Co to jest modelarstwo?

Witajcie! Sory za ten dumany mail.
W "to..to.." hobby bawie sie juz prawie 40 lat i przyznam sie ,ze z czasem
zastanawialem sie kiedy konczy sie modelarstwo a kiedy zabawa ...ta dziecinna. Jak zaczynalem, nie bede wspominal bo pewnie rozsmiesze co niektorych ale jakie byly realia i mozliwosci w latach 60 tych w zdobycie materialow -niektorzy wiedza. Dla mnie modelarstwem jest budowa modelu od podstaw ,czyli majac plany jakiegos modelu z dostepnych materialow ....listewki ,sklejka .blaszki itp wspolczesne materialy buduje model. Inna dostepna wersja to kupuje gotowy zestaw i sam go skladam ewentualnie modefikuje. Oczywiscie pomijam RC czyli silniki i aparature do sterowania.Choc...byli modelarze ktorzy budowali silniki parowe do swoich modeli i co niektorzy nawet aparatury do zdalnego sterowania. Czy modelarstwem jest ....osoba posiadajaca "spora" kase i kupuje "gotowce" tzn model wyposazony w wszystkie cacka i "bawi" sie nim oblatowujac czy plywajac ...czy jezdzac na jakims placu?Jest to modelarstwo czy zabawa? Sory za ta dygresje
Stanislaw z Gdanska
--
| _ | Mariusz "Doman" Domański
_|___(v)___|_
Cześć,

Myślę, że to po prostu brak słownictwa (określeń) na rózne odcienie tego hobby. No bo o ile w wypadku żeglarstwa osobę, która się przyglada z brzegu mozna nazwać 'marynistą', osobę, która robi łódki 'szkutnikiem' a osobę która ja prowadzi 'żeglarzem' to w wypadku modelarstwa jest z precyzyjnym określaniem ciężej - a przeciez zarówno ci co robią jak i ci co tylko latają/pływają/jeżdżą - maja do tego prawo. A z kolei w analogii do nart - czy narciarz, który nie robi sobie nart tylko jeździ na gotowych to prawdziwy narciarz?
Pozdrawiam - Wojtek

Czesc !
Kiedys bylo na grupie: Praktycznie mozna rozroznic:
Latacz (kupuje gotowca,lata.) - wsrod lataczy wyroznic jeszcze mozna tych ktorzy faktycznie nie maja czasu, oraz tzw. Wujow - ktorzy traktuja modele jako sposob pozbycia sie nadmiaru kasy... wujowanie polega na szpanowaniu, zadawaniu pytan typu "Kto to teraz na mvvs'ach lata !?" "Nie lepiej se wiecej serw kupic a nie przkladac !?"
Modelarz (kupuje,skleja.sklada,okleja,klei,montuje,lata itp.)
Pozdr.
Witaj
Napisales:

Kto naopowiadal Ci takich historii??? Co to jest NADMIAR kasy???

No wlasnie, kto???

Oczywiscie ze lepiej, polecialbys samolotem linii lotniczej, ktora przd lotem przekladalaby awionike z innego odrzutowca :-)

Tak wiec i tzw. wujowie maja sporo racji :-)

Uproscmy to: modelarz to kazdy ktory sie sam za takiego uwaza, innym nic do tego. Kto dal komukolwiek innmu prawo do rozstrzygania takich rzeczy? Co za prepotencja!!!
Tyle moich 3 groszy, mam nadzieje ze widac tez moje przymruzenie oka :-)
Milego wieczoru wszystkim
Alex

Nareszcie ktoś to powiedział!
--
Pozdrówka!!!
PiotrP www.piotrp.friko.pl www.album.com.pl/album.php?id=3458

