[RC] lotki - szczeliny

Prawdę mówiąc do tej pory nie przejmowałem się tematem, ale przyczytałem, że lotka u góry powinna być złączona z płatem za pomocą taśmy, bez szczeliny. U mnie natomiast żadnej taśmy nie ma, a szczelina jest tak około 1-1.5mm.

Praktycy, powiedzcie jakie to może mieć znaczenie? Zwłaszcza jeśli idzie o skuteczność lotek? Bo nie wiem czy warto coś kombinować...

Reply to
Jakub Witkowski
Robert Gadomski
Reply to
Robert Gadomski

Dnia 08/13/2003 11:34 AM, Użytkownik Robert Gadomski napisał:

To rozumiem, sam podobnie wydedukowałem. Zastanawiam się tylko ile może "przeciec" przez taką szczelinę, i czy róznica jest odczuwalna czy nie.

Reply to
Jakub Witkowski

A tak praktycznie to z czego te zawiasy? Tylko nie mowcie ze z tasmy na krokodyle :-)

Grzegorz

Reply to
egon

Tylko w tym momencie nie dostan ataku serca: z przezroczystej tasmy klejacej. Takiej biurowej :) Tylko zeby byla dobra i nie odlazila. Jesli skrzydlo i powierzchnie po cieciu lotki polakierujesz 3-4 razy szlifujac drobnym papierem miedzy lakierowaniami to otrzymasz ladna gladka powierzchnie, doktorej tasma dobrze sie przyczepi. Wazne, zeby zrobic to dwustronnie, w sposob ktory rysowalem i opisywalem w innym watku. Jasli bys przykleil tylko od gory to ci sie lotka w locie odklei. Moze zreszta sa jeszcze inne metody robienia lotki. Ja znam taka, a nikt inny nic nie mowi. Pozdrawiam, Robert

Reply to
Robert Gadomski
Reply to
Robert Gadomski

Taśma jest trwała, jeżeli jeszcze doda się z drugiej strony, to jest nie do zerwania, nawet flatter wytrzyma. Ale nie może to być taka zwykła biurowa, tylko bardziej elastyczna i ciut grubsza, w sklepie pap. szukaj takiej, że wygląda jak krążek szkła, bez bąbli i zanieczyszczeń i widać wyraźnie szpulkę. Są też specjalne. Zwykła biurowa robi się krucha jak folia.

A co do szczeliny - zaburzenia strugi są odczuwalne przy profilach laminarnych. Tam górna powierzchnia (no i jej gładkość) odgrywa kapitalne znaczenie. I o tyle o ile polemizowałbym z tym wyrównywaniem ciśnienia przez szczelinę z zawiaskami, o tyle napewno powstaje zaburzenie turbulentne.ALE W PROFILACH LAMINARNYCH. W jakimś popularnym NACA możesz zapomnieć. Jedynie daje to łatwość wykonania i prostota naprawy. Dalczego nie w NACA? Ano dlatego, że tu obszar turbulentny zaczyna się wcześniej, niż szczelina lotki, więc jej istnienie lub nie nie ma znaczenia. Oczywiście mam na myśli szczelinę, a nie dziurę na palec. Sam stosuję to rozwiązanie w szybowcach i kombatach. Duże modele samolotów, trenery itd mogą lub nie muszą - nie ma to żadnego praktycznego znaczenia.

I jeszcze jedno - Zawias z taśmy idzie zawsze od góry, a podcięcie krawędzi od dołu. Góra profilu skrzydła jest najważniejsza. Do tego stopnia, że w profilu laminarnym pastuje się często przed lotem skrzydło Plastmalem

Pozdrowienia Sławomir 'Gmeracz' Gmerek - lotnicze RC =========================================== Polska Witryna Modelarska:

Original Message ----- From: Robert Gadomski snipped-for-privacy@reebok.pl To: snipped-for-privacy@newsgate.pl Sent: Wednesday, August 13, 2003 1:40 PM Subject: Re: [RC] lotki - szczeliny

Reply to
Sławomir Gmerek