latanie we mgle- jak sie zachowuje model?

witam!
wczoraj z rana umowielm sie z kolega niemodelarzem zeby mu pokazac swoj
szybowiec jak lata... ten kto mieszka w krakowie wie jaka mgla byla:(
zebralismy sie jednak ok 10.30 liczac ze na otwartej przestrzeni jest jakos
lepiej(moze jakis wiaterek)... na smietniku jednak bylo jeszcze gorzej-
widocznosc max. 40-50 m. nic to stwierdzilem sprobojemy na skroconym holu
(ok.40 m).pierwszych lotow dokonywalem wlasnie na takim holu i bylo ok..
wczoraj jednak po porstu kicha! majac za soba juz z 40 lotow nigdy nie
latalo mi sie tak zle! wrazenie bylo takie ze model wiecej spadal niz
lecial, w ogole go nie niosly te skrzydelka.. zastanawialem sie czy cos jest
nie tak z wywazeniem,katem natarcia,trymowaniem,wychyleniami sterow..
wszystko ok! gdy juz mialem zwijac hol, niepocieszony okrutnie (nie dosc ze
odwalalem kaszane przed soba to jeszcze kumplowi to raczej nie
zareklamowalem modelarstwa :() w pewnym momencie zaczal wiac ledwo
wyczuwalny wiaterek, po chwili gdzieniegdzie zaczalem zauwazac dalsze
krzaczki i blekit nieba. pomyslalem ze ostani raz proboje i idziemy...
naciagnalem hol i polecial! lot byl extra! wydluzylem hol i kolejne loty
wypadly jeszcze lepiej :) kumpla tak zarazilem ze kupuje swojego szybowca na
gwiazdke:) czy to mgla tak pogarsza wlasnosci lotne czy to raczej moje
niedoswiadczenie?? przy pogodzie bardziej bezwietrznej niz wczorajsza juz
latalem i model zachowywal sie ok!
pozdr!
Reply to
mr_qpa
Cześć, Podczas latania we mgle płaty pokrywają się kropelkami wody co jest zabójcze szczególnie dla profilu laminarnego. Nawet najlepszy model w takich warunkach przeistacza się w latającą cegłę.
Pozdrawiam Marek
Reply to
Marek Jankowski
Ja we mgle oblatywałem swój ostatni model. W locie jakiś taki ociężały był więc wylądowałem. Na ziemi okazało się że wszystykie krawędzie natarcia są oblodzoene !!! Łącznie z krawędziami natarcia łopatek turbinki, którą był napędzany ten model (EDF- 75)!!! Czegoś takiego w życiu nie widziałem.
Pozdrawiam Marcin
Reply to
Marcin
doda³bym, ¿e poza pogorszeniem w³asno¶ci profilu, model dostaje masy, co te¿ nie jest bez znaczenia...
Reply to
batched
wITAM!
mr_qpa wrote:
Jesli mgla 'trzyma sie ziemi' to znaczy ze powietrze jeszcze 'sie dusi' :o) We mgle latalo mi sie dobrze jak mgla oderwala sie od ziemi i wisiala na pulapie paru metrow... ale nie polecalbym latania we mgle bo latanie 'na sluch' nie jest zbyt precyzyjne a model moze calkiem daleko odleciec :o)))) Jak robilem filmik (latanie we mgle - na mojej stronie) to Aeronka na 15 sekund wleciala w gruba warstwe mgly i znikla mi z oczu... kierujac sie sluchem i ostatnia zapamietana pozycja modelu wprowadzilem ja w lekki luk majac nadzieje ze pojawi sie w 'oknie' pomiedzy chmurami mgly..... pojawila sie.... a ja wiecej tak latac nie bede ;o)))))))))))
Reply to
Arcimek
U¿ytkownik "Arcimek" snipped-for-privacy@f.plNOSPAM napisa³ w wiadomo¶ci news:Xns943D7C4E528CFarcimekpwm@193.110.122.80... . ale nie polecalbym latania we mgle bo latanie 'na
szczegolnie nie polecane latanie na s³uch szybowcem :D tak jak kolega qpa ;)
pozdr
Reply to
DreD
dobrze wiedziec :) moj to raczej daleki do laminarnego.. profil "szkolny" (plasko wypukly)
tez o tym myslalem ale skrzydelka bywaly bardziej wilgotne po ladowaniu w rosie (pokrycie oracover)
tak czy siak ciesze sie ze to nie moje zdolnosci, a aura byla przyczyna.. mgla byla z rodzaju "mleko" biala i wystepujaca na kazdej wysokosci,jednolicie... jak konczylo sie holowanie trza bylo robic zwrot bo pare metrow i zniknalby obrys :P jak to mowia jak sie nie wywrocisz to sie nie nauczysz :)
pozdr
Reply to
mr_qpa
- witam "batchedzie", odezwij sie na priva, zamowiles "Mechanike modeli... i co dalej? wycofujsz sie? inni czekaja Pozdrawiam serdecznie, Ryszard Jankowiak -------Original Message------- From: snipped-for-privacy@newsgate.pl Date: 24 listopad 2003 12:08:49 To: snipped-for-privacy@newsgate.pl Subject: Re: latanie we mgle- jak sie zachowuje model?
