Ta 152 - oficjalny (hehe) post projektu

I wlasnie zeby bylo jakos solidnie i konkretnie - uzgodnijmy sobie kto, co jak i do kiedy ulepi. Moze ramy czasowe - tak np do konca roku? Chyba wystarczy?
Uczestnicy - prosze sie dopisywac i okreslac :-) Ja zbuduje jako motyw przewodni Ta 152 H-1 w skali 1:48. Italerka z silnikiem dragona (mialem w pudle, dziwne prawda?) oraz blaszka eduarda no i pewnie jakies wlasne detale. Chyba ze mnie najdzie cos i nakupie jakis dziwnych zywic :-) Malowanie jak juz pisalem - bankowo "zielone 9" W.Reschke, WNr 150168. ZAKLEPANE (he he he :-)
Drugi model jaki ewentualnie bym dopisal to Ta 152 V7 czyli prototyp wersji C. Dragon, 1:72, malowanie w zasadzie bez wyboru - FI+XM.
To w zasadzie tyle z mojej strony Zabiore sie za H gdzies pod koniec sierpnia, C byc moze gdzies tez w tym terminie.
zapraszam osoby zainteresowane do udzuali w baliku a te juz zadeklarowane - prosze piszcie co i jak z Wami.
dzieki KP

Cześć
Podczas budowy Ta-162 italerka malowanie zapewne żółta 1.
Tak jak Kuba z silnikiem ( w tej chwili już w zasadzie skończonym:)).
Pozdrawiam Adam

Ta, Ty najpierw Mistela zrob;)
Pzdr, Pavvel

Pan tez juz skonczyl:) I to daawno:) Teraz czeka tylko na tak zwane dogodne warunki fotograficzne;)
Pzdr, Pavvel

dogodne
Tak jak ja! Tak jak ja! :)
pozdr Marcin (pvf) Krajewski
czesc niestety ze skanow nici, skaner mojego brata odmowil wspolpracy.... za to znalazlem Wam cos co powinno pomoc - oto Dora-13. Akurat silnik tego samolotu jest identyczny (z grubsza w tej kwestii) z tym, ktory napedzal "Heinricha", takie samo jest tez okapotowanie, jako ze po prostu byl to caly triebwerk. Na jednym ze zjdec widac te klapy. Narazie tyle, pora kupic w koncu ten skaner! :-)
KP
a no i link http://pub157.ezboard.com/fluftwaffeexperten71774frm7.showMessage?topicID=2 . topic

Przecież to coś zupełnie innego!!! Cała masa całych zespołów jest (a co dopiero szczegółów) jest zupełnie inna (chłodnica, sprężarka, system mocowania i łoże tego silnika, rury wydechowe,laweta działka i jego system wyrzucania łusek itd.) Także okapotowanie wcale nie jest identyczne (co najwyżej podobne, zresztą podobne jest i w 190D9 i w Ju 88G6)
pozdrawiam
Piotrek Gmurczyk

Jestem pewien, chociażby na podstawie JaPo.

Ten d13 na zdjęciach ma chlodnicę typową dla silnika 213A (czyli okrągła preforowana płyta przed silnikiem o dużej powierzchni czołowej) a ta 152 H miały chłodnicę w formie pierścienia o powierzchni czołowej prawie żadnej

ten na zdjęciach IMHO jest wyraźnie mniejszy niż w ta 152 H

na zdjęciach widać że jest jednak nieci inne, już choćby fakt że jewa dolna podpórka jest wyraźnie "zintergrowana" ze zbiornikiem oleju a prawa jest wyraźnie wygięta (zapewne w celu "ominięcia" elementów konstrukcji silnika) czy takie zjawiska występują w Ta 152 H ? Nie! Ponad to samo łoże jest mocowane do ścianki ogniowej a w Ta do specjalnej ramy (btw jej częścią jest jest właśnie laweta działka, w 190d laweta jest cześcia ścianki ogniowej) i dopiero ta rama jest przymocowana do ścianki ogniowej. Do tego same odkówki mają zupełnie inny krztałt (np. rysunek w/w JaPo). podobnie rzecz ma sie względem rur wydechowych

No właśnie na wychwytywaniu takich drobnych różnic polega robienie kilku/nastu wersji tego samego samolotu. Ostatecznie to 190A4 jest bardzo podobny do 190F8 ale nie są to jednak takie same samoloty, prawda?
pozdrawim
Piotrek Gmurczyk

