Re: [RC] Zielony vs biały depron

Na początku zaznaczam że nie mam nic wspólnego z osobą sprzedającą ten wyrób
jak i sklepem, a post ten zamieszczam wyłącznie w celach informacyjnych.
Wczoraj Pan listonosz przyniósł sporą paczkę. Przyznam....paczka dobrze
zabezpieczone... Po otwarciu pierwsze zaskoczenie....Na zdjęciach materiał ten
miał pastelowo-pistacjowy kolor....To co otrzymałem ma śliczniutki( to moja
sugestywna opinia) zielono-morski kolor. Gdyby nie zastosowanie ogólnego
znieczulenia, można by nim wytłumiać ściany sal operacyjnych bo to dokładnie
taki kolor .
W opisie tego towaru sprzedawca pisze że depron ten ma dokładnie te same
właściwości co biały, który wszyscy znamy......Nie wnikam tu w sam materiał,
ale produkt czyli płytki 3mm które kupiłem wykazują sporo rozbieżnych cech i
wcale nie zachowują się tak samo jak biały depron. Przyczyną tej sytuacji jak
myślę jest inny proces produkcyjny ( moje spekulacje ) płytki 3mm zielonego
depronu mają coś jakby cienką „skorupkę” , prawdopodobnie powstałą na skutek
działania temperatury, która sprawia że powierzchnia jest twardsza...a przez
to pomimo mniejszej grubości depron ten wydaje się być sztywniejszy od
białego.
I rzeczywiście tak jest – Dwa jednakowej długości i szerokości paski 15cmx2cm
obu rodzajów depronu przytwierdzone na krawędzi stołu i obciążone na końcach
identycznym ciężarem ( nakrętka stalowa ) wykazują nieznaczne różnice ugięcia
na korzyść białego depronu , ale pamiętajmy o różnicach w grubości.
Co do wagi to zielony wydaje się że ma większy ciężar właściwy, ale sama
płytka o tych samych wymiarach jest lżejsza , więc wycięte elementy modelu na
pewno będą lżejsze. Dokładną wagę podam niebawem i zobaczymy czy to się
sprawdza czy to tylko moje odczucie.
I teraz to co najważniejsze a co skłoniło mnie do napisania tego postu.....
Kiedy próbowałem wygiąć kawałek tego depronu spotkała mnie niespodzianka...po
prostu zagiął się a raczej załamał. W przypadku białego depronu można było
spokojnie formować owalne kształty jak np. osłona silnika gwiazdowego w
rękach –przeciągając kciukiem po wewnętrznej powierzchnie jak to czynią panie
w kwiaciarniach za pomocą nożyczek z wstążkami. A jeśli była potrzebna
mniejsza średnica to albo trzeba było być bardziej cierpliwym, albo uzbroić
się w suszarkę, ale powiem że spokojnie można było wyginać depron ( biały ) do
bardzo małych promieni....Z zielonym depronem to nie przejdzie....Wspomniana
skorupka powoduje że jeśli tylko chcemy wygiąć element , ona załamuje się i
wymusza zgięcie w danym miejscu, więc możemy zapomnieć o łagodnym formowaniu
na zimno.
Ale i tu była kolejna niespodzianka....Można za to spokojnie zagiąć ten depron
o 180 stopni bez obawy że pęknie, a otrzymana krawędź natarcia wygląda
ślicznie. Tak więc przy wykonywaniu płatów o :pełnym” profilu nie trzeba robić
spodniej i górnej części osobno, potem ukosować i podklejać taśmą i składać w
profil a jedynie za pomocą linijki od wewnątrz nacisnąć linie zagięcia i
zagiąć. Sprawdzałem też taką krawędź pod względem wytrzymałości na spotkania 3
stopnia z czymś wąskim i twardym . Większe ślady zostały na krawędzi białego
depronu. Tak więc na skrzydła wydaje się materiałem idealnym...
Co do robienia krągłych kształtów to ratuje tylko suszarka i cierpliwość.
Nagrzewać należy jednak od strony wewnętrznej bo jak przesadzimy to depron ten
zaczyna puchnąć.....i szkoda by było aby jakaś skaza która nam wyskoczy pod
koniec pracy zniszczyła efekt końcowy.
Przy kanciastych kadłubach problemu nie ma
Kończąc ten i tak już przydługi post podsumuje....
Dobry materiał na płaty....Zwłaszcza te o Cienkim profilu i pełnym
Dobry ale do małych modeli typu MESIO czy PITBROS
Trudny przy formowaniu giętych elementów
Reszta wyjdzie w praniu....Chętnie posłucham opini tych którzy zrobili coś z
tego....i zobaczymy czy zielone lata.
Ja na tapete biore powiększony model Pittsa . Zadanie niełatwe bo kadłub w
pełni gięty i owalny
Plan:

opisy:
armania
Czy zastanowiles sie dlaczego jest zielony???? Bo ma dodatek barwnika. I to ten dodatek wplywa na jego inne wlasciwosci - ciezar wlasciwy, podatnosc na zlamania i inna reakcje na podwyzszona teperature. Ale jezeli sie sprawdza to czemu go nie uzywac :)
Reply to
Dariusz Marek
Użytkownik snipped-for-privacy@wp.pl napisał w ..........
trzeba robić
Chcialbym tylko dodac, ze swoje platy z bialego depronu 5mm robilem zaginajac go na krawedzi natarcia i nigdy nie robilem plata sklejanego i ze szlifowana krawedzia natarcia.
Piekne dzieki za wyczerpujacy i bardzo ciekawy opis.
Reply to
kojot
Prawda jednak i tak wyjdzie w praktyce.....Teoryzować i tak można na wiele sposobów.....Co do płatów to ja też zawsze robiłem zaginając, ale wiem że sporo osób dzieli płat na 2 części. A tak na gorąco.......jeszcze jedna wiadomość....Przy kształtowaniu na gorąco ukształtowany element robi sie dość sztywny i stara sie ten kształt utrzymać bardziej niż biały depron... jednak jest mniej odporny na zginanie i ma tendencje do pękania przy próbie kolejnej zmiany kształtu
Reply to
armania
Pytanie moze bardzo amatorskie.....ale w jakis sposob "kszaltujesz depron na goraco" ? Jakiego urzadzenia uzywasz? "suszarki" ?
Pozdrawiam
MM
Reply to
mifau
Dokładnie...posługuje siś suszarką, choć będąc cierpliwym często można się obejśc i bez niej
Reply to
armania
No tak...chuchac pewnie tez mozna ;)
Ale uzywasz zwykla suszarke ? Ja myslalem wczesniej o takiej do opalania farby na scianach ;) (nie wiem...chyba ma z 200 C)
Reply to
mifau
Opalarka ma spoooro wiecej, chyba ze masz bardzo dobry model z duzym zakresem regulacji temperatury. Ja mam "jednobiegowa" i do depronu sie nie nadaje. Stsosuje dobra suszarke do wlosow. IMO jest optymalna.
Reply to
Krzysztof J. Choroszko
Bede musial sprawdzic.....narazie nie "modelowalem" zbytnio depronu.
Dzieki.
MM
Reply to
mifau
Ja używam zwykłej suszarki, choć pamięta ona chyba jeszcze czasy Gomułki, za to potrafi przygrzać. ;-) Temperature w tym modelu reguluje się dziecinnie latwo- odległością od nagrzewanego przedmiotu :D
Reply to
armania
Lata lata i to całkiem porządnie :) wczoraj oblatałem pierwszego deprona zielonego a już przymiarki do budowy kolejnego sprzętu po części na zamówienie :)
Reply to
Skazoo Bemowo ErCe