doda³bym, ¿e poza pogorszeniem w³asno¶ci profilu, model dostaje masy, co te¿ nie jest bez znaczenia... -- BlueS.batched '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' GG2953330 < odetnij "_nospam" z adresu, jakby co > .
Reply to
Ryszard Jankowiak
Tak przy okazji - jak myślisz, z jakim ładunkiem maksymalnym może latać Aeronka?
Reply to
PiotrP
Witam!
PiotrP wrote:
Moja uniosla bez problemow dodatkowe 100g :o)))) Wiecej balem sie obicazac ;o))))))
Reply to
Arcimek
Użytkownik DreD napisał:
To sie chyba nazywa IFR ;)...
Pozdrowienia snipped-for-privacy@wp.pl
Reply to
mozzo
Hehe..... w IFR to sie ma jeszcze jakies przyrzady... tutaj to juz raczej telepatia ;o)))))))))))))
Reply to
Arcimek
Na dodatkowe serwo Hs55, spadochron i elektroniczną piszczałkę-lotnika wystarczy. ;)
Reply to
PiotrP
Dziś ukończyłem budowę nowego deproniaka na 400-tkę z przekładnią 4:1 i sporym śmigłem i przeraziłem się... dobre 550g wagi! waga oczywiscie brutto z akku 8x500AR. Ale widzę na Twojej stronce, że Aeronka waży 580g przy 15dm2, więc mój Yamato (nazwa robocza) ze swoimi 19dm2 powinien się wznieść jednak. Widzę, że zasilasz Aeronkę akumulatorami 700mAh. Czy to może wodorki Sanyo Twicell? Jak właściwie nazywa się profil Aeronki?
Reply to
PiotrP
Witam!
PiotrP wrote:
Beeeeeeeeeeedzie! :o))))) tylko ja mialem przekladnie 2.33:1 i smiglo 9x6, a po dluzszym juz lataniu wydaje mi sie ze lepsza by byla mniejsza przekladnia i ciut mniejsze smiglo
Nie. To Panasonic P70AR.
O ile dobrze pamietam to klasyczny ClarkY
Reply to
Arcimek
Tak myslałem, ale nie chciałem dać plamy. ;) Podejrzewam, że dodatkowy dźwigar, czy raczej beleczka przed dźwigarem, jest czymś w rodzaju turbulatora, podobnie jak w szybowcu Alexa. W ostatnim numerze Modelarza pan Wiesław Schier porównuje profil Clark Y i NACA 6409 z prostymi R-310 i R-308. Okazuje się, że te drugie mają lepsze charakterystyki. Ciekawe, jak wypadłby Clark Y z takim "bulbulugatorem". Planuję tej zimy zbudować coś z balsy. Wacham się między Aeronką i Wicherkiem. Zastanawiam się także nad wyborem profilu. Na razie poczekam na dalsze części serii artykułów o Wicherku. A póki co... leży jeszcze trochę depronu. :)
Reply to
PiotrP