serwomechanizm...

Witam serdecznie Wszystkich grupowiczów, jestem tu po raz pierwszy i mam
do¶æ nietypowe pytanie... Mianowicie powiem z góry ¿e nie znam siê na
czym¶ takim jak modelarstwo itp, jadnak potrzebujê porady, a raczej
jakich¶ informacji na temat serwomechanizmów u¿ywanych w modelach
samochodów, samolotów itp... Gdzie na necie jest jaki¶ sklep z takimi
rzeczami? Czy serwomechanizmy dzieli siê jako¶ pod wzglêdem mocy
silniczka, gabarytów? Potrzebujê niedrogi serwomechanizm który
dysponowa³by znaczn± si³± i by³ w stanie wykonaæ obrót osi o co najmniej
90 stopni... Powiem wprost, chodzi o co¶ takiego co zamknie i otworzy
zawór kulowy... Gotowe elektrozawory s± bardzo kosztowne, albo nie
dostêpne w sprzedazy dla zwyklego smiertelnika, dlategote¿ chcê wykonaæ
co¶ takiego samemu modyfikuj±c standardowy zawór, jednak potrzebna jest
przek³adnia z do¶æ du¿± (o ile mozna mowic o uzywaniu duzej sily
zakrecajac zawor powiedzmy od pralki :) ) si³±... Proszê o jakie¶ linki,
porady i dziêkujê za wyrozumia³o¶æ... :)
Reply to
Maciek C
Kup sobie elektrozawór od pralki, bêdzie pro¶ciej i taniej - np w serwisie pralek.
Pozdrawiam Zbyszek
Reply to
Zbyszek
Dnia 2004-06-30 00:15, Użytkownik Zbyszek napisał:
Zależy do czego. Elektrozawór do pralek nadaje się tylko do wody pod sporym ciśnieniem różnicowym. Nie zadziała w instalacji niskociśnieniowej/niskoprzepływowej. Ma też dość mały otwór. Poza tym, potrzebuje 220V.
(Wiem coś o tym, bo sam chciałem zastosować elektrozawór do sterowania nagrzewnicą samochodu - pralkowy zupełnie się nie nadał)
Reply to
Jakub Witkowski
Dnia 2004-06-29 21:24, Użytkownik Maciek C napisał:
Jest kilka sklepów, mój ulubiony to riku, serwomechanizmy:
akurat tanich serwomechanizmów mają mało. Proste serwo "standard" kosztuje normalnie około 50-60zł.
Nestety, moment zwykłego serwa może być za mały jak do zaworu, jest to zwykle zaledwie kilka kg/cm. Poza tym musisz jeszcze wiedzieć, że serwo modelarskie potrzebuje odpowiedniego sygnału sterującego, w postaci impulsu o określonej długości powtarzanego co określony czas, a więc wymagany byłby jeszcze kawałek elektroniki na zewnątrz. Oraz zasilanie +5V.
Reply to
Jakub Witkowski
Napisz dok³adnie co to za zawór kulowy (jakie to konkretnie jest zastosowanie), to mo¿e kto¶ co¶ wymy¶li. Jak napisa³ Jakub: pomys³ z serwem modelerskim niestety raczej nie bêdzie ani prosty ani tani :( Bêdzie te¿ prawdopodobnie technicznie (i co za tym idzie kosztowo) przeinwestowany chocia¿by z tego powodu, ¿e ty prawdopodobnie potrzebujesz zawór tylko otworzyæ albo zamkn±æ, a serwo to do¶æ z³o¿ony mechanizm ze sprzê¿aniem zwrotnym, pozwalaj±cy sterowaæ proporcjonalnie po³ozeniem orczyka. Pozdrawiam, Robert
Reply to
Robert 'Heyoan' Gadomski
Witam, Jeżeli ma to być sterowanie proporcjonalne zaworem to prawie ma to sens, ale i do takiego sterowania (kiedy parametrem sterowanym jest wydatek) wystarczy na zaworze jakiś silnik z przełożeniem ślimakowym. Ma to to tylko tę właścowość (nie wadę) że nie jest to szybkie. Jeżeli zaś potrzebujesz szybkiego sterowania to chyba najlepszy będzie solenoid (taki elektromagnes z tłokiem) z odrobiną mechaniki aby krótki skok solenoidu zamienić na obrót o 90 stopni.
