Ta 152 - oficjalny (hehe) post projektu

I wlasnie
zeby bylo jakos solidnie i konkretnie - uzgodnijmy sobie kto, co jak i do
kiedy ulepi.
Moze ramy czasowe - tak np do konca roku? Chyba wystarczy?
Uczestnicy - prosze sie dopisywac i okreslac :-)
Ja zbuduje jako motyw przewodni Ta 152 H-1 w skali 1:48. Italerka z
silnikiem dragona (mialem w pudle, dziwne prawda?) oraz blaszka eduarda no i
pewnie jakies wlasne detale. Chyba ze mnie najdzie cos i nakupie jakis
dziwnych zywic :-)
Malowanie jak juz pisalem - bankowo "zielone 9" W.Reschke, WNr 150168.
ZAKLEPANE (he he he :-)
Drugi model jaki ewentualnie bym dopisal to Ta 152 V7 czyli prototyp wersji
C. Dragon, 1:72, malowanie w zasadzie bez wyboru - FI+XM.
To w zasadzie tyle z mojej strony
Zabiore sie za H gdzies pod koniec sierpnia, C byc moze gdzies tez w tym
terminie.
zapraszam osoby zainteresowane do udzuali w baliku a te juz zadeklarowane -
prosze piszcie co i jak z Wami.
dzieki
KP
Reply to
Kuba Plewka
Cze¶æ
Podczas budowy Ta-162 italerka malowanie zapewne ¿ó³ta 1.
Tak jak Kuba z silnikiem ( w tej chwili ju¿ w zasadzie skoñczonym:)).
Pozdrawiam Adam
Reply to
baz
Ta, Ty najpierw Mistela zrob;)
Pzdr, Pavvel
Reply to
nomail
Pan tez juz skonczyl:) I to daawno:) Teraz czeka tylko na tak zwane dogodne warunki fotograficzne;)
Pzdr, Pavvel
Reply to
nomail
U¿ytkownik snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl...
Tak jak ja! Tak jak ja! :)
pozdr Marcin (pvf) Krajewski
Reply to
Marcin (pvf) Krajewski
czesc niestety ze skanow nici, skaner mojego brata odmowil wspolpracy.... za to znalazlem Wam cos co powinno pomoc - oto Dora-13. Akurat silnik tego samolotu jest identyczny (z grubsza w tej kwestii) z tym, ktory napedzal "Heinricha", takie samo jest tez okapotowanie, jako ze po prostu byl to caly triebwerk. Na jednym ze zjdec widac te klapy. Narazie tyle, pora kupic w koncu ten skaner! :-)
KP
a no i link
Kuba Plewka
Przecież to coś zupełnie innego!!! Cała masa całych zespołów jest (a co dopiero szczegółów) jest zupełnie inna (chłodnica, sprężarka, system mocowania i łoże tego silnika, rury wydechowe,laweta działka i jego system wyrzucania łusek itd.) Także okapotowanie wcale nie jest identyczne (co najwyżej podobne, zresztą podobne jest i w 190D9 i w Ju 88G6)
pozdrawiam
Piotrek Gmurczyk
Reply to
piogmu1
Jestem pewien, chociażby na podstawie JaPo.
Ten d13 na zdjęciach ma chlodnicę typową dla silnika 213A (czyli okrągła preforowana płyta przed silnikiem o dużej powierzchni czołowej) a ta 152 H miały chłodnicę w formie pierścienia o powierzchni czołowej prawie żadnej
ten na zdjęciach IMHO jest wyraźnie mniejszy niż w ta 152 H
na zdjęciach widać że jest jednak nieci inne, już choćby fakt że jewa dolna podpórka jest wyraźnie "zintergrowana" ze zbiornikiem oleju a prawa jest wyraźnie wygięta (zapewne w celu "ominięcia" elementów konstrukcji silnika) czy takie zjawiska występują w Ta 152 H ? Nie! Ponad to samo łoże jest mocowane do ścianki ogniowej a w Ta do specjalnej ramy (btw jej częścią jest jest właśnie laweta działka, w 190d laweta jest cześcia ścianki ogniowej) i dopiero ta rama jest przymocowana do ścianki ogniowej. Do tego same odkówki mają zupełnie inny krztałt (np. rysunek w/w JaPo). podobnie rzecz ma sie względem rur wydechowych
No właśnie na wychwytywaniu takich drobnych różnic polega robienie kilku/nastu wersji tego samego samolotu. Ostatecznie to 190A4 jest bardzo podobny do 190F8 ale nie są to jednak takie same samoloty, prawda?
