[totalny laik] Czy BEC reglera daje stabilizowane na

Czołem!

Mam takie mniej lotniczo-modelarskie pytanie.

Interesuje mnie mały, lekki układ elektroniczny dający z jakiegoś batterypacka na wejściu, stabilizowane 5V na wyjściu.

Przyszedł mi do głowy regler lotniczy - w zasadzie wszystko jedno, czy dla silników szczotkowych, czy bezszczotkowych - interesuje mnie i tak tylko obwód BEC zasilający normalnie odbiornik i serwa.

Do czego to? Chcę sobie zrobić zewnętrzną baterię do Samsunga Omni (PDA z telefonem), do którego fabrycznych zewnętrznych baterii nie znalazłem (albo były koszmarnie drogie ;). Omnia musi na tym wytrzymać około 10 godzin ciągłej pracy bez oszczędzania.

Myślałem o baterii rzędu 4 - 5Ah + reglerek, który da mi wymagane 5V na wyjściu (BEC). Do tego muszę dokombinować kabelek i powinno chodzić.

Teraz pytania:

Czy BEC daje stabilizowane 5V i czy można na nim polegać?

Jak działa odcięcie napięcia baterii?

Co sądzicie o tym reglerku: E-sky EK2-0600: Wymiary : 38 x 17 x 7,5 mm Waga : 9 g Prąd ciągły : 20 A Prąd max. 30 sek. : 25 A Obsługiwana ilość ogniw NiCD lub NiMH : 6 - 12 ( 6,0 - 12,0 V ) Obsługiwana ilość ogniw LiPol lub LiIon : 2 - 3 ( 7,4 - 11,1 V ) Dla silników klasy 370 - 400 BEC : 1,5 A / 5 V

Tutaj:

piszą, że odcięcie napięcia ma przy 4V. Jakoś tego nie łapię... Jak połączę szeregowo 3 lipole, to dostanę wyższe napięcie przy całkowitym rozładowaniu kompletu... Pytanie więc - jak działa takie odcięcie, czy da się je w tym modelu jakoś ustawić?

Każde wyjaśnienia będą pomocne ;)

Pozdrawiam

Mat

PS. Oczywiście najmniej zależy mi na spaleniu przy okazji Omni ;)

Reply to
news.neostrada.pl

Użytkownik news.neostrada.pl napisał:

We wszystkich reglach jakie spotkałem napięcie na wyjściu jest stabilizowane. W większości przypadków są to scalone stabilizatory napięcia 5V. W większych i lepszych reglach (a co za tym idzie droższych) jest stabilizator impulsowy.

Poniżej ustalonego progu napięcia wyłączany jest silnik, lub ograniczana jest jego moc. Na wyjściu 5V napięcie nie jest odcinane bo skończyłoby to się odcięciem zasilania odbiornika, serw modelu i w efekcie katastrofa lotnicza gotowa.

Stosowanie do tego celu regla, to wytaczanie armaty na wróble. Koledze potrzebny jest zwykły stabilizator napiecia. Najlepiej impulsowy coby zminimalizować straty.

Pozdrawiam Grzegorz

Grzegorz Kurczyk
<ciach wszystko>

BEC to stabilizator pozwalający zasilac np. serwa wymagajace napiec 4.8 do

6V z pakietu o wyzszym napieciu. Mozna mu ufac dopoki sie nie spali ;).

Napiecie odciecia, o ktore pytasz, to napiecie pakietu, przy ktorym regulator przestaje zasilac silnik. Nieobciazony silnikiem pakiet zazwyczaj jest jeszcze w stanie przez chwile zasilac serwa i odbiornik pozwalajac wyladowac.

Regulatory, ktore wymieniles jesli wierzyc podawanym parametrom nie sa przystosowane do LiPo.

