Zębatka

Jest taki mechanizm:

To coś w środku co jest napędzane widocznym na środku obrazka kołem zębatym ma jakąś nazwę? Ni to listwa zębata, ni to klasyczny wałek zębaty. Całość (wał) pracuje w osi Z i jest obracane 0-360 stopni.

Można kupić tak nacięty wał zębaty, czy trzeba rzeźbić samodzielnie?

Reply to
Astralny Rębajło

Niemożebyć. To koło zębate nie ruszy tego wałka, za mały skok, samohamowność mu się włączy.

Nie wiem o co biega. Rozwiązanie jest stosowane od 30 lat i wykonuje ponad 10mln cykli. Jest to najprostszy mechanizm góra-dół + obrót. Pytanie jest wyłącznie o dostępność/nazwę tego czegoś z zębami.

Reply to
Astralny Rębajło

W dniu 2021-06-26 o 16:06, Astralny Rębajło pisze:

Nie jest najprostszy, skoro nie potrafisz go sensownie opisać. 10 mln cykli to jak wałek pionowy jest napędem.

Reply to
cef

Tak to wygląda od silnika, do wałka. Nic to, coś samemu wyrzeźbię.

Reply to
Astralny Rębajło

cef napisał(a):

Kiedy nie znam nazwy tego czegoś niby "nagwintowanego". Faktycznie są inne mechanizmy góra-dół&obrót. Ten wydaje mi się najprostszy i najlżejszy.

Reply to
Astralny Rębajło

W dniu 2021-06-27 o 15:21, Astralny Rębajło pisze:

Prostszy i lżejszy jest choćby kołowrót. Nie widać dobrze z tego zdjęcia czy to pionowe to jest zębatka czy wałek ślimacznicy. A kierunek napędu na zdjęciu (jeśli faktycznie od strony pasków jest silnik) wyklucza to co Ty opisujesz, albo opisujesz inny mechanizm.

Reply to
cef

W dniu 2021-06-27 o 16:19, cef pisze:

To chyba jakiś mechanizm do teleskopu? Górny silnik ustawia azymut, a prawy kąt podniesienia? Obrót wałka ślimacznicy działa na kółko zębate mechanizmu, korygując dobowe zmiany kąta podniesienia?

WM

Reply to
WM

niedziela, 27 czerwca 2021 o 16:19:32 UTC+2 cef napisał(a):

Zębatka, tyle że taka fikuśna okrągła:) O take coś:

Tyle że nie płaska, tylko okrągła jak na załączonym obrazku.

Górny silnik odpowiada za obrót, silnik po prawej podnosi i opuszcza mechanizm.

No i gadaj.

Reply to
Astralny Rębajło

W dniu 2021-06-27 o 22:52, Astralny Rębajło pisze:

Mało prawdopodobne.

Reply to
cef

No to ja jeszcze bardziej nie wiem o co biega. Na co dzień w pracy mam takich zawodników: daj mi odpowiedź na moje pytanie, ale jest ono tak tajne, że nie mogę ci go zdradzić. Nauczyłem się ignorować.

cef napisał(a):

:)

Wiem gdzie zrobiłem błąd. Powinienem napisać że zębatka jest tylko u góry mechanizmu, jest połączona z wałkiem. Wałek pracuje z tulejach wewnątrz mocowania.

Reply to
Astralny Rębajło

WM napisał(a):

Część automatu do przenoszenia drobnych elementów wraz z ich obracaniem.

Grzebiąc w necie odkryłem przy okazji inne bardziej efektywne sposoby przenoszenia napędu. Kto by pomyślał:

Astralny Rębajło

W dniu 2021-06-29 o 18:08, Astralny Rębajło pisze:

Lubię różne dziwne mechanizmy. Wózek z takim nietypowym kołem jeździ we wszystkich kierunkach.

WM

Reply to
WM

A coreXY widziałeś?