.