Pozdrawiam Zbyszek Denis
---------------------------------------------------- Wygraj rewelacyjny odtwarzacz DivX/DVD - zobacz:
Zbyszek Denis
U¿ytkownik "Maciek C" snipped-for-privacy@idea.net.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:40e1c1a9$ snipped-for-privacy@news.vogel.pl...
daj np. dluga srube i wykorzystaj ja jako slimak i jakis silniczek mocny na np. 12 V ( np od recznej wkretarki) w ten sposob bedziesz mial mocny i tani silownik, ktory spelni twoje oczekiwania
Tomek
Reply to
tomm
Hmm, no w³a¶nie, a jaki siê nada³??? W³a¶nie potrzebuje do tego, do nagrzewnicy samochodowej... Jakby¶ co¶ wiedzia³ na ten temat to wal na maila :)
Reply to
Maciek C
Mo¿e silnik od podno¶nika szyb w samochodzie?
zbyszek
Reply to
Zbyszek
Zrezygnowałem z projektu... :/
Moje ogrzewanie w samochodzie ma taką właściwość, że jak dźwignia nagrzewnicy jest trzy milimetry bardziej w lewo, to leci ziąb, a trzy w prawo - ukrop. I jeszcze zależy od np. prędkości jazdy... ciężko tym regulować. Dlatego chciałem zrobić elektroniczny regulator, ale właśnie zabrakło mi sensownego elementu wykonawczego. Zresztą, cały samochód jest wart może 2000zł...
Reply to
Jakub Witkowski
Użytkownik Jakub Witkowski napisał:
Jeszcze jednego nie wziąłeś pod uwagę. Gdybś podłączył układ regulacji do tej dźwigni, to po krótkim czasie miałbyś zawór do wymiany bo nie wytrzymałby i woda poszłaby w piach. One się do pracy ciągłej nie nadają. Z samym regulatorem nie powinno byc problemów. Zwykły jednokanałowy PID z odpowiednio dobranymi współczynnikami powinien spokojnie wystarczyć. Ale raczej nie typowy ze sklepu, bo wiekszość do szybkich obiektów nie nadaje się. Zauważ też, że regulacja temperatury w samochodzach opiera sie głównie na regulacji wydajnosci dmuchawy a nie trzepaniu zaworem wody.
Reply to
A.Grodecki
Hmm, mój jest warty mo¿e 5000 :) Dzisiaj kupi³em zawór stosowany w instalacjach gazowych Lovato, ma do¶æ du¿y przekrój, temp pracy od -20 do 120 stopni. Jest to zawór gazowy, jednak bior±c pod uwagê parametry mo¿na spróbowaæ go zastosowaæ. Ogladalem tez zawory do paliwa, ale maja du¿o za ma³y przep³yw... Zobaczymy, w przysz³ym tygodniu go zamontuje, teraz znajomy dotacza mi rurki, ktore umo¿liwi± jego pod³±czenie w moim aucie. Bedzie uruchamiany przyciskiem z kabiny, jesli sie sprawdzi wrzucam termostat na Atmelku i bêdê siê bawi³ w automatyczne sterowanie przep³ywem jak i nawiewem, a w konsekwencji utrzymaniem sta³ej temp w kabinie (oczywiscie wyzszej niz na zewn±trz), ale tak jak mówie, najwa¿niejsze, ¿eby siê zawór spawdzi³, bo bez tego bêdzie lipa :(
Reply to
Maciek C
Witam! U¿ytkownik "Maciek C" snipped-for-privacy@idea.net.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:40e5d85e$ snipped-for-privacy@news.vogel.pl... Nie ma co kombinowaæ. Poszukajcie na z³omowisku stare volvo 345 (gdzie¶ oko³o 1980 r)i wymontujcie z niego zawór z termostatem. Co prawda budowa oparta na zasadzie "lodówkowej" ale zdaje egzamin. Kiedy¶ takie mia³em i by³o OK! Pozdrawiam. Mariusz.
Reply to
Mariusz