RC- napęd

Witam!!!
Zwracam się do was drodzy modelarze z zapytaniem: Czym różni się silnik
tunelowy od odrzutowego??
Za odpowiedzi dziękuję i życzę wesołego Nowego Roku!!!
Reply to
graf
Użytkownik graf snipped-for-privacy@polbox.com w wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:bsslgv$9p4$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...
w wielkim uproszczeniu: A, napęd tunelowy: silnik "konwencjonalny" (spalinowy, elektryczny) napędza wentylator (turbinę) pracujący w osłonie - tunelu. siła ciągu powstaje na łopatach wentylatora - siła aerodynamiczna. B, napęd odrzutowy: siła ciągu jest efektem istnienia III zasady dynamiki Newtona - jest reakcją na energię gazów wylotowych ;-) towarzyszące (niekiedy) elementy obrotowe są elementami pomocniczymi (spręż wstępny, en. elektr.)
Reply to
Renart F.
No cóż, w skrócie to będzie tak: Napęd tunelowy polega na obudowaniu śmigła/wentylatora kawałkiem rury celem zwiększenia sprawności. Naped odrzutowy to wszelkie rozwiązania polegające na uzyskaniu siły ciągu przez spalenie paliwa w komorze spalania, które powoduje gwałtowny wzrost objętości gazu i, co za tym idzie, ciśnienia. To z kolei pociąga za sobą gwałtowne wyrzucenie gazu przez dyszę wylotową, wyzwalajace siłę odrzutową. Nie wiem czy jasno się wyraziłem, bo już jestem trochę zmęczony :) Pozdrawiam, Heyoan
Reply to
Robert 'Heyoan' Gadomski
Bardzo dziękuje za wszelkie odpowiedzi. Chyba teraz rozumiem na czym polega różnica.
Maciek
Reply to
graf
Dodam w takim razie, że w modelarstwie, napęd tunelowy stosuje się głównie jako tańszą, "wizualną" namiastkę napędu turboodrzutowego, czy też turbowentylatorowego (ten ostatni, w rzeczywistym lotnictwie, jest udaną, powszechnie stosowaną hybrydą napędu tunelowego i odrzutowego). Pozdrawiam, Heyoan
Reply to
Robert 'Heyoan' Gadomski