Co to jest modelarstwo?

Witajcie! Sory za ten dumany mail.

W "to..to.." hobby bawie sie juz prawie 40 lat i przyznam sie ,ze z czasem zastanawialem sie kiedy konczy sie modelarstwo a kiedy zabawa ...ta dziecinna. Jak zaczynalem, nie bede wspominal bo pewnie rozsmiesze co niektorych ale jakie byly realia i mozliwosci w latach 60 tych w zdobycie materialow -niektorzy wiedza. Dla mnie modelarstwem jest budowa modelu od podstaw ,czyli majac plany jakiegos modelu z dostepnych materialow ....listewki ,sklejka .blaszki itp wspolczesne materialy buduje model. Inna dostepna wersja to kupuje gotowy zestaw i sam go skladam ewentualnie modefikuje. Oczywiscie pomijam RC czyli silniki i aparature do sterowania.Choc...byli modelarze ktorzy budowali silniki parowe do swoich modeli i co niektorzy nawet aparatury do zdalnego sterowania. Czy modelarstwem jest ....osoba posiadajaca "spora" kase i kupuje "gotowce" tzn model wyposazony w wszystkie cacka i "bawi" sie nim oblatowujac czy plywajac ...czy jezdzac na jakims placu?Jest to modelarstwo czy zabawa? Sory za ta dygresje

Stanislaw z Gdanska

Reply to
Trepczyk Stanislaw

| W "to..to.." hobby bawie sie juz prawie 40 lat i przyznam sie ,ze z czasem | zastanawialem sie kiedy konczy sie modelarstwo a kiedy zabawa ...ta | dziecinna. Moze nie dziecinna ale poprostu zabawa a nie modelarstwo.

> [...]

Reply to
Doman
Reply to
Aleksander Drabarek

Czas jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Podejmę się tego. Każde hobby, w tym modelarstwo, jest instytucją społeczną*. Każda instytucja ma cel jej przyświecający, nazywany przez socjologów zasadą naczelną, oraz funkcję, czyli skutek realizacji zasady naczelnej. Rozróżniamy dwa rodzaje funkcji - jawne (w przypadku instytucji rodziny jest to wychowanie dzieci) i ukryte ( w rodzinie jest to zaspokajanie potrzeby bezpieczeństwa, gromadzenie dóbr materialnych, kontakty płciowe współmałżonków...). Zastanówmy się jakie są funkcje modelarstwa? Czy jest to przekazanie własnego materiału genetycznego? Nie, na pewno nie. A może jest to zapewnienie dóbr materialnych? E, chyba też nie. Może przedłużenie lub ratowanie życia? Może czasami. Jaka zatem jest podstawowa funkcja modelarstwa? Jest nią przyjemne spędzanie wolnego czasu!* Nie ważne czy modelarzem jest osoba młoda, czy też pamiętająca matkę komunę, czy jest to osoba biorąca udział w zawodach, czy robiąca modele na półkę - cel działania jest jeden. Funkcje ukryte modelarstwa to na przykład współzawodnictwo, kontakty z innymi modelarzami, poznawanie historii, rozwiązywanie problemów natury technicznej, podtrzymywanie tożsamości, psychoterapia... Dlatego modelarstwo, jak każde hobby, niezależnie od rodzaju, jakości wykonywanych modeli i postawy modelarza względem modelarstwa jest zabawą!!! Chcę to jasno powiedzieć - nie budujemy kombajnów, nie ratujemy życia, nie ratujemy zagrożonych gatunków zwierząt - budujemy obiektu służące nam do zabawy. Ponieważ jesteśmy dorośli, to nasze zabawki są bardziej wyrafinowane niż ich dziecięce odpowiedniki.

Wiem, że są osoby, które próbują dowartościować się stosując podziały na "prawdziwe modelarstwo" i "tworzenie zabawek politechnicznych". Moim zdaniem jest to nieprawidłowy, nieuczciwy i nieskromny tok rozumowania. Różnica polega na jakości wykonywanych przedmiotów, czy umiejętnościach pilotażowych, ale nie ma i nigdy nie będzie naturalnej granicy, tak uparcie przez niektórych szukanej, czy wręcz wymyślanej.

Pozostaje jeszcze jedna kwestia - czy osoba latająca modelami wykonanymi przez innych jest modelarzem? Hmmm... To nie jest prosta sprawa, gdyż modele wymagają wykonywania czynności eksploatacyjnych. Tu także nie ma jasnej granicy między modelarstwem, a tym, czym modelarstwem nie jest. Uważam, że wybór nazewnictwa - pilot modelu, modelarz - należy pozostawić osobie, której to dotyczy.

*Instytucja społeczna - wszelkiego typu sposoby kanalizowania zachowań ludzi w celu wypełnienia ważnych funkcji społecznych. *Sądzę, że przyjemność czerpana z uprawiania modelarstwa wynika z możliwości spełniania marzeń.
Reply to
PiotrP
Reply to
Trepczyk Stanislaw

To nie sprawa wiary, a wiedzy.

Reply to
PiotrP

W artykule snipped-for-privacy@4ax.com PiotrP napisał:

Piotrze!

Serdeczne dzięki za postawienie sprawy z powrotem nogami na ziemi w pięknym stylu!

KAcper

Reply to
Kacper Perschke

W artykule snipped-for-privacy@4ax.com PiotrP napisał:

Czasami także ogarnięcia emocji. Ja nie potrafiłem.

KAcper

Reply to
Kacper Perschke

W artykule <c0glr7$eb4$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl> Trepczyk Stanislaw napisał:

Szanowny Panie!

Onego czasu socjologię zaliczano do filozofi, podobnie jak parę wieków wcześniej matematykę, jednak od conajmniej drugiej wojny światowej socjologia jest wydrębnioną dyscypliną.

Jeśli przyjżeć się korzeniom filozofi stworzonej przez greków, to nauka powstała jako próba nie religijnego, ale poznawczego objaśnienia świata.

KAcper

Reply to
Kacper Perschke