"gotowce"
Sory
Witam!
Według WIELKIEJ ENCYKLOPEDII POWSZECHNEJ PWN cytuję: "Modelarstwo, wykonywanie modeli różnych przedmiotów, np. urządzeń techn. (budowli, maszyn, urzadzeń transportowych itp.). Modele wykonuje się zwykle w zmniejszonej skali z pewnymi uproszczeniami ...". Podobnie modelarstwo określa Multimedialna encyklopedia powszechna. Tak więc osoba pilotujaca gotowy zakupiony model nie jest modelarzem, choć w języku potocznym często jest za takiego uważana. Jest ona jedynie użytkownikiem modelu. Model może być dla takiego osobnika przedmiotem badań, narzedziem pracy, czy też najcześciej zabawką. Za modelarza uznałbym natomiast kogoś, kto wykonuje nawet najprostsze wycinanki samolotów, okrętów, pojazdów z papieru, czy też budującego np. szopkę. Samo zresztą modelarstwo, jeżeli nie jest wykonywane w celach zarobkowych jest wspaniałą zabawą, bo przecież przynosi mmodelarzowi radość, uciechę. Mnie samemu więcej radości przynosi samo budowanie modelu niz jego późniejsza eksploatacja. Przeważnie po kilku lotach czy pływaniach model idzie w odstawkę, a potem oddaję go komuś w prezencie (np. dzieciom do zabawy czy nauki pilotażu). Inną sprawą jest modelarskie hobby (jest to w moim przypadku nieuleczalna choroba - szkoda, że ostatnimi czasy tak mało zaraźliwa), ale to juz inny temat.
Pozdrawiam wszystkich modelarzy Olek
Witam!

Ja też mam taki staż, a zabawa to nie koniecznie dziecinna.

Wówczas nie było gotowców, a plastiki dopiero o wiele później nieśmiało zaczeły "raczkować" a jaka była ich jakość? Nie ma o czym mówić. Modelarz w tamtych czasach musiał myśleć, uczyć się cierpliwości, słuchać i podpatrywać starszych doświadczonych kolegów.

To zmusza do myślenia, wybrania odpowiedniej techniki, doboru narzędzi i materiałów, wypracowania chronologii wykonywania poszczególnych elementów. A to nie jest wcale łatwe.

To jest pójście na łatwiznę i większość młodych modelarzy woli to niż wysilić swój intelekt.

Technika, technologia i miniaturyzacja tak poszła do przodu, że w tej chwili chałupniczo nie można takich rzeczy robić.

"gotowce"
Modelarstwo to jest pewnego rodzaju sztuka. Modelarzem jest ten kto wykonał sam model lub go złożył z zestawu, a nie kupił gotowca. Budowanie od podstaw jest najwyższą "szkołą jazdy" i dla bardzo cierpliwych, nie koniecznie zamożnych. Składający z zestawów to modelarze mniej cierpliwi z zasobną kieszenią. Według mnie "plastusie" bez obrazy to żłobek modelarski, "papierkowcy" to przedszkole, "składacze" to podstawówka, budujący od podstaw to "szkoła średnia", budujący od podstaw RC to "studia". Jeżeli w tym miejscu za te porównania ktoś poczół się urażony to go bardzo przepraszam. Nikogo nie miałem zamiaru obrażać. Są modelarze "plastusie" którzy tylko sklejają, są tacy co kładą nacisk na staranne wykonanie i malowanie, są też tacy co mają ambicje wzbogacić swój model w szczegóły [kupują blaszki]. A jest jeden taki modelarz co blaszek nie kupuje lecz je sam wykonyje. "Plastusie" mają wiele pomysłów i technik, z niektórych sam korzystam. Każda dziedzina ma swoje sprawdzone metody i technologie i tym należy się dzielić z innymi. Każdy początkujący modelarz powinien zaczynać o "plastiku", a nie od razu od budowy "Victory" Nelsona. Później systematycznie podnosić sobie "poprzeczkę" aż dojdzie do perfekcji. Z modelarstwem jest tak jak z fotografią. Nie sztuka jest zrobić dobre zdjęcie aparatem "idiotoodpornym" czy "cyfrką". Sztuką jest zrobić je najprostrzym aparatem "Smiena". Modelarzem więc będzie też ten kto kupił latadło RC czy ślizgi startuje w zawodach i pragnie osiągnąć jakieś znaczące wyniki. Dzięki swojej wiedzy ze znajiomości o pilotażu, radiopolotażu, areonautyki itd. osiąga sukcesy i ma tyle lądowań co i startów. Czy łapał kiedyś "kreta", napewno nie raz ale dzięki wytrwałości, wiedzy i treningom dochodzi się do perfekcji. Więc to nie jest tylko zabawa. Bo ten co ma dużo kasy i się bawi najczęściej łapie "kreta".
Pozdrawiam więc wszystkich modelarzy hobbystów i wyczynowców wszelkiej "maści"
"Hadżi" Murat Sylwester
snipped-for-privacy@interia.pl
<<Nie ma rzeczy niemożliwych, są trudne lub b. trudne.>>