pozdrawim
Piotrek Gmurczyk
Reply to
piogmu1
Ok Piotrek, mogles tego nie wiedziec... Chetnie Ci wyjasnie D13 Franza Gotza, ostatniego Geschwaderkommodore JG 26, maszyna o numerze 836017 co oznacza 17 z kolei samolot serii 8 typu D wyprodukowana w zakladach Roland przybyla do jednostki w malowaniu uproszczonym (jakim, szkoda w tym miejscu czasu by pisac). Zostala bardzo pieknie przemalowana i odbyla kilka lotow bojowych. Po przejeciu przez aliantow (po zajeciu lotniska we Flensburgu) byla testowana w USA jako kompletne novum. Dla inzynierow byl to mariaz typowej Dory z silnikiem i pewnymi elementami planowanymi / wprowadzonymi juz w programie Ta 152. Po zakonczeniu testow dora 13 trafia do lamusa. Podczas "restoration" nie tylko silnik zostaje zamieniony, o zgrozo (lub raczej buhaha) do kadluba 836017 zabudowano plat D-9! Silnik....tez pochodzi z Dory - 9 czyli jest to ordynarny JUMO 213 A! Jak zerkniesz uwazniej zauwazysz przedziwne oslony podwozia glownego, zauwazysz nienormalna sprezarke, zauwazysz kupe innych bzdur chociazby na fotkach w aerodetail (jak i Walkaround, Modelart...). Po prostu Dora 13 z Champlin to mariaz D13 z D9....(o malowaniu nawet nie wspominam bo to kpina!!!) Teraz rozumiesz juz roznice np silnika? Oryginalny silnik przetrwal, jego zdjecia sa dostepne tu, prosze
Teraz pozwol - ustosunkuje sie do Twoich argumentow OK?
jak juz pisalem, silnik wyremontowanej D13 jest inny. Zamieniony. Chlodnica w D13 (czyli silnika F1) powinna byc identyczna z ta z Ta 152 H (213 E) dziwnym tez nie jest dlaczego.
Gdyz to...zdjecia JUMO 213 A
Ok, tu moja wina. Napisalem sobie w pospiechu zbyt lekkomyslne ze okapotowanie jest podobne i silnik tez. Sorry, zle napisalem. Pozwol Piotrze i Wy - koledzy ze sprostuje co namieszalem. D13 ORYGINALNA ma silnik prawie identyczny z tym z Ta 152 H, egzemplarz po remoncie Nr1 ma silnik JUMO 213 A z dory 9! okapotowanie troszke inne w obrysie zas bardzo podobne w rzezbie wewnetrznej (no ale to w zasadzie jest podobne juz i w Jumo 213A wiec argument zaden, wybaczcie roztargnienie. Patrzac na fotki silnika D-13 w Aerodetail, Modelart, Walkaround widzimy nie silnik D13 a silnik D9! Co do mocowania loza silnika, wiem ze jest inne. To nie jest tematem dyskusji, prostym jest ze z definicji musi byc inne! Nie rozumiem dlaczego mi tlumaczysz jak to wyglada :-) Zas co do rur wydechu JUMO 213 E i F, upartym bede i twierdze - sa TE SAME :-) Mam do dyspozycji JAPO, Modelart, Aerodetail, Closeup'a czy nawet AJ-Press i smiem nieskromnie twierdzic ze to dobra dokumentacja! :-) Dodatkowo jesli lubisz takie detale - smiglo D13 a Ta 152 H jest z wygladu w skali 1:72 prawie identyczne zas rzeczywistosci bylo to zupelnie inne smiglo (VS9 - Ta, VS 10 D-13)
Dziwnym nie jest. Do bledu sie przyznaje, sorry :-) Jestem w stanie sprecyzowac roznice i napisac dokladne informacje (jesli kogokolwiek to interesuje zrobie to z wielka przyjemnoscia!)
