Gwint prostokątny w tokarce?!

wrote:

Panie Wiesiu, teraz zarys trapezowy już niemodny! Proszę, tu jest przykład trójkątnego: http://www.lmbearings.co.uk/index.php?p=roller-screws W maszynach CNC sie używa, to wytrzymuje dużo więcej niż trapez.
Konrad, a masz może rysunek takiej "Roller Screws" ale na tyle duży, aby się dało wydrukować na kartce A4?
Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

Też mnie mocno zaciekawiła konstrukcja , ale rysunku nie rozszyfrowałem. Kto zapoda czytelny rysunek tego ustrojstwa? Tak na marinesie to na CNC uczono mnie, że maszyny CNC mają głównie śruby kulkowe. Psot
wrote:

Dopiero wrciem z Polski. Prosz bardzo:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f7/Screw-Threaded_Mechanism.jpg
A tak w ogle http://www.google.co.uk/search?tbm=isch&hl=en&source=hp&biw=1920&bih=1137&q=%22roller+screw%22 Nienowe :-) Konrad

Dopiero wróciłem z Polski. Proszę bardzo:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f7/Screw-Threaded_Mechanism.jpg
A tak w ogóle http://www.google.co.uk/search?tbm=isch&hl=en&source=hp&biw 20&bih37&q=%22roller+screw%22 Nienowe :-)
Faktycznie, bardzo nienowe... Dzięki!
...a gdzie byłeś w Polsce?
Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.
wrote:

U siebie, w Gdyni. Konrad
&gt; &gt; Próbuję z JFem wspólnie dojść do wniosku że siły... są! &gt; Konrad &gt; PS chociaż na wyboczenie możnaby zaradzić ułożyskowaniem obu końców i &gt; solidnym naciąnięciem onej śruby. Wżyciu nie widziałem wyboczonej &gt; struny gitarowej, a one dość cienkie bywają :-) Prawda ! Tylko że one nie muszą się &quot;kręcić&quot;. Choć, kto wie, może i tę dolegliwość dałoby się pokonać, np. przez przewijanie. Pewnie jak te siły są takie małe, to i koła zębate pewnikiem są przewymiarowane. Fakt inny, koła zmianowe muszą być na tyle sporawych rozmiarów co by wymieniający je w gitarze miał co wziąć do ręki. Co by je czuł w palcach. Tak nawiasem, to na egzaminie klauzurowym ( prawie pół wieku temu) konstruowałem skrzynkę posuwów gwintowych w tym i śrubę pociągową tokarki średniej wielkości. Ukłony dla Kolegów ! W.Kr.

Wanie co tu zapaem w imadle eby si dremelem pobawi. Takie tanie Chung Hwa. ruba ma gwint jak najbardziej prostoktny. Wydaje mi si e zuyty prostoktny moe przypomina trapezowy ni e zuyty trapezowy upodobni si do prostoktnego. Konrad
wrote:

Właśnie coś tu złapałem w imadle żeby się dremelem pobawić. Takie tanie Chung Hwa. Śruba ma gwint jak najbardziej prostokątny. Wydaje mi się że zużyty prostokątny może przypominać trapezowy niż że zużyty trapezowy upodobni się do prostokątnego. Konrad
Uzupełnię wątek bom mądrzejszy w informacje. Gwint jest [był]oczywiście trapezowy.[DTR dorwałem]. Dla ciekawskich tematu:"jak to możliwe takie uszkodzenie" kilka uwag...Śruba pociągowa jest zrobiona z jakiegoś gó*na [niby stal,ale takiej to nie spotkałem]i wszyscy się dziwili, ze taka miękka.Podatna na uszkodzenie niczym aluminium. Po drugie: konstrukcja nakrętki [tak na oko to wykonana ze zwykłego mosiądzu] to wydaje się nieporozumieniem. Na przykład śruba jest podparta z jednej tylko strrony, a z drugiej [za nakrętką ] wisi w powietrzu. W nakrętce dwie śrubeczki M4 na wkętaczek-do kasowania luzu na gwincie [?!].Kasowanie luzu na tylko 3 zwojach gwintu w nakrętce [nakrętka jest podcięta]... A inne przyczyny? Nie smar, bo była smarowana, a nawet gdyby nie była to widziałem maszyny nie smarowane latami w idealnym stanie.. Najbardziej połączenie to dostaje przy "wypadkach"..Zakleszczenie się przecinaka i urwanie go- to potężne obciązenie na tę śrubę. Radełkowanie to spore siły działające, wyobolanie [jak ktoś tu zauważył] rónież . Częstym przypadkiem jest tragiczna na tokarce podjechanie za blisko szczęk i włączenie maszyny. Uszkodzenia mogą być wtedy tragiczne -również tej śruby.Włączenie zbyt dużego posuwu jak na dany proces [bo się "maca " parametry-to również potworne obciążenie śruby. W opisywanym przypadku przez pięć lat -zakładam- około dwa przecinaki urwane [zakleszczyły się w kanałku]w trakcie przecinania ,trochę radełkowania , ale bez przesady, kilka uderzeń niezbyt tragicznych szczękopodobnych [materiał nieosiowy uderzał o nóż i wystąpiło nadmierne obciązenie].. Obciążenie maszyny robotami prawie żadne..Około godziny na dobę i zazwyczaj "lekkie" robótki zero obciążeń... Główną przyczyną stanu-uważam- jest to, że konstrukcja tej maszyny wygląda jakby stworzono ją dla dziecka , przez dziecko... [materiał śruby wprawia wszystkich w osłupienie] ...
Psot
omoci wrote:

