Motocalc

Czy istnieje moze jakis polski opis do programu Moto-calc. Chodzi mi o to ze wiem co powstawiac i jak to to policzyc lecz koncowa tabelka to dla mnie czarna magia, wiem ze uzywaja pewnie zargonowych zwroto lotniczych bo zaden slownik nie byl mi w stanie pomoc. O co chodzi nie wiem co oznaczaja wyniki w zoltym polu, zielonym i niebieskim. Interesowala by mnie informacja poleci nie poleci. :))) Pozdrawiam Arek K

Reply to
kareks

Dnia 2004-04-06 17:36, Użytkownik kareks napisał:

O ile dobrze pamietam, bo dawno nie używałem, żółte wiersze to prędkości przy których samolot przepada. Dalej są prędkości przy któruch leci, choć niekoniecznie poziomo. Przy założonym kącie natarcia i bez dotykania steru wysokoci leci poziomo przy prędkości "hands free level flight" czy jakoś tak. (Nie pamiętam czy to ta zielona czy niebieska) Dobrze jest, jeśli przy tej prędkości masz jeszcze sporą nadwyżkę ciągu nad oporem. Dobrze jest też aby prędkość maksymalna wypadła sporo wyżej niż linie zielona i niebieska.

Reply to
Jakub Witkowski

Witam ! Znalazłem w swoich zapiskach "z archiwum X" próbę przetłumaczenia opisu tych kolorków, z helpa Motocalca. Z góry przepraszam lingwistów, ale to moje niudolne tłumaczenie :-) Może na coś się przyda :

KOLOR CZERWONY : Smigło ustalone - wskazuje, że łopatki śmigła są ustalone aerodynamicznie i wytwarzają mniejszy ciąg niż przewidziany (po prostu "mielą" powietrze i silnik pobiera niepotrzebnie zbyt dużą moc). Jest to typowe przy dużym stosunku skok/średnica śmigła, przy niskich prędkościach lotu. W analizach "w locie", wskazuje taką prędkość, przy której śmigło zaczyna pracować efektywnie.

KOLOR ŻÓŁTY : Ustalona prędkość dla lotu z max. współczynnikiem siły nośnej. Przedstawione tylko dla analiz "w locie" i tylko wtedy gdy podana jest powierzchnia skrzydła, typ profilu i waga. Przedstawia zakres predkości, które są "nad" lub "pod" ustaloną prędkością lotu z max. współczynnikiem siły nośnej.

KOLOR ZIELONY : Ustalona prędkość lotu poziomego. Przedstawione tylko dla analiz "w locie" i tylko wtedy gdy podana jest powierzchnia skrzydła, typ profilu i waga. Przedstawia prędkość przy której samolot leci ze stałą wysokością przy danym, ustalonym poziomie otwarcia przepustnicy (pokazane jako pasek - suwak 0-100%, w górnym rogu ekranu) i płaszczyznach sterowych w pozycji neutralnej. UWAGA : Osiągi silnika - dla zielonej linii przy pełnym otwarciu przepustnicy - nie są wystarczające do lotu poziomego. Określenie osiągów silnika do lotu poziomego - ustala suwak procentowego poziomu mocy.

KOLOR TURKUSOWY : Ustalona prędkość lotu z optymalnym współczynnikiem siły nośnej. Przedstawione tylko dla analiz "w locie" i tylko wtedy gdy podana jest powierzchnia skrzydła, typ profilu i waga. Pokazuje prędkość przy której samolot może wznosic się i opadać, przy odpowiednim otwarciu przepustnicy (suwak w górnym rogu ekranu

0-100% ) i powirzchnie sterowe są ustawione tak, aby skrzydło mogło pracować przy optymalnym wsp. siły nośnej. UWAGA : Osiągi silnika - dla turkusowej linii przy pełnym otwarciu przepustnicy - nie są niezbędne do lotu poziomego.

PZDR : Mirek "misio"

Reply to
wmirek3