Ok Piotrek, mogles tego nie wiedziec... Chetnie Ci wyjasnie D13 Franza Gotza, ostatniego Geschwaderkommodore JG 26, maszyna o numerze 836017 co oznacza 17 z kolei samolot serii 8 typu D wyprodukowana w zakladach Roland przybyla do jednostki w malowaniu uproszczonym (jakim, szkoda w tym miejscu czasu by pisac). Zostala bardzo pieknie przemalowana i odbyla kilka lotow bojowych. Po przejeciu przez aliantow (po zajeciu lotniska we Flensburgu) byla testowana w USA jako kompletne novum. Dla inzynierow byl to mariaz typowej Dory z silnikiem i pewnymi elementami planowanymi / wprowadzonymi juz w programie Ta 152. Po zakonczeniu testow dora 13 trafia do lamusa. Podczas "restoration" nie tylko silnik zostaje zamieniony, o zgrozo (lub raczej buhaha) do kadluba 836017 zabudowano plat D-9! Silnik....tez pochodzi z Dory - 9 czyli jest to ordynarny JUMO 213 A! Jak zerkniesz uwazniej zauwazysz przedziwne oslony podwozia glownego, zauwazysz nienormalna sprezarke, zauwazysz kupe innych bzdur chociazby na fotkach w aerodetail (jak i Walkaround, Modelart...). Po prostu Dora 13 z Champlin to mariaz D13 z D9....(o malowaniu nawet nie wspominam bo to kpina!!!) Teraz rozumiesz juz roznice np silnika? Oryginalny silnik przetrwal, jego zdjecia sa dostepne tu, prosze
http://republika.pl/sturmvogel/JUMO%20213%20D13 /
Teraz pozwol - ustosunkuje sie do Twoich argumentow OK?

jak juz pisalem, silnik wyremontowanej D13 jest inny. Zamieniony. Chlodnica w D13 (czyli silnika F1) powinna byc identyczna z ta z Ta 152 H (213 E) dziwnym tez nie jest dlaczego.

Gdyz to...zdjecia JUMO 213 A

dolna
silnika) czy

mocowane do

właśnie
rama
inny
wydechowych
Ok, tu moja wina. Napisalem sobie w pospiechu zbyt lekkomyslne ze okapotowanie jest podobne i silnik tez. Sorry, zle napisalem. Pozwol Piotrze i Wy - koledzy ze sprostuje co namieszalem. D13 ORYGINALNA ma silnik prawie identyczny z tym z Ta 152 H, egzemplarz po remoncie Nr1 ma silnik JUMO 213 A z dory 9! okapotowanie troszke inne w obrysie zas bardzo podobne w rzezbie wewnetrznej (no ale to w zasadzie jest podobne juz i w Jumo 213A wiec argument zaden, wybaczcie roztargnienie. Patrzac na fotki silnika D-13 w Aerodetail, Modelart, Walkaround widzimy nie silnik D13 a silnik D9! Co do mocowania loza silnika, wiem ze jest inne. To nie jest tematem dyskusji, prostym jest ze z definicji musi byc inne! Nie rozumiem dlaczego mi tlumaczysz jak to wyglada :-) Zas co do rur wydechu JUMO 213 E i F, upartym bede i twierdze - sa TE SAME :-) Mam do dyspozycji JAPO, Modelart, Aerodetail, Closeup'a czy nawet AJ-Press i smiem nieskromnie twierdzic ze to dobra dokumentacja! :-) Dodatkowo jesli lubisz takie detale - smiglo D13 a Ta 152 H jest z wygladu w skali 1:72 prawie identyczne zas rzeczywistosci bylo to zupelnie inne smiglo (VS9 - Ta, VS 10 D-13)

kilku/nastu
Dziwnym nie jest. Do bledu sie przyznaje, sorry :-) Jestem w stanie sprecyzowac roznice i napisac dokladne informacje (jesli kogokolwiek to interesuje zrobie to z wielka przyjemnoscia!)
Ostatecznie to 190A4 jest bardzo podobny do 190F8