Czas jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Podejmę się tego. Każde hobby, w tym modelarstwo, jest instytucją społeczną*. Każda instytucja ma cel jej przyświecający, nazywany przez socjologów zasadą naczelną, oraz funkcję, czyli skutek realizacji zasady naczelnej. Rozróżniamy dwa rodzaje funkcji - jawne (w przypadku instytucji rodziny jest to wychowanie dzieci) i ukryte ( w rodzinie jest to zaspokajanie potrzeby bezpieczeństwa, gromadzenie dóbr materialnych, kontakty płciowe współmałżonków...). Zastanówmy się jakie są funkcje modelarstwa? Czy jest to przekazanie własnego materiału genetycznego? Nie, na pewno nie. A może jest to zapewnienie dóbr materialnych? E, chyba też nie. Może przedłużenie lub ratowanie życia? Może czasami. Jaka zatem jest podstawowa funkcja modelarstwa? Jest nią przyjemne spędzanie wolnego czasu!* Nie ważne czy modelarzem jest osoba młoda, czy też pamiętająca matkę komunę, czy jest to osoba biorąca udział w zawodach, czy robiąca modele na półkę - cel działania jest jeden. Funkcje ukryte modelarstwa to na przykład współzawodnictwo, kontakty z innymi modelarzami, poznawanie historii, rozwiązywanie problemów natury technicznej, podtrzymywanie tożsamości, psychoterapia... Dlatego modelarstwo, jak każde hobby, niezależnie od rodzaju, jakości wykonywanych modeli i postawy modelarza względem modelarstwa jest zabawą!!! Chcę to jasno powiedzieć - nie budujemy kombajnów, nie ratujemy życia, nie ratujemy zagrożonych gatunków zwierząt - budujemy obiektu służące nam do zabawy. Ponieważ jesteśmy dorośli, to nasze zabawki są bardziej wyrafinowane niż ich dziecięce odpowiedniki.
Wiem, że są osoby, które próbują dowartościować się stosując podziały na "prawdziwe modelarstwo" i "tworzenie zabawek politechnicznych". Moim zdaniem jest to nieprawidłowy, nieuczciwy i nieskromny tok rozumowania. Różnica polega na jakości wykonywanych przedmiotów, czy umiejętnościach pilotażowych, ale nie ma i nigdy nie będzie naturalnej granicy, tak uparcie przez niektórych szukanej, czy wręcz wymyślanej.
Pozostaje jeszcze jedna kwestia - czy osoba latająca modelami wykonanymi przez innych jest modelarzem? Hmmm... To nie jest prosta sprawa, gdyż modele wymagają wykonywania czynności eksploatacyjnych. Tu także nie ma jasnej granicy między modelarstwem, a tym, czym modelarstwem nie jest. Uważam, że wybór nazewnictwa - pilot modelu, modelarz - należy pozostawić osobie, której to dotyczy.
*Instytucja społeczna - wszelkiego typu sposoby kanalizowania zachowań ludzi w celu wypełnienia ważnych funkcji społecznych. *Sądzę, że przyjemność czerpana z uprawiania modelarstwa wynika z możliwości spełniania marzeń.
--
Pozdrówka!!!
PiotrP www.piotrp.friko.pl www.album.com.pl/album.php?id=3458

Ufffff........ Dzieki za ta filozoficzna wypowiedz! Ale.....? czy sam wierzesz w to co napisales?
Stanislaw

To nie sprawa wiary, a wiedzy.
--
Pozdrówka!!!
PiotrP www.piotrp.friko.pl www.album.com.pl/album.php?id=3458

Czasami także ogarnięcia emocji. Ja nie potrafiłem.
KAcper
--
Dla mail'ujących: nie nazywam się repcak_ekhcsrep, a kacper_perschke.

Szanowny Panie!
Onego czasu socjologię zaliczano do filozofi, podobnie jak parę wieków wcześniej matematykę, jednak od conajmniej drugiej wojny światowej socjologia jest wydrębnioną dyscypliną.

Jeśli przyjżeć się korzeniom filozofi stworzonej przez greków, to nauka powstała jako próba nie religijnego, ale poznawczego objaśnienia świata.
KAcper
--
Dla mail'ujących: nie nazywam się repcak_ekhcsrep, a kacper_perschke.

Piotrze!
Serdeczne dzięki za postawienie sprawy z powrotem nogami na ziemi w pięknym stylu!
KAcper
--
Dla mail'ujących: nie nazywam się repcak_ekhcsrep, a kacper_perschke.