łódka

Witam,

Troszkę z nudów kupiłem taki wrak:

celu pierwszej przygody z modelarstwem. Jestem elektronikiem i mam odrobinę doświadczenia z mechaniką, może sobie jakoś poradzę.

Prosił bym o wyrozumiałość w odpowiedziach lub skierowanie mnie w miejsca gdzie mógłbym znaleźć odpowiedzi na nurtujące mnie pytana.

W czasie mycia, szczególnie górnej części miejscami starła się biała farba i wylazł czerwony plastik, jaka farbą można go malować?

Spód kadłuba jest chyba inaczej malowany, bo warstwa wydaje się trwalsza i grubsza, czy tu należny stosować inną farbę, czy w ogóle tego nie malować?

Z wierzchu jest kilka dziur po starym osprzęcie, w jaki sposób dokonać renowacji tak by po malowaniu nie było śladu po tych otworach i by to się nie rozsypało po pierwszym pływaniu?

W dnie jest pękniecie przy mocowaniu starego osprzętu, o którym sprzedający zapomniał wspomnieć. Pękniecie ma chyba charakter zmęczeniowy, dużo mniejszych pęknięć na długości ok 5 cm wzdłuż wklejonego w dno wzmocnienia (półeczki?). Pękniecie idzie w poprzek kadłuba i jest symetryczne. Jak to zabezpieczyć? Myślałem by usunąć to coś, co jest przyklejone wewnątrz kadłuba, oczyścić powierzchnię i dać na spód kawałek maty szklanej znacznie większy od uszkodzenia.

Tu są zdjęcia, przepraszam za kiepską jakość:

na którym nie wiadomo co widać to jest oświetlony od wnętrza kadłub, zdjęcie robione z zewnątrz. Widać tam prześwitujące prostokątną wklejkę chyba z pleksi oraz drewnianą prostokątną podkładkę.

Chciałbym zabudować w kadłub napęd elektryczny, jakie są zasady dobierania mocy i obrotów silnika do takiego rozwiązania? Kadłub ma długość ok. 70 cm i szerokość 25 cm, śruba napędowa ma maksymalną średnicę 40 mm. Jak przeglądam internet to silniki elektryczne bez szczotkowe są przeważnie charakteryzowane poprzez coś co ma jednostkę KV i maksymalny prąd chwilowy. Jakie parametry powinien mieć silnik do tego modelu? (raczej z tych tańszych niż droższy). Co oznacza "Outrunner" w nazwie silnika?

Pozdrawiam, Andrzej.

Reply to
Andrzej W.

Na tym zdjęciu widać napęd:

Czy taki pobór wody do chłodzenia mocno wpływa na wydajność napędu? Nie będę używał chłodzenia wodnego, więc mogę nie montować tej rurki. Czym uszczelniać przeloty w dnie kadłuba, na ster chłodzenie i wał? Czy nie powinna to być jakaś masa elastyczna? Np. na tym zdjęciu
ć uszkodzenia w miejscu mocowania wału od wewnątrz. Przypuszczam, iż powstały one na skutek wibracji silnika, który był pewnie na sztywno, bez amortyzacji zamocowany w kadłubie i przenosił swoje drgania na wał również zamocowany na sztywno.

Czy silnik z poniższego linku będzie się nadawa?

Pozdrawiam, Andrzej.

Reply to
Andrzej W.

Witaj,

niestety nie pomogę Ci w renowacji i uzbrojeniu kadłuba, gdyż latam, a przedtem jeździłem - nigdy nie pływałem. Natomiast mogę pomóc w elektronice. Ten silnik, to "outrunner" lotniczy i do łódki się nie nadaje. Chyba, że ma być to łajba a nie szybki ślizgacz.

Zajrzyj na świeżo odrestaurowane forum pfmrc.eu - są tam działy dla wodniaków. Z całym szacunkiem dla usenetu - ta forma komunikacji niemal zanikła jeśli chodzi o modelarstwo.