A4 - F8? Nie sa podobne....z grubsza dla laika moze i tak, ale dla nas, nieeeeeee powiem tylko tyle, gdzies zgubiles pare cm.dlugosci (kadluba) oraz kaliber (luf km silnikowych).... to zartem :-) a tak naprawde - Fw 190 A, F sa dobrze znane, udokumentowane a Ta 152 czy pozne dory (11, 13 lub moj ostatni konik - 15) to wielka niewiadoma! dlatego sa tez takie fascynujace
pozdrawiam KP
Faktem jednak jest że samolot do którego zdjęć podałeś linka z Ta 152H nie ma nic wspólnego (w każdym razie niewiele). Ale nawet gdyby był to 190d-13 z oryginalnym silnikiem (213E) to i tak byłby tylko podobny do Ta 152H, a różnice między nimi mozna porównać właśnie do różnic między A4 i F8 (a'propos to różnica długości jest większa miedzy 190d i ta 152 niz ta między a4 i f8)
pozdrawiam
Piotrek Gmurczyk
p.s. Natomiast zawiłe historie wygladu kamuflarzu (bo to już klasyczne bajkopisarstwo) i dramatyczne losy pilotów nie mają chba wplywy na ew,. podobieństwo samolotów.
p.s. 2 monografię 190d i ta152 "AJpresu" mozna uznać co najwyżej za lichy merytorycznie przedruk Japo. Nawet nie potrafili porządnie przepisać danych z tabelki i dzięki temu ta 152h-0 zyskał całkiem ciekawe wymiary... bardzo nowatorskie podejście do tematu buhaha. Cakiem "nieźle przezentuje się też kilka rysunków Ta152 h-1, równie nowatorskie (jeszcze bardziej buhaha)

ma
jak juz napisalem nie doczytalem artykulu i nie obejrzalem wszystkich zdjec (z tego linka) nim go puscilem dalej na precla. Artykul traktuje o drugim remoncie D13 podczas ktorego zamontowany zostanie oryginalny silnik i plat. Nie zerknalem dokladnie co jest na fotkach i z rozpedu to puscilem wiec SORRY piaty raz nie bede pisal tego samego :-))))
Ale nawet gdyby był to 190d-13 z

mowa byla i jest o okapotowaniu (inne, OK) i silniku a tu sie bede upieral i czekam na dowod z Twojej strony na rozny wyglad ZEWN Jumo 213 E i F-1 (jesli juz tak drazyc). Jak mi udowodnisz ze JUMO 213 E i F roznia sie zewnetrznie w stopniu wiekszym niz znikomy i roznice te beda widoczne w modelu w skali 1:48 to Ci kupie calego takiego Focke-Wulfa! :-)

no przepraszam, tego nikt tu nie napisal!

danych z

no coz, dloatego korzystam z Modelarta, JAPO, Aerodetaila a publikacje AJ-Pressu traktuje troszke drugorzednie, niemniej nie deprecjonuje jej i nie uwazam za totalne dno!
pozdrowienia KP
ps - Piotrek, zaraz - skoro dysponujesz taka dokumentacja a tez budujesz Tanka to moze sam napisz cos na temat tych klap silnika (od strony wewnetznej) co?

Może być to?
http://users.pandora.be/Luchtoorlog_Warplanes/fwta152h_f.htm
Mam nadzieję że sprawa wyglądu wielu części Ta 152H w tym owych magicznych osłon silnika z zewnątrz i wewnątrz(i ew. różnic w stosunku do innych Fw) przestanie byc "wiedzą tajemną" otoczoną nimbem stwierdzeń "bo mi sie tak wydaje":) przy okazji widać tam różnice w wyglądzie silnika
pozdrawiam
Piotrek Gmurczyk

Cześć
Fajny pomysł - szkoda że mój angielski jest na poziomie "kali jeść, kali pić":((. Jak ktoś z kolegów jest biegły w jezykach obcych to można spróbować. Chyba to są rozsądni ludzie i napewno jakąś odpowiedź uzyskamy.
Pozdrawiam z placu boju Adam Krzowski
I ja też, i ja też! Aoshima 1:72, malowanie na razie nie znane ( może będzie SF?), + jakiś "no name" czeski silnik + jakieś blaszki
-- Pozdrawiam Piotrek

się, że przy kolegach mój "wkład intelektualny w zwycięstwo" będzie raczej skromny. Co do oznaczeń, to nie wiem, bo tak z Kubą rozmawialiśmy, żeby może każdy z "cztery ósemkowców" zrobił jakieś inne oznakowanie, a z kolei mi się podobały zamalowane krzyże na żółtej jedynce, więc zrobię jednak albo ją, albo jeszcze się zastanowię. PZDR -Socjo