Moe egzemplarz trefny. Moe ruby nie obrobiono cieplnie. Takie tanie ruby nagniata si z mikkiej stali, jak zgniot jej nie umocni (a powierzchni przecie nie umocni choby si spoci) to skd ma byc twarda? Imadowe si nikluje, zanim ten nikiel odpadnie, to przez par lat potrafi by cakiem przyzwoity materia! Konrad
wrote:

Może egzemplarz trefny. Może śruby nie obrobiono cieplnie. Takie tanie śruby nagniata się z miękkiej stali, jak zgniot jej nie umocni (a powierzchni przecież nie umocni choćby się spocił) to skąd ma byc twarda? Imadłowe się nikluje, zanim ten nikiel odpadnie, to przez parę lat potrafi być całkiem przyzwoity materiał! Konrad
Śruba pociągowa tokarki powinna być zrobiona z "lepsiejszego" materiału [tak zwana "stal do nawęglania"]przynajmniej 40H i azotowana. Dzięki temu piekielnie odporna powierzchniowo na demolkę, a rdzeń "pracuje" [bo miętki] i poddaje się udarom.Najczęsciej na typowej śrubie nie widać zniszczeń i chropowatośc jest zachowana. Zniszczenie polega głównie na "wyciągnięciu" gwintu w miejscu najczęściej używanym co nie przeszkadza jako tako w toczeniu, lecz "ucieka " dokładnośc toczenia. Acha, znormalizowana typowa śruba ma gwint wytoczony, a nie gnieciony.I azotowanie po toczeniu. Psot
Psot wrote:

A tam nie ma wałka napędowego? W moim - starym wprawdzie, ale jarym TUBie - pociągowa się chyba nawet nie kręci przy toczeniu wzdłużnym.
On Thu, 16 Jun 2011 17:29:49 +0200, cef wrote:

Ale jednak jest sruba. Widac w jakiegos powodu potrzeba i sruby i walka napedowego, moge sie sprobowac dowiedziec czemu.
Przy czym walek nie zmienia problemu, bo nadal jakos przesuwac trzeba.
J.F. wrote:

No śruba jest do sprzężenia dokładnego przy toczeniu gwintów.

Wałek przesuwa na zębatce (skrzynka suportowa, nawrotnica itd)
cef wrote:

W starych maszynach śruba najczęściej jest nieosłonięta, to widać kiedy pracuje. W nowszych jest osłona, więc można myśleć, że śruba zawsze ciągnie suport.

No ale mowa jest o jakim czeskim szmelcu ktry si zuy od samego patrzenia. Co i jak powinno by robione to kady mia w szkole, ja mwi o sposobach zaistnienia produktu w Castoramie albo OBI... Konrad
Psot wrote:

Stawiam 10 EUR, że standard normalizowany w większości przypadków nie jest toczony.

Hehe, to ja dorzuc 10 funtw :) Oczywicie mowa o Tr i Acme, bo ju do rub kulkowych to toczone bd. Konrad
&gt; On Thu, 16 Jun 2011 17:29:49 +0200,  cef wrote: &gt; &gt;Psot wrote: &gt; &gt;&gt; Zniszczenie polega głównie na &quot;wyciągnięciu&quot; gwintu w miejscu &gt; &gt;&gt; najczęściej używanym co nie przeszkadza jako tako w toczeniu, lecz &gt; &gt;&gt; &quot;ucieka &quot; dokładnośc toczenia. &gt; &gt; &gt; &gt;A tam nie ma wałka napędowego? &gt; &gt;W moim - starym wprawdzie, ale jarym TUBie - &gt; &gt;pociągowa się chyba nawet nie kręci przy toczeniu wzdłużnym. &gt; &gt; Ale jednak jest sruba. Widac w jakiegos powodu potrzeba i sruby i &gt; walka napedowego, moge sie sprobowac dowiedziec czemu. &gt; &gt; Przy czym walek nie zmienia problemu, bo nadal jakos przesuwac trzeba. &gt; &gt; J. Tokarki produkcyjne nie posiadają śruby pociągowej tylko wałek pociągowy. W związku z tym na tokarkach produkcyjnych nie toczy się gwintów. Do napędu suportu wzdłużnego służy wałek pociągowy i taki fikuśny mechanizm w skrzynce suportowej. Tokarki pociągowe mają po za wąłkiem pociągowym jeszcze śrubę pociągową. Na tokarkach i nie tylko, wszystkie roboty po za gwintowaniem wykonuje się &quot;z wałka&quot;. &quot;Ze śruby pociągowej&quot; nacina się tylko gwinty. I każdy, kto robi inaczej jest dyletantem w obróbce maszynowej. Niszczy jeden z najdokładniejszych mechanizmów tokarki. Ukłony. W.Kr.