nadajniki z pelnym sterowaniem plata w szybowcach

Witam

Ktore odbiorniki z tych tanszych potrafia obsluzyc mikserami i sterowaniem z nadajnika zmiennosc profilu plata w szybowcach sportowych? Chodzi mi o podpiecie obu lotek pod oddzielnych kanalach (roznicowe wychylenie) oraz klap na 3 kanale i mozliwosc regulacji za pomoca jakiegos suwaka lub ew. drazka gazu kata splywu calego skrzydla lekko w gore i w dol aby mozna bylo balansowac wlasnosciami aerodynamicznymi modelu (predkosc/termika).

Z tego co znalazlemw necie to chyba najtanszy bylby Multiplex Cockpit MM. Czy sa jakies inne w podobnej cenie?

Reply to
sector

sector napisał(a):

Witam Nie wiem ile kosztuje Multiplex ale wydaje mi sie ze Hitec Eclipse 7QPCM lub sanwa RD8000 powinny sie nadac

Hitec kosztuje okolo 1400 Co do Sanwy ciezko mi cos powiedziec ale cena powinna byc podobna lun ciut wyzsza.

W Warszawie te aparatury sprzedaja dwie firmy, jedna nie ma strony www z kolei druga firma dopiero rozpoczyna dystrybucje.

Ewentualne info moge wyslac na priv.

Pozdrawiam Jerzy Dabrowski

Reply to
Jury

Wtej chwili tylko sie orientuje, bo uzywam Sanwy VG-6000 i jestem bardzo zadowolony, jednak funkcji, o ktorej opisalem nie da sie na niej zrealizowac, choc oczywiscie wszelkei miksery inne ma. Mozna zrobic klapolotki - lotki i klapy na oddzielnych kanalach i motylka do ladowania. Jednak sterowania plaszczyzna plata sie nie da zrealizowac. To jest w zasadzie najbardziej skomplikowana rzecz, ktora mozna wymyslec dla modeli samolotow (konkretnie szybowcow) jsli chodzi o funkcje aparatury, nie liczac funkcji smiglowcowych.

Reply to
sector

witam, nie jestem do konca przekonany czy zrealizujesz opisywane funkcje odbiornikiem. na pewno mozna to wykonac za pomoca aparatury eclipse7. pozwala ona podlaczyc lotki i klapy do odzielnych kanalow (4rech) i odpowiednio zaprogramowac sterowanie kazda powierzchnia z osobna + oczywisnie kombinacje mixerow. poczytaj manual. jesli chcesz podesle na priv.

Reply to
Piotr Sadowski

Jesli nie zalezy Ci na obslugiwaniu hamulca (klapy w dol i lotki do gory) tylko samej krawedzi splywu (gora,neutrum,dol) to CockpitMM wystarczy, jesli jednak chcesz zaprogramowac w pelni skrzydlo np. do F3B (ruch calego splywu+ kompensacja wysokoscia, hamulec, podbicie klapami przy zaciaganiu wysokosci itp) potrzebny bedzie przynajmniej Multiplex Profi 3010.. Tzn w cockpicie mozna nawet ustawic "sposobem hamulec", ale stracimy wtedy ruch krawedzi splywu do gory, co w sumie nie zawsze imho az tak duzo daje.

Pozdrawiam

Reply to
KrzysiekP.

Oczywiscie chodzilo o NADAJNIKI ;o))) Poczytam o tym radyjku.

Reply to
sector

Tak przy okazji: jak sie ustawia zmiksowanie steru wysokosci z lotkami? mam ten mikser w radyjku, ale nie uzywalem. Co to da podczas lotu?

Reply to
sector

a w MM nei da sie tak zrobic, ze calym splyw ustawiasz tym suwaczkiem na srodku (gora, dol i pozycja na srodku) a hamulce robisz na drazku gazu?

Reply to
sector

Ustawianie klap na suwaku to jest moim zdaniem nieporozumienie. Przełącznik trójpozycyjny jest w tym przypadku dużo lepszy.

Pozdrawiam Piotr

Piotrp_de

Nie wiem czemu taki mikser miałby służyć...

Pozdrawiam Piotr

Piotrp_de

Cześć,

dokładnie jest jak opisałeś, a dla niektórych modeli można jeszcze dodać hamulce aerodynamiczne oraz podwójne lotki (oprócz klap) oczywiście z ich różnicowaniem (także klap). Ja mam taką "bestię" - DG 600. Ma co prawda tylko pojedyncze lotki, ale po 3 serwa w płacie (lotka, klapa, hamulec). Tak naprawdę to w takich modelach dopiero moje MC 24 komfortowo zaspokoiło moje potrzeby. Z tego co wiem MC 22 też sobie z tym radzi. Nie wiem jak w tym względzie rozbudowane jest MC 19, ale sądzę że klapy i lotki na pewno potrafi obsłużyć łącznie z buterfly...

Problem mikserów płatów jest największym wyzwaniem dla nadajnika. Szczególnie, że np niekiedy ważny jest punkt zadziałania (offset) miksera - nie wszystkie nadajniki na taki komfort pozwalają.

No ale mówimy tu już o tych najbardziej skomlikowanych sprawach.

Pozdrawiam Piotr

Piotrp_de
Reply to
Marek Jankowski

Ooo- nie złośliwość mną powodowała. Klapolotki z wysokością oczywiście tak. Ja miałem przed oczyma "automatyczna kompensację wysokości" w zakrętach :-))

Pozdrawiam Piotr

piotrp_de

Taką namiastką hamulców aerodynamiczynch jest stawianie obydwu lotek ku górze. Maksymalne mechanicznie możliwe wychylenie.

Zalety: lekka stabilizacja modelu w osi poprzecznej, zwiększone opadanie.

Wady: Słaba reakcja na lotki, gdy te są maksymalnie wychylone ku górze. Pomocna, a moim zdaniem nawet niezbędna jest wtedy funkcja redukowania różnicowości - co pozwala na większe wychylenie ku dołowi odpowiedniej lotki. Wadą też jest mniejsza skuteczniość niż hamulców.

Mikser ten pozwala na wyrównanie momentu wywołanego przez lotki. Czyli kompensuje sterem wysokości tak by model dalej był we właściwym położeniu (nie zadzierał czy nie nurkował).

Moim zdaniem ta korekta tylko wtedy da się "czysto" ustawić gdy możemy zdefiniować punkt zadziałania (offset). Inaczej trzeba dodatkowo położenie modelu korygowac wysokością manualnie.

Pozdrawiam Piotr

Piotrp_de

Osobiście używam JR 3810, do startu klapy na dół - na przełączniku z możliwością pogłębienia na potencjometrze, przełącznik na środku -model tylko z podstawowymi mikserami, zaś do speeda przełącznik do przodu - klapy i lotki podnoszą się do góry oraz zaczynają słuchać wysokości, na koniec oczywiście buttrefly. A JR 3810 chyba tańszy od MPX 3010, zresztą JR 378 też dużo z tego umie i używany za 700 zł :-) Pozdrawiam

Reply to
arek