Reply to
crazy4volvo

W dniu 2012-04-19 13:44, Andrzej W. pisze:

ciach

n mieć silnik do tego modelu? (raczej z tych

ciach

outrunner oznacza że obraca się w tym silniku zewnętrzna część korpusu. Taki silnik zdecydowanie nie nadaje się do łodzi. Zainteresuj się silnikami bezszczotkowymi ale inrunner co najmniej z radiatorem a najlepiej z chłodzeniem wodnym. Ten typ łodzi to ślizgacz wymagający sporych mocy i wysokich obrotów. Z tańszych: silniki szczotkowe klasy

500 + (chociaż może być za mało do wprowadzenie tej łódki w ślizg). Poszukaj jakiegoś forum związanego z modearstwem wodnym o ślizgach - tutejsza grupa raczej większość to latacze ;)

tu masz trochę na szybko znalezionej teorii :

praktyki

miłej zabawy.

Reply to
tompolex

Dziękuję za odpowiedzi, te na grupie i te prywatne. Poczytałem już sobie trochę i wygląda na to, że ślizg na początek to najgorszy wybór. :-)

Już wiem, outrunner to złe rozwiązanie, kierując się trochę ceną zdecydowałem się na Graupner SPEED 600 RACE 8,4V (6312).

Muszę teraz odgadnąć z jakiego materiału jest mój kadłub, by móc go naprawić, nie jest to na pewno laminat. Są na to jakieś metody? Spód kadłuba ma grubość ok. 1mm, jest biały w całe swojej objętości, elastyczny, gładki i niezbyt twardy. Góra kadłuba jest z czerwonego materiału trochę cieńszego, elastycznego ale chyba bardziej kruchego.

Reply to
Andrzej W.

W dniu 2012-04-23 21:36, Andrzej W. pisze:

Wybierając silnik pamiętaj że potrzebujesz jeszcze kontroler do niego, jedno i drugie w przypadku silników bezszczotkowych drogie ale za to trwałość oraz sprawność znacznie lepsza i znacznie lepsza inwestycja na przyszłość jeśli zabawa ci się spodoba

Co do materiałów - ciężko zgadywać .. góra to prawdopodobnie zwykły laminat lub plastik łatwy do sklejenia zwykłym cjanoakrylem, dół jeśli jest eleastyczny to rodzaj abs w przypadku pęknięcia trudno naprawialny ..niby są do tego kleje ale skuteczność pozostawia wiele do życzenia - najlepiej naprawia się przez "spawanie", możesz też próbować laminować od wewnątrz żywicami epoksydowymi plus tkanina, wcześniej porządnie zmatowić i odtłuścić

Reply to
tompolex

W dniu 2012-04-24 12:58, tompolex pisze:

Co do silnika to na razie ten Graupner SPEED 600 RACE 8,4V ze względu na cenę, kontroler i radio będzie mojej produkcji. Mam nadzieję, że nie spalę silnika, mam trochę ogniw LiFe z poprzedniego projektu a one dają tyle prądu ile silnik sobie weźmie...

Do tego się skłaniam, dam laminat na całość i mam nadzieję, że będzie dobrze.

Reply to
Andrzej W.

W dniu 24.04.2012 20:02, Andrzej W. pisze:

Jaki jest tego sens? Używny komplet aparatura + zintegrowany wodoodporny kontroler, np samochodowy, kosztuje dosłownie grosze. Jakby było trzeba to w gratach u siebie też znajdę a i w ogłoszeniach mnóstwo tego.

Reply to
Tom01

W dniu 2012-04-25 00:13, Tom01 pisze:

Zabawa i satysfakcja. Czasem co prawda coś nie wyjdzie, ale kto by się tym przejmował :-) Wszystko da się kupić, ale nie daje to wtedy takiej frajdy.

Reply to
Andrzej W.

Obawiam się, że możesz się ostro przy tym sfrustrować - zrobienie radia działającego przy silniku szczotkowym z poborem kilkunastu amperów nie na leży do prostych. Sam kontroler jest prosty - 2 tranzystory, stabilizator i uC, ale aparaturę imo lepiej kupić chińską - najtańsza kosztuje ~100zł a ryzyko, że się będziesz musiał wyprawiać na środek jeziora po model jakby mniejsze.

Reply to
Michoo