Jak bardzo śmigło składane?

Witam.
Kupiłem dziś śmigło składane, bo chcę zelektryfikować mój szybowiec.
Sprzedawca dopasował mi także kołpak do tego śmigła. Ale składając je w
domu, okazało się, że łopaty dają się wychylać na kołpaku IMO za bardzo
do przodu. Kąt pomiędzy łopatami a osią silnika wynosi ok. 135 st.
Tu zdjęcie:

Gdy założę to śmigło na napęd i go uruchomię, obracające się łopaty
pozostają jednak w płaszczyźnie prostopadłej do osi silnika.
Nigdy nie miałem do czynienia ze śmigłami składanymi i tu moje pytanie:
czy to normalne czy jednak wymienić kołpak?
Przecież przez takie wychylenia łopat tracę ciąg...
Reply to
Bartek
Siła odśrodkowa ma większą wartość niż ciąg śmigła więc sytuacja ze zdjęcia nie wystąpi w trakcie pracy silnika. W czasie lotu szybowego opływ powietrza wokół kadłuba spowoduje złożenie łopatek i ich pozostanie w takiej pozycji do momentu lądowania lub ponownego włączenia silnika.
Reply to
Skazoo Bemowo RC
Tak myślałem. Czyli nie wymieniam kołpaka. Zastanawiam się jednak, na ile śmigło traci na swej sprawności. Wszak podczas ruchu wirowego jego łopaty są nieznacznie wychylone do przodu (o kilka st.). Czy ta utrata sprawności jest na tyle mała, że można ją pominąć w każdym przypadku? Może inaczej - czy zdarzyło się komuś, że ograniczenie wychyleń łopat śmigła do poz. prostopadłej do osi silnika polepszyło osiągi?
To to wiem. :-) Dzięki za odpowiedź.
Reply to
Bartek
Użytkownik "Bartek" snipped-for-privacy@interia.pl napisał w wiadomości news:ed7b42$j7n$ snipped-for-privacy@bandai.magma-net.pl...
Nie masz racji. Nie wiem jak zmierzyłeś, że łopaty wychylą się do przodu (w kierunku lotu). Ja używam napędów elektrycznych ze śmigłami składanymi od paru lat i z moich obserwacji wynika, że łopaty przy pełnym obciążeniu paradoksalnie są odchylone lekko do tyłu. Zauważ, że łopata nie ma osi obrotu (składania się) idealnie na końcu, na jej przedłużeniu, (wtedy tak jak w helikopterach odchylałaby się rzeczywiście w kierunku ciągu-czyli do przodu) lecz ma kształt bardzo wydłużonej litery L, a oś wzdłuż której łopata się składa (tam gdzie jest połączona sworzniem lub śrubą z kołpakiem) znajduje się na końcu "stopki" tej litery L. Jest to zrobione celowo. Po pierwsze po złożeniu w locie szybowym łopaty dobrze leżą na kadłubie dając najmniejszy opór a po drugie środek ciężkości łopaty jest nieco odchylony i w ruchu, w połączeniu z siłą odśrodkową daje to właśnie taki efekt, że łopaty nie odchylają się w kierunku lotu, a nawet "zostają" nieco w tyle. Tak więc wszystko jest w porządku z Twoim kołpakiem.
Reply to
invalid unparseable
przodu (w
A na to nie wpadłem... Nie wziąłem pod uwagę tego zakrzywienia łopaty przy osi i faktycznie moje rozumowanie było błędne. Chylę czoła i dziękuję za odpowiedź.
Reply to
Bartek
Czołem ! Ustaw lewe obroty i zabacz jak wtedy ustawią sie łopaty śmigła - kierunek obrotów nie wpływa w zauważalny sposób na ustawienie łopat. Pozdrowienia TomekK
Reply to
tk333