Ostatecznie to 190A4 jest bardzo podobny do 190F8
A4 - F8? Nie sa podobne....z grubsza dla laika moze i tak, ale dla nas, nieeeeeee powiem tylko tyle, gdzies zgubiles pare cm.dlugosci (kadluba) oraz kaliber (luf km silnikowych).... to zartem :-) a tak naprawde - Fw 190 A, F sa dobrze znane, udokumentowane a Ta 152 czy pozne dory (11, 13 lub moj ostatni konik - 15) to wielka niewiadoma! dlatego sa tez takie fascynujace
pozdrawiam KP
Reply to
Kuba Plewka
Faktem jednak jest że samolot do którego zdjęć podałeś linka z Ta 152H nie ma nic wspólnego (w każdym razie niewiele). Ale nawet gdyby był to 190d-13 z oryginalnym silnikiem (213E) to i tak byłby tylko podobny do Ta 152H, a różnice między nimi mozna porównać właśnie do różnic między A4 i F8 (a'propos to różnica długości jest większa miedzy 190d i ta 152 niz ta między a4 i f8)
pozdrawiam
Piotrek Gmurczyk
p.s. Natomiast zawiłe historie wygladu kamuflarzu (bo to już klasyczne bajkopisarstwo) i dramatyczne losy pilotów nie mają chba wplywy na ew,. podobieństwo samolotów.
p.s. 2 monografię 190d i ta152 "AJpresu" mozna uznać co najwyżej za lichy merytorycznie przedruk Japo. Nawet nie potrafili porządnie przepisać danych z tabelki i dzięki temu ta 152h-0 zyskał całkiem ciekawe wymiary... bardzo nowatorskie podejście do tematu buhaha. Cakiem "nieźle przezentuje się też kilka rysunków Ta152 h-1, równie nowatorskie (jeszcze bardziej buhaha)
Reply to
piogmu1
I ja te¿, i ja te¿! Aoshima 1:72, malowanie na razie nie znane ( mo¿e bêdzie SF?), + jaki¶ "no name" czeski silnik + jakie¶ blaszki
Reply to
Piotr Dmitruk
jak juz napisalem nie doczytalem artykulu i nie obejrzalem wszystkich zdjec (z tego linka) nim go puscilem dalej na precla. Artykul traktuje o drugim remoncie D13 podczas ktorego zamontowany zostanie oryginalny silnik i plat. Nie zerknalem dokladnie co jest na fotkach i z rozpedu to puscilem wiec SORRY piaty raz nie bede pisal tego samego :-))))
Ale nawet gdyby by³ to 190d-13 z
mowa byla i jest o okapotowaniu (inne, OK) i silniku a tu sie bede upieral i czekam na dowod z Twojej strony na rozny wyglad ZEWN Jumo 213 E i F-1 (jesli juz tak drazyc). Jak mi udowodnisz ze JUMO 213 E i F roznia sie zewnetrznie w stopniu wiekszym niz znikomy i roznice te beda widoczne w modelu w skali 1:48 to Ci kupie calego takiego Focke-Wulfa! :-)
no przepraszam, tego nikt tu nie napisal!
no coz, dloatego korzystam z Modelarta, JAPO, Aerodetaila a publikacje AJ-Pressu traktuje troszke drugorzednie, niemniej nie deprecjonuje jej i nie uwazam za totalne dno!
pozdrowienia KP
ps - Piotrek, zaraz - skoro dysponujesz taka dokumentacja a tez budujesz Tanka to moze sam napisz cos na temat tych klap silnika (od strony wewnetznej) co?
Reply to
Kuba Plewka
Może być to?
nadzieję że sprawa wyglądu wielu części Ta 152H w tym owych magicznych osłon silnika z zewnątrz i wewnątrz(i ew. różnic w stosunku do innych Fw) przestanie byc "wiedzą tajemną" otoczoną nimbem stwierdzeń "bo mi sie tak wydaje":) przy okazji widać tam różnice w wyglądzie silnika
pozdrawiam
Piotrek Gmurczyk
Reply to
piogmu1
się, że przy kolegach mój "wkład intelektualny w zwycięstwo" będzie raczej skromny. Co do oznaczeń, to nie wiem, bo tak z Kubą rozmawialiśmy, żeby może każdy z "cztery ósemkowców" zrobił jakieś inne oznakowanie, a z kolei mi się podobały zamalowane krzyże na żółtej jedynce, więc zrobię jednak albo ją, albo jeszcze się zastanowię. PZDR -Socjo
Reply to
socjo1
Cze¶æ
Kiedy¶ rozmawiali¶my , ¿eby ka¿dy swojego Ta zrobi³ w innym malowaniu. fajnie by³o by gdzie¶ zebraæ linki do profili bocznych, ewentualnie pe³nych schematów malowania.
Pozdrawiam Adam Krzowski
Reply to
baz
Panowie mam Kagero o JG 301. Sa tam malowania do 1, 4 Loosa i mojej ulubionej 9 Reschkego. Tylko ze ja tego cholernego skanera nie mam :-( Jeszcze porzadnie udokumentowane sa prototypy V3 i V5 (bez numerow namalowantych rzecz jasna) oraz 150167... reszta to masakra pila mechaniczna =)
za to wrzuci³em Wam skan kilku sylwetek Ta 152 (w tym i C! :-)
sobie acha - barwy góry Ta 152 H.... dawniej sugerowano 81 (braunviolet) / 83 (dunkelgrun), obecne badania jedynego zachowanego Ta 152 oraz analiza zdjec mowia co innego! Kolory 82 Hellgrun (czy Grun) i 83 (Dunkelgrun)! Ja osobiscie bardziej lubie zielono-zielone maszyny wiec sie ciesze....
pozdr KP
ps - a moze ktos pojdzie na calosc i zrobi 150010 jako Fe 112? (sylwetka 2 od dolu)
Reply to
Kuba Plewka
Znalazlem jeszcze pare rzeczy na temat konstrukcji Ta. Moze nie jest to dokladnie to o co chodzi bo to jakies plany dla RC-owcow czy jak ale czesc z nich moze sie przydac. Wydaja sie byc dosc dokladne wiec wedle uznania - mozna cos z tym zrobic. pliki sa do pobrania u mnie, tu
Acha, jutro wieczorem wywalam stamtad zdjecia silnika oraz to co wrzucilem teraz - darmowe konto niestety nie ma za wielkiej pojemnosci. W razie czego zawsze i chetnie podesle to zainteresowanej osobie!
pozdrowienia KP
Reply to
Kuba Plewka
Piotrek napisal:
zaczne od konca, za silnik powinienes wlozyc lawete dzialka MK 108. Dzialko to mocowane jest do specjalnej spawanej z rur konstrukcji na ktorej osadzone jest wraz z podajnikiem amunicji oraz wyrzutnikiem ³usek. Widac to przez otwarte (jak w normalnej Dorze) wneki podwozia. Same zas wneki byly w tym samolocie dosyc puste (tak wyglada przynajmniej z rysunkow, zdjec nie kojarze). Wg JAPO ty³ wnêki podwozia stanowi normalnie jak i w fokach A i D d¼wigar p³ata. Przezen rownie¿ analogicznie przechodza rury kryj±ce lufy mauserow (151/20). Zaraz obok tych rur s± zamki blokuj±ce golenie podwozia. Centralna czê¶æ wnêki, ta POD kadlubem jest pusta i widac bebechy, w³a¶nie ty³ JUMO oraz lawete 108 wraz z tym podajnikiem. sam kad³ub w³a¶ciwy zaczyna siê scian± ogniow±, tyle ze inna jak w D9. Ta ¶cianka jest podobna do tej z D-13. Do niej wlasnie mocowana jest konstrukcja podtzymujaca dzialko. Tak bez skanera to tak ciezko.... ale jak znajde gdzies na sieci skany chocby AJ-Pressu to beda OK. Acha - wyrze¿biles ³oze? Mam pytanie, na jakim zródle siê opiera³e¶? Bo to ³o¿e w JUMO 213 E bylo inne jak w A...
pozdrowienia KP
Reply to
Kuba Plewka
U¿ytkownik "Kuba Plewka" snipped-for-privacy@o2.pl napisa³ w wiadomo¶ci news:bifrgf$72v$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...