Cześć
Kiedyś rozmawialiśmy , żeby każdy swojego Ta zrobił w innym malowaniu. fajnie było by gdzieś zebrać linki do profili bocznych, ewentualnie pełnych schematów malowania.
Pozdrawiam Adam Krzowski
Panowie mam Kagero o JG 301. Sa tam malowania do 1, 4 Loosa i mojej ulubionej 9 Reschkego. Tylko ze ja tego cholernego skanera nie mam :-( Jeszcze porzadnie udokumentowane sa prototypy V3 i V5 (bez numerow namalowantych rzecz jasna) oraz 150167... reszta to masakra pila mechaniczna =)
za to wrzuciłem Wam skan kilku sylwetek Ta 152 (w tym i C! :-)
http://republika.pl/sturmvogel/Ta%20152%20projekt/18.jpg
zerknijcie sobie acha - barwy góry Ta 152 H.... dawniej sugerowano 81 (braunviolet) / 83 (dunkelgrun), obecne badania jedynego zachowanego Ta 152 oraz analiza zdjec mowia co innego! Kolory 82 Hellgrun (czy Grun) i 83 (Dunkelgrun)! Ja osobiscie bardziej lubie zielono-zielone maszyny wiec sie ciesze....
pozdr KP
ps - a moze ktos pojdzie na calosc i zrobi 150010 jako Fe 112? (sylwetka 2 od dolu)
Znalazlem jeszcze pare rzeczy na temat konstrukcji Ta. Moze nie jest to dokladnie to o co chodzi bo to jakies plany dla RC-owcow czy jak ale czesc z nich moze sie przydac. Wydaja sie byc dosc dokladne wiec wedle uznania - mozna cos z tym zrobic. pliki sa do pobrania u mnie, tu
http://republika.pl/sturmvogel/Ta%20152%20projekt /
Acha, jutro wieczorem wywalam stamtad zdjecia silnika oraz to co wrzucilem teraz - darmowe konto niestety nie ma za wielkiej pojemnosci. W razie czego zawsze i chetnie podesle to zainteresowanej osobie!
pozdrowienia KP
Piotrek napisal:

działka,
zaczne od konca, za silnik powinienes wlozyc lawete dzialka MK 108. Dzialko to mocowane jest do specjalnej spawanej z rur konstrukcji na ktorej osadzone jest wraz z podajnikiem amunicji oraz wyrzutnikiem łusek. Widac to przez otwarte (jak w normalnej Dorze) wneki podwozia. Same zas wneki byly w tym samolocie dosyc puste (tak wyglada przynajmniej z rysunkow, zdjec nie kojarze). Wg JAPO tył wnęki podwozia stanowi normalnie jak i w fokach A i D dźwigar płata. Przezen rownież analogicznie przechodza rury kryjące lufy mauserow (151/20). Zaraz obok tych rur są zamki blokujące golenie podwozia. Centralna część wnęki, ta POD kadlubem jest pusta i widac bebechy, właśnie tył JUMO oraz lawete 108 wraz z tym podajnikiem. sam kadłub właściwy zaczyna się scianą ogniową, tyle ze inna jak w D9. Ta ścianka jest podobna do tej z D-13. Do niej wlasnie mocowana jest konstrukcja podtzymujaca dzialko. Tak bez skanera to tak ciezko.... ale jak znajde gdzies na sieci skany chocby AJ-Pressu to beda OK. Acha - wyrzeżbiles łoze? Mam pytanie, na jakim zródle się opierałeś? Bo to łoże w JUMO 213 E bylo inne jak w A...
pozdrowienia KP

tu
Dzialko
osadzone
No właśnie tej cholery nie widać na żadnym zdjęciu, a i rysunki nic mi nie mówią
Same zas wneki byly w tym

Ale widziałem w Dorze w szerszej części wnęki, przyśrodkowo od lufy, takie blachy z podłużnymi przetłoczeniami. Są one w blaszce Edka do Dory. Przypuszczam, że w Ta ich nie było bo miały trochę większe koła i przez to przetłoczenia na górnej powierzchni skrzydeł. Am I right? Ponadto w tej blaszce Edka sa jakieś niby kratowniczki wsadzane w środek między wnękami na koła. Są takowe w Ta?
. sam kadłub właściwy zaczyna

Rozumiem,że chodzi Ci o ścianę ogniową tuż przed kabiną. Niestety nie wiem jaka jest różnica między jedną a drugą. Mam tylko rysunek za strony 53 AJ-Pressu. Ale może mniejsza z tym, bo silnik odsłonię tylko z prawo-dolnej strony, więc jej nie będzie widać, jeśli zasłonię ją działkiem. Ale między łożem silnika a nią jest kratownica, do któerj to łoże jest mocowane. Na tym rysunku jest dość schematyczne, ale nie mam innego wyjścia, tylko zrobić wg niego.
Tak

jak pisałem AJ-Press posiadam

Zauważyłem, ładnie to narysowane jest w AJ-pressie i zrobiłem na pewno w wersji E. Zresztą w sieci wynalazłem kilkadziesiąt (!) zdjęć Ju-213 różnych wersji i rozpoznaję różnice między nimi.
-- Pozdrawiam Piotrek