Nawiasem mowiac stosowanie regulatora lotniczego do zasilania PDA jest dosc wyuzdanym pomyslem - chyba, ze ten PDA ma skrzydla i ma latac ;). Proponowalbym autonomiczny, impulsowy U-BEC np. f-my Pulso:

ęt sprawdzony przez kolegów samochodziarzy, 6V nie powinno zaszkodzić PDA (a w razie wątpliwości na 99% da się przerobić na 5V).

Reply to
Lukasz Spychalski
<ciach>

[...]

***

Hehe! Wyuzdany pomysł :D To w sumie najlepsze, na co wpadłem :D Jako alternatywa występowało samodzielne zmontowanie takiego stabilizatora - da się, ale za 30 zł, to mi się nie chce, poza tym, tu ludzie na takich mają sterowanie nietanich modeli latających, więc i niezawodność odpowiednia być musi.

Kwestia doboru modelu - taki bez stopnia mocy będzie oczywiście lepszy - lżejszy, tańszy, mniej kabli.

Pytanko - czy taki BEC potrafi zabić pakiet? No bo ja nie będę z niego korzystał 10 minut - to będą długie godziny. Teraz: jeśli pakiet zacznie słabnąć, tragedii nie będzie (jak u was), ale mogę załatwić pakiet, bo nawet tej sytuacji nie zauważę - Omnia ma własną baterię i z godzinę, czy dwie na niej pociągnie, kiedy pakiet będzie już zimny...

Pozdrawiam

Mat

Reply to
news.neostrada.pl

No to dobrze wiedzieć. Zasilacz sieciowy Samsunga ma 5V na wyjściu. Nie będę się kłócił z producentem i nie chcę ryzykować podpięcia np. 6V, gdyby stabilizacji nie było ;)

No to tym bardziej cieszy, bo odcięcie u mnie wprawdzie katastrofy nie spowoduje, ale w razie co nie zniszczę cel.

No dobrze - ten regler o którym pisałem ma kosztować w granicach 30 zł - to żadna armata - za takie pieniądze mogę sobie nawet pozwolić na to, żeby obwód mocy miał wakacje ;)

No chyba, że coś pokićkałem z ceną...

Mat

Reply to
news.neostrada.pl

Raczej "ze stopniem mocy, ale slabszym" - kazdy regulator obrotow ma stopien mocy. Wez jednak pod uwagę, że te slabsze regulatory przeznaczone sa do mniejszych i lzejszych modeli wyposazonych w miniaturowe, pobierajace niewiele pradu serwa. BEC-e w takich regulatorach sa zwykle zbudowane na małych układach stabilizatorów liniowych i nie sa w stanie dostarczac duzego pradu (blisko maksymalnego katalogowego) w sposob ciagly. Serwa ciagna prad zwykle chwilami.

Impulsowy BEC jest tu jedynym poprawnym rozwiazaniem.

BEC nie chroni pakietu. Musisz policzyć jego pojemnosc z zapasem, albo wymyslic jakies wlasne zabezpieczenie.

Reply to
Lukasz Spychalski

No dobra... Ale ktoś wcześniej napisał, że są same BECe - bez regulatora. O taki mi właśnie wyżej chodziło...

Wiesz... Ja potrzebuję 5V (najlepiej dość dokładnie) i 0,7A max na wyjściu. BEC 2A powinien bez problemu to obsłużyć prawda?

A jak rozpoznać impulsowy BEC? Czy istnieją regulatory/BECe, które potrafią podbić napięcie pakietu? Np. mam, no nie wiem... baterię 6 paluszków spiętych równolegle, dającą 1,5V, a taki BEC mi je podbija do 5V?

No wyczytałem już - odłącza silnik, ale nie odłącza sterowania, bo BUM gwarantowane ;) Więc BEC będzie sobie ciągnął z pakietu aż do jego śmierci... Musze nad tym, pomyśleć.

Dzięki za odpowiedzi.

MAt

Reply to
news.neostrada.pl

Oczywiscie, chociaz wtedy nie nazywa sie to BEC tylko przetwornica step up

nie ma problemu

Reply to
Darek_J