No w³a¶nie tej cholery nie widaæ na ¿adnym zdjêciu, a i rysunki nic mi nie mówi±
Same zas wneki byly w tym
Ale widzia³em w Dorze w szerszej czê¶ci wnêki, przy¶rodkowo od lufy, takie blachy z pod³u¿nymi przet³oczeniami. S± one w blaszce Edka do Dory. Przypuszczam, ¿e w Ta ich nie by³o bo mia³y trochê wiêksze ko³a i przez to przet³oczenia na górnej powierzchni skrzyde³. Am I right? Ponadto w tej blaszce Edka sa jakie¶ niby kratowniczki wsadzane w ¶rodek miêdzy wnêkami na ko³a. S± takowe w Ta?
. sam kad³ub w³a¶ciwy zaczyna
Rozumiem,¿e chodzi Ci o ¶cianê ogniow± tu¿ przed kabin±. Niestety nie wiem jaka jest ró¿nica miêdzy jedn± a drug±. Mam tylko rysunek za strony 53 AJ-Pressu. Ale mo¿e mniejsza z tym, bo silnik ods³oniê tylko z prawo-dolnej strony, wiêc jej nie bêdzie widaæ, je¶li zas³oniê j± dzia³kiem. Ale miêdzy ³o¿em silnika a ni± jest kratownica, do któerj to ³o¿e jest mocowane. Na tym rysunku jest do¶æ schematyczne, ale nie mam innego wyj¶cia, tylko zrobiæ wg niego.
Tak
jak pisa³em AJ-Press posiadam
Zauwa¿y³em, ³adnie to narysowane jest w AJ-pressie i zrobi³em na pewno w wersji E. Zreszt± w sieci wynalaz³em kilkadziesi±t (!) zdjêæ Ju-213 ró¿nych wersji i rozpoznajê ró¿nice miêdzy nimi.
Reply to
Piotr Dmitruk
No w³a¶nie tej cholery nie widaæ na ¿adnym zdjêciu, a i rysunki nic mi nie
Hnmm to calkiem ladnie wykonywal dragon w swym H1 w 1:72. Mysle teraz sam gdzie byloby to jakos ladnie rozrysowane... Hmmm
Absolutelly right. Ta mialy juz inny zupelnie centroplat, z szerszym rozstawem podwozia oraz przebudowanymi wnekami podwozia. Tych blach o ktorych mowisz nie zaobserwowalem, sa za to jakby ponitowane gesto blachy wlasnie w tym miejscu, za lufami w strone srodka. Widze to na zdjeciu w modelarcie, jest rowniez szkic elementow skladowych plata (wprawdzie z C, ale akurat centroplat i wneki sa w obu takie same).
Ponadto w tej
nie, ten element o ktorym piszesz ³±czy³ w placie starego typu (tzn tym z Fw A i D) dzwigar z czescia u nasady plata. Po obu stronach sa rynienki wyrzutnika lusek z MG 17 / 131. W Ta H nie ma tego, przynajmniej nigdzie nie widac i poza tym przez sam srodek wneki ukosnie przechodzi rynna wyrzutnika lusek ze 108. Patrzac od przodu jest ona skierowana tak \ .
prawo-dolnej
No tak, mialem na mysli ta scianke zaraz przed kabina. Byla to jedyna sciana ogniowa. Do niej mocowano ten stela¿ bêd±cy punktem mocowania ³o¿a silnika oraz lawety dzialka wraz z calymi bebechami. Szkic z AJ-pressu jest OK, z reszta to kopia tego z Modelarta :-)) Moze cos uda Ci sie dokombinowaæ z przekroju ze str 57. Samo zas dzialko z laweta...moze uda mi sie zrobiæ fotografie tego elementu i jakos sobie na podstawie tego wykoncypujesz reszte...
a masz moze gdzies na dysku te fotki? Wez podeslij jesli mozesz ok?
KP
ps - zaczynam pomalu zabierac sie za artykul o malowaniu Ta zarowno prototypow jak i tych "seryjnych". Mozna dostac lekkiego swira. Chyba opracuje to na przykladnie kilku znanych egzemplarzy gdyz tu wszelkie proby usrednienia i generalizowania koncza sie zle :-)
Reply to
